poniedziałek, 6 października 2014

Przykładowe materiały dydaktyczne


Będzie to wspólne miejsce  dla różnych propozycji  dydaktycznych możliwych do wykorzystania na zajęciach Edukacji dla bezpieczeństwa, projektach klasowych, szkolnych i środowiskowych - związanych z bezpieczeństwem w świecie realnym i wirtualnym. 

Bezpieczeństwo w sieci - materiały do pobrania

11.01.2017
Na stronie konferencji dotyczącej Dnia Bezpiecznego Internetu znajdują się wartościowe materiały, dotyczące bezpieczeństwa sieciowego, z podziałem na poziomy kształcenia.
Materiały są dostępne pod adresem.


Wielka podróż do świata sztuki. Gra może stanowić pomoc dla nauczyciela. 


6.04.2016
Wielka podróż do świata sztuki to gra edukacyjna przeznaczona przede wszystkim dla dzieci od 6 do 11 lat. Akcja gry rozgrywa się na początku XIX wieku, w okresie Zaborów. Przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej na I i II etapie edukacyjnym. Uczestnicy gry podróżują po Europie śladami Izabeli Czartoryskiej, odwiedzając wybrane miasta europejskie, odkrywając ukryte w nich dzieła sztuki i pamiątki historyczne, które następnie przekazują Izabeli Czartoryskiej tworzącej właśnie swoją kolekcję w Puławach. W grze ukrytych jest 50 obiektów i 10 rodzajów zadań do wykonania. Wykorzystanie gry w czasie lekcji w szkole opiera się o strategie tzw. gamifikcji (grywalizacji) – polegającej w tym przypadku na użyciu w nauczaniu mechanizmów gry – elementów rywalizacji, zadań do wykonania, pokonywania kolejnych etapów w celu zdobycia nagrody.
http://www.muzeum.czartoryskich.pl/edutool/pl/teacher


Teledyski Necio

18.12.2015



W ramach projektu Necio.pl skierowanego do dzieci w wieku przedszkolnym zostały przygotowane dwie animacje neciowych piosenek. Teledyski "Fajnie w internecie" oraz "Necio RAP". Teledyski są dostępne także w opcji karaoke. Zapraszamy do wspólnej zabawy wraz z dziećmi.



Nowe materiały edukacyjne – „Seksting” oraz „Przytul hejtera”
6.06.2015
Polskie Centrum Programu Safer Internet opracował trzy nowe propozycje zajęć dla dzieci i młodzieży, które powstały w oparciu o materiały realizowanych w ostatnich miesiącach kampanii społecznych.
1.
Scenariusz „Seksting” przeznaczony jest dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych i dotyczy zjawiska przesyłania sobie intymnych zdjęć za pośrednictwem internetu. Wykorzystuje on film fabularny „Na zawsze” – pierwszy polski film którego akacja rozgrywa się w 100% w sieci. 
Scenariusz dostępny tutaj: 
http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=3&sort=1&szkolenie=15246#opisszkolenia
2.
Scenariusze „Zamiast hejtu” dla szkoły podstawowej (dostępny na http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=5&sort=1&szkolenie=15205#opisszkolenia), 
oraz „Przytul hejtera” dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (dostępne na http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=3&sort=1&szkolenie=15328#opisszkolenia
dotykają problemu internetowego hejtu, czyli agresywnych i nienawistnych komentarzy w sieci. Obydwu scenariuszom towarzyszą materiały filmowe.


Filmy edukacyjne dla profesjonalistów – „Nadużywanie internetu przez dzieci i młodzież” oraz „Seksting”



Dla osób pragnących poszerzyć swoją wiedzę o najnowszych zjawiskach związanych z korzystaniem przez młodzież z Internetu 
Polskie Centrum Programu Safer Internet
przygotowało specjalne edukacyjne materiały filmowe. 
Pierwszy z nich ma na celu przybliżenie profesjonalistom i rodzicom problemu nadużywania Internetu i komputera przez dzieci i młodzież  i jest dostępny pod adresem:
https://youtu.be/3CZXHJWsung
Niebawem opublikowany zostanie drugi film z serii dotyczący zjawiska sekstingu.

Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych

Proponujemy w ramach wzmacniania bezpieczeństwa i ochrony danych  materiał z ktorego można skorzystać. Tu warto poznać przykłady graficzne zamieszczone na stronie ORE. To właśnie taki przykład może posłużyć jako wstęp do realizacji ciekawego projektu.

http://issuu.com/ore.edu.pl/docs/ulotka_issuu2_cz2a/1?e=9504631/9444463
http://issuu.com/ore.edu.pl/docs/ulotka_issuu2_cz1a/1?e=9504631/9444336
 

 "KORZYSTANIE Z TELEFONU KOMÓRKOWEGO W SZKOLE" 

Zarządzanie szansami i zagrożeniami 

Czy nowa forma uzupełnienia metod edukacji - ciekawe wydawnictwo związane z projektem, ale także pomysł na rozwiązania w szkolnej rzeczywistości. Warto zajrzeć do propozycji programu zawartej w wydawnictwie poniżej. W tej sytuacji najlepszym sposobem rekomendacji tematu będzie fragment wstępu do stworzonego wydawnictwa przygotowany przez koordynatora projektu.
Popularne komórki, które już często mają wszyscy uczniowie w klasie mogą być stosowane w sposób bezpieczny, ciekawy i co najważniejsze wartościowy w szkole i na lekcji.

Trudno uciekać od urządzeń multimedialnych w świecie coraz bardziej cyfrowym. Każdy obywatel, także jako klient, czy jako pacjent coraz częściej korzysta z elektronicznych form realizacji usług. W tym kontekście, pozbywanie się atrakcyjnych i współczesnych narzędzi w nauczaniu wydaje się nieco archaiczne. Dzieci i młodzież chętnie sięgają po te urządzenia, a szkoła mogłaby im pomóc w odpowiednim postrzeganiu możliwości jakie z sobą niesie tech­nologia i jak ją wykorzystywać mądrze, nie tylko do zabawy.
Spór o telefony komórkowe trwa od czasów, kiedy to szkoły zaczęły do swoich regulaminów dodawać zasady korzystania z urządzeń multimedialnych. Wiele szkół zostało wyposażonych w tablice multimedialne, dostęp do szerokopasmowego Internetu, stacjonarne lub mobilne pracownie komputerowe. Telefon komórkowy stał się jednym z wielu urządzeń, z których uczniowie korzystają na co dzień. Mimo, iż ta kwestia wciąż nie w każdej szkole jest jasno ure­gulowana, a korzystanie z telefonu komórkowego przez uczniów niesie obawy i kontrowersje, warto by nauczyciele dostrzegli potencjał, jaki mają w zasięgu ręki.

Z tą myślą przedstawiamy Państwu niniejszy poradnik opracowany przez Austrian
Institute for Applied Telecommunications (OIAT), który w sposób jasny i przejrzysty ujmuje różne aspekty stosowania telefonu komórkowego w szkole oraz doradza, jak pokonać zagrożenia i wykorzystać szanse, jakie oferuje.
Polska wersja opracowania została przygotowana przez FRSE w ramach realizacji projektu „W świecie cyfrowym – szkolenia, warsztaty, kursy” wspieranego jako zadanie publiczne przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.
Zapraszam Państwa do zapoznania się z niniejszą publikacją z nadzieją, że nauczyciele znajdą tu wiele podpowiedzi, gotowych rozwiązań oraz inspiracji.

Barbara Milewska
koordynator projektu „W świecie cyfrowym – szkolenia, warsztaty, kursy”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji






KAMPANIA "MYŚLĘ WIĘC NIE ŚLĘ"


Plakat kampanii „Myślę, więc nie ślę”
Podczas konferencji z okazji
Dnia Bezpiecznego Internetu – 10 lutego 2015 roku Fundacja Dzieci Niczyje zainaugurowała kampanię zwracającą uwagę na zjawisko sekstingu wśród młodzieży pod hasłem „Myślę więc nie ślę”.


Seksting to rejestrowanie i przesyłanie osobistych materiałów o charakterze seksualnym za pośrednictwem telefonu i Internetu. Kampania Fundacji Dzieci Niczyje ma na celu edukowanie na temat niebezpieczeństw związanych z sekstingiem oraz podniesienie świadomości społecznej wokół tego zjawiska. 


Badania z 2014 roku, przeprowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje pokazują, że 11% młodych ludzi wysłało materiały sekstingowe. Jednocześnie ponad 1/3 respondentów otrzymała tego typu zdjęcia lub filmy. Oznacza to, że zjawisko jest silnie obecne wśród młodych ludzi w Polsce.

„Myślę, więc nie ślę” to także kompleksowy program edukacyjny skierowany do nastolatków, profesjonalistów pracujących z młodzieżą oraz rodziców. Celem projektu jest pogłębienie świadomości młodych ludzi – przekazanie im wiedzy o potencjalnych konsekwencjach zachowań sekstingowych oraz promowanie asertywności w kontaktach rówieśniczych. Projekt pomoże także podnieść kompetencje nauczycieli i profesjonalistów pracujących z młodzieżą poprzez opracowanie i udostępnienie scenariuszy zajęć edukacyjnych na ten temat.


Na potrzeby kampanii wyprodukowany został film fabularny pt. „Na zawsze”, którego fabuła dotyka kwestii zagrożeń związanych ze zjawiskiem sekstingu.
Film został nakręcony w nowatorskiej i atrakcyjnej formie. Jego akcja toczy się wyłącznie na ekranie komputera i telefonu. Scenariusz uwzględnia specyfikę komunikacji i zachowań właściwych młodym ludziom.


W ramach kampanii promowany jest również 30 sekundowy spot telewizyjny oraz plakat stworzony w partnerstwie z agencją reklamową Publicis. Przekaz kampanii będzie także docierał do odbiorców poprzez reklamę prasową oraz outdoorową.
Kampania „Myślę, więc nie ślę” została objęta patronatem honorowym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka.



Szczegółowe informacje dotyczące kampanii dostępne są pod adresem:
http://nazawszefilm.pl/

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych: Seksting
http://edukacja.fdn.pl/dc04eff8-3b82-468e-b193-1a971d87c226/Extras/seksting.pdf



JAK BEZPIECZNIE ZWIEDZAĆ CYFROWY ŚWIAT

Dzieciaki bezpieczne w sieci - materiały informacyjne dla nauczycieli

20.01.2015



Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji we współpracy z GIODO materiałami informacyjnymi "Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat" przeznaczonymi dla nauczycieli. Przygotowany pakiet edukacyjno-informacyjny przedstawia zarys najważniejszych zagadnień dotyczących tematyki ochrony danych i bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci. Przedstawione zagadnienia dotyczą:

  • ochrony danych i prawa do prywatności w sieci,
  • bezpiecznego i rozsądnego korzystania z serwisów społecznościowych przez najmłodszych,
  • cyfrowych śladów pozostawianych w sieci,
  • zasad komunikacji w sieci,
  • działań niepożądanych w sieci oraz bezpiecznego korzystania z gier i zabaw on-line.

Materiały edukacyjne wraz z filmami z serii „Dzieciaka i Loco przygody w sieci” ułatwią nauczycielom samodzielne przeprowadzenie ciekawej lekcji na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i ochrony danych osobowych.


Pakiet edukacyjno - informacyjny przedstawiający zarys najważniejszych kwestii dotyczących tematyki ochrony danych i bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci w wersji PDF dostępny jest pod adresem:



Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat (pdf 615.15 KB)



 ESAFETY KIT - EDUKACJA DLA DZIECI


Jest to bardzo ciekawa strona, dostępna w różnych wersjach językowych, także w języku polskim, która zawiera materiały o bezpieczeństwie w sieci, komunikowaniu się, rozrywce i zagrożeniach. 
Jest również strefa przeznaczona dla rodziców i dla nauczycieli.
Strona zawiera materiały, pomocne w pracy z dziećmi, w postaci dokumentów w formacie PDF, gotowe do pobrania i wydruku.  Na stronie dostępne są również quizy i gry dla dzieci.
Adres strony: www.esafetykit.net


KRASNOLUDKI 2.0

5.01.2015
Krasnoludki 2.0 to zestaw filmów animowanych, przygotowanych w ramach projektu KURSOR. Animacje w lekki i dowcipny sposób pokazują wybrane zagrożenia, z jakimi mogą się zetknąć  wszyscy korzystający z nowoczesnych technologii.


Wszystkie filmy nawiązują do powszechnie znanych baśni – pozwala to dotrzeć zarówno do najmłodszych jak i do nieco starszych użytkowników Internetu.

 
Filmy „Nieznajomi znajomi czyli 007 wyloguj się” i „Hasło wszystkich haseł czyli szkarby są wieczne” opowiadają o zachowaniu prywatności w Internecie, animacja „W spirali agresji czyli wojny braci”  dotyka problemów cyberprzemocy, „Mech w potrzebie czyli powrót uszatych” to opowieść o netykiecie, zaś „Uwaga konkurs czyli licencja na zgadywanie” zwraca uwagę na niebezpieczeństwa związane z płatnymi, telefonicznymi konkursami.
Krasnoludki 2.0 do doskonały materiał wyjściowy do przygotowania i poprowadzenia lekcji, prezentacji czy wykładów, uczących dobrych praktyk przy korzystaniu z nowoczesnych mediów.

http://www.edukator.pl/Krasnoludki-2-0,8908.html


PROPOZYCJA MINISTERSTWA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
7.11.2014
Dzieciaka i Loco przygody w sieci

Dzieciaka i Loco przygody w sieci - to cykl pięciu filmów animowanych przygotowanych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji dla dzieci starszych klas szkoły podstawowej (4 - 6), promujący zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zdecydowało się na edukację najmłodszych internautów, ostrzegając przed takimi zagrożeniami jak cyberprzemoc, spam, wirusy, łańcuszki i uzależnienia. Przygody tytułowego dzieciaka i baranka Loco zrealizowane zostały w konwencji współczesnych animacji przeznaczonych dla tej grupy wiekowej, które można zobaczyć w tematycznych kanałach telewizyjnych, takich jak Cartoon Network i Disney Channel.
Filmy zostały zrealizowane w ramach projektu System informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa.
Dostępne są poniżej lub pod adresem:
Filmy są emitowane na kanałach Disney Channel i Cartoon Network od 3 listopada oraz prezentowane na spotkaniach informacyjnych z uczniami szkół podstawowych i gimnazjów.
Dzieciaka i Loco przygody w sieci - łańcuszki

Dzieciaka i Loco przygody w sieci - Spam

Dzieciaka i Loco przygody w sieci - Cyberprzemoc

Dzieciaka i Loco przygody w sieci - Uzależnienia

Dzieciaka i Loco przygody w sieci - Wirusy botnet


THE WEB WE WANT - INTERNET, JAKIEGO CHCEMY

The Web We Want [Internet, jakiego chcemy!], to pouczający podręcznik przeznaczony dla 13–16-latków, który powstał przy udziale młodzieży, napisany przez młodych autorów. Zawartość
i podejście współgrające z potrzebami i upodobaniami współczesnej młodzieży – mają skłonić do refleksji nad takimi zagadnieniami jak: prawa i obowiązki, ślady cyfrowe czy reputacja w sieci
Natomiast ćwiczenia praktyczne prowokują czytelników do dzielenia się swoimi doświadczeniami i analizowania swoich własnych zachowań w internecie.
Podręcznik wydano na licencji Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivative Works 3.0 
Treść licencji można znaleźć pod adresem: 

Podręcznik można pobrać pod adresem:



SAMOUCZKI I BLOGI


Samouczki
Samouczki do aplikacji przydatnych dla nauczycieli różnych przedmiotów. Są one tworzone dla nauczycieli przez nauczycieli - współtworzone i publikowane na platformie Centrum Edukacji Obywatelskiej, często z udziałem uczniów. Oto jeden z przykładów:
http://samouczki.ceo.org.pl/


Blogi
Blogi szczególne miejsce dla prowadzenia ciekawych projektów prezentacji efektów pracy i wymiany pomysłów na ciekawe działania. Blog może tez stanowić miejsce współpracy uczniów i nauczycieli w tematach związanych z bezpieczeństwem.


To często może być ciekawy "narzędziownik" przygotowany dla innych nauczycieli, lub jako miejsce dzielenia się swoimi doświadczeniami lub platforma wspomagająca umiejętne i modre wykorzystanie nowych technologii w pracy z uczniem.

http://magda-kodeks-2-0.blogspot.com/2012/11/bezpieczne-posugiwanie-sie-narzedziami.html

POMYSŁY NA PRACĘ W SIECI

Informacje i pomysły na pracę  w sieci
Propozycje obejmują różne rodzaje aktywności od tworzenia  ćwiczeń, metody włączające aktywności "burze mózgów", po bazy ciekawych stron itp.

Tablica wirtualna - Padlet
baza informacji, miejsce dyskusji i możliwość wspólnej pracy w sieci, wspomagająca zadania wymagające pracy w połączeniu.
Padlet – wirtualna ściana/tablica z ciekawymi miejscami i tematami dotyczącymi bezpieczeństwa, a czy warto zajrzeć ? - przekonajcie się sami :)
Numa Numa
Numa Numa to magazyn o fenomenach Internetu i bezpieczeństwie online. Jego nazwa odnosi się do internetowego wiralu, filmiku wrzuconego do sieci dla żartu, który nieoczekiwanie dorobił się ponad miliarda odsłon i jest jednym z najpopularniejszych filmów w historii Internetu.
http://www.numanuma.pl/http://www.numanuma.pl/prywatnosc-w-sieci.html


CYFROWE OPOWIEŚCI


Cyfrowe opowieści
Story Jumper
Są miejsca w sieci, które pomogą nam zaprojektować własne opowiadanie -  ciekawie stworzone, wybrać sposoby na własną książeczkę dostosowaną do bieżących potrzeb. Przykład poniżej wskazuje, ze to możliwe
Bezpieczna szkoła – Jestem bezpieczny w Internecie
Story Bird
Podobna platforma, ktora daje mozliwość tworzenia książeczek  w  wirtualnej klasie. Uczniowie chętnie dzielą się swoimi pomysłami na historię, uzupełnioną gotową grafiką.
Bezpieczeństwo po angielsku


Powrót do dzieciństwa – komiksy

Prosta instrukcja, jak wykonać komiks w programie Pixton
http://blogiceo.nq.pl/tikowefakty/2014/01/06/powrot-do-dziecinstwa-komiksy/#comment-77

Pixton - Bezpieczne odpowiedzi
http://www.pixton.com/comic/v3qtwhsu
Konkurs GIODO na komiks i animację – wyniki
http://www.giodo.gov.pl/1520061/id_art/7645/j/pl/


Animacje  i Filmy
PowToon
 Użytkownik ma możliwość stworzenia własnej animacji lub prezentacji z własnego komputera, bez wykorzystywania skomplikowanych programów z pakietu Adobe. Do pracy niezbędna jest kreatywna głowa i internet. Tworzenie  własnych projektów i korzystanie z PowToon jest przyjemne i logiczne. 
 Polecamy szczególnie ciekawe przykłady poniżej

Prywatność w sieci https://www.youtube.com/watch?v=2jV0nAT-eTw
Bezpiecznie i etycznie w cyfrowej szkolehttps://www.youtube.com/watch?v=0WPf2_gvU3Q

Filmy na YouTube

Cyberprzestępcy celują w mobilnych 

www.trendmicro.pl
źródło: 
 http://youtu.be/ax_6tfbIL58