poniedziałek, 16 marca 2015

Aktualności - nie tylko z sieci

V Konferencja "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce oświatowej"

23.10.2018
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie serdecznie zaprasza dyrektorów, nauczycieli szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów prowadzących do udziału w Konferencji, która odbędzie się 20 listopada 2018 roku (wtorek) w godzinach 11.00-15.00, w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.

Podczas konferencji podjęty zostanie temat cyfrowego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w aspekcie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem w cywilizacji informacyjno-technologicznej.

Konferencja wpisuje się w realizację kierunków polityki oświatowej państwa oraz odwołuje się do zapisów nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Program Konferencji


10.00-11.00 Rejestracja uczestników – pobranie materiałów
11.00           Otwarcie Konferencji

I część
  1. Młodzież w Internecie wyzwania i szanse - dr Agnieszka Wrońska – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa
  2. RODO dla nauczycieli – czy jest się czego bać? - Karolina Iwańska – Fundacja Panoptykon
  3. „Dzieci w cyfrowym świecie – edukacja i bezpieczeństwo. Wyniki badań i praktyka” - Ewa Domańska, Joanna Dubel – Urząd Komunikacji Elektronicznej
12.30-13.00 Przerwa kawowa
II część
  1. Cyberprzemoc – zadania szkoły, wychowawcza rola nauczyciela w świetle zapisów podstawy programowej - Małgorzata Rostkowska – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
  2. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci – profilaktyka cyberprzemocy - Grażyna Gregorczyk – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
  3. Kreatywnie i bezpiecznie w sieci – pozytywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych - Izabela Rudnicka – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
  4. Nowe technologie i bezpieczeństwo - Michał Grześlak – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie 

14.30 Dyskusja, Podsumowanie konferencji, Losowanie nagród wśród uczestników konferencji
14.45 Zakończenie konferencji


Podczas konferencji każdy z uczestników otrzyma materiały konferencyjne, w tym drugi numer nowego, bardzo interesującego czasopisma OEIiZK W cyfrowej szkole oraz materiały edukacyjne na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie, w tym także dotyczące RODO i ochrony danych osobowych.

Ze względów organizacyjnych należy zgłosić swój udział w konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka

Zapraszamy!


VII Ogólnopolska Konferencja Normalizacja w szkole

19.02.2018

16 marca 2018 roku odbędzie się VII Ogólnopolska Konferencja „Normalizacja w Szkole" pod hasłem: „Normy w ochronie środowiska". Patroni konferencji to Minister Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Środowiska.

Organizatorami wydarzenia są: Polski Komitet Normalizacyjny oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.

Celem Konferencji jest między innymi:
  • upowszechnianie wśród młodego pokolenia przekonania o roli norm technicznych i normalizacji w życiu codziennym;
  • zwrócenie uwagi uczniów na różnicę w podejściu do kwestii zastosowania norm;
  • zachęcenie nauczycieli do wprowadzenia tematyki normalizacyjnej i informacji o roli norm do swoich zajęć lekcyjnych.
Podczas Konferencji odbędzie się również gala wręczenia nagród laureatom

VI Ogólnopolskiego Konkursu „Normalizacja i ja". Ponadto już po raz czwarty zostanie nadany  honorowy tytuł Promotora Edukacji Normalizacyjnej.




Do udziału w konferencji zapraszamy dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli oraz pracowników organów prowadzących i organów sprawujących nadzór pedagogiczny z terenu całego kraju.
Udział w Konferencji jest bezpłatny.

Aby wziąć w niej udział należy wypełnić Formularz zgłoszeniowy.


Konferencja odbędzie się 16.03. br. w EuroCentrum Office Complex budynek BETA,

1 piętro, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa

Program VII Konferencji – pobierz
Plakat Konferencji – pobierz



Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury


13.02.2018

"O mediach  - z pomocą mediów"
Serdecznie zapraszamy nauczycieli i wychowawców, którzy są zainteresowani wprowadzaniem elementów edukacji medialnej na swoich zajęciach na Konferencję Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury, pod hasłem „O mediach – z pomocą mediów”, która odbędzie się 15 marca 2018 roku (czwartek) w siedzibie OEIiZK, ul. Nowogrodzka 73, w godzinach 10:00 – 15:00.
Prelegenci będą w swoich wystąpieniach poruszać problemy związane z potrzebą kształcenia u młodych ludzi kompetencji medialnych, czyli umiejętności korzystania z mediów i twórczego ich używania, a także rozumienia i krytycznej oceny przekazów medialnych.
Podczas konferencji nastąpi również wręczenie nagród w konkursie „Zrób-My Nasz-Film” – Historie zapisane w obrazie.

Program
9.00 Rejestracja uczestników
10.00 Rozpoczęcie Konferencji
10.10 – 11.30 – I Sesja
1.    „Telewizja w edukacji medialnej i filmowej” – propozycje metodyczne — Anny Równy
2.    „Jak i po co pracować z młodzieżą oraz filmem i nowymi  mediami?” — Paulina Haratyk
3.    „Prawda i fałsz – czyli jak działa informacja w mediach” — Beata Biel
4.    „Nowe obszary edukacji medialnej — otwarte zasoby edukacyjne a prawo autorskie” – Izabela Rudnicka
11.30 – 11.45 Przerwa
11.45 – 13.00 II Sesja
5.    „Różne formy medialne — od kultury obrazkowej po edukację filmową” — Dorota Janczak
6.    „Film i nowe media w bibliotece szkolnej”— Agnieszka Halicka
7.    „Film w szkole – dobre praktyki” — Wojciech Nomejko
13.00 – 13.15 Przerwa
13.15 – 15.00 Podsumowanie Konferencji, Wręczanie nagród w Konkursie „Zrób-My Nasz-Film”
Prosimy o wcześniejszą rejestrację udziału w Konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka.

GIODO - przypominamy o prawie do prywatności naszych danych


28 stycznia – Dzień Ochrony danych osobowych

28 stycznia 2018 roku, już po raz 12. obchodzimy w Polsce Dzień Ochrony Danych Osobowych, którego celem jest uwrażliwienie ludzi na potrzebę ochrony swojej prywatności i danych osobowych.Ten Dzień jest ważny dla nas wszystkich.
Z tej okazji w całej Europie, odbywają się różne wydarzenia podkreślające wagę ochrony danych osobowych, jak konferencje, spotkania, warsztaty, konkursy, gry miejskie, apele oraz różne imprezy towarzyszące, które są okazją do zdobycia wiedzy i wymiany poglądów. Większość uczniów przygotowuje gazetki i plakaty, które zachwycają walorami wizualnymi uczestników spotkań i apeli, ale przede wszystkim stanowią ciekawe źródło wiedzy dostępnej dla uczniów.
Już tradycyjnie Pani Edyta Bielak – Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skierowała do wszystkich uczniów i nauczycieli, uczestników VIII edycji programu Twoje dane – Twoja sprawa, list będący kluczowym elementem obchodów Dnia Ochrony Danych Osobowych
 list do uczniów i nauczycieli

Dzień Bezpiecznego Internetu

16.12.2017

Dzień Bezpiecznego Internetu będziemy obchodzić w Polsce już po raz 14 — 6 lutego 2018 roku — pod hasłem "Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci".

Z tej okazji Zespół Polskiego Centrum Programu Safer Internet zachęca wszystkie instytucje z całej Polski do podejmowania lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych, kampanii informacyjnych, konkursów) oraz zgłaszania ich za pomocą elektronicznego formularza na stronie DBI.pl - ZGŁOŚ INICJATYWĘ. Wszystkie akcje można zgłaszać do końca lutego 2018 roku.

Lokalni organizatorzy DBI otrzymają pakiet materiałów edukacyjnych i promocyjnych pomocnych w organizacji obchodów (pakiet zostanie przesłany na adres podany podczas rejestracji akcji).

UWAGA: warunkiem otrzymania przesyłki z materiałami jest zarejestrowanie inicjatywy na stronie DBI.pl do 20 lutego 2018 roku.


Jak co roku, przygotowany został konkurs na najciekawszą inicjatywę DBI — aby wziąć w nim udział należy do końca lutego zarejestrować inicjatywę poprzez elektroniczny formularz na stronie DBI.pl, a następnie do końca marca 2018 r. przesłać sprawozdanie ze zorganizowanej akcji (formularz do przesyłania sprawozdań uruchomiony zostanie w lutym 2018 r.). Organizatorzy najciekawszych inicjatyw otrzymają atrakcyjne nagrody ufundowane przez głównego partnera DBI — Fundację Orange. Zapraszamy do zapoznania się z REGULAMINEM KONKURSU.

Zachęcamy do odwiedzenia strony akcji www.dbi.pl, na której znajdą Państwo niezbędne informacje, a także będą mieli możliwość pobrania banneru DBI 2018, który można wykorzystać podczas prowadzonych działań.

"Bezpieczeństwo Informacyjne w szkole i placówce oświatowej"

2.10.2017


IV Ogólnopolska Konferencja "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce oświatowej"



OEIiZK i Polski Komitet Normalizacyjny serdecznie zapraszają dyrektorów, nauczycieli szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów prowadzących do udziału w konferencji, która odbędzie się 24 października 2017 roku (wtorek) w godzinach 1000-1500, w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.

Podczas konferencji podjęty zostanie temat bezpieczeństwa informacyjnego i zarządzania bezpieczeństwem informacyjnym, także w wymiarze bezpieczeństwa nauczyciela, ucznia, rodzica funkcjonujących w cywilizacji informacyjno-technologicznej.

Ważnym zagadnieniem poruszanym podczas Konferencji będzie wejście w życie regulacji UE RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), które kładzie nacisk na właściwe zabezpieczenie przetwarzanych informacji, także w placówkach oświatowych.

Program Konferencji

  • 930-1030Rejestracja uczestników - pobranie materiałów
  • 1030Otwarcie konferencji, Wystąpienia honorowych gości
  • I część:
    1. Bezpieczeństwo informacyjne w cyfrowym świecie edukacji - Hanna Batorowska, dr hab., prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej
    2. Przetwarzanie danych osobowych w placówkach oświatowych w świetle RODO - Ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych - Marcin Kaszuba, ekspert w zakresie bezpieczeństwa informacji
    3. Przygotowanie do wdrożenia RODO - doświadczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Artur Staśkiewicz, Zastępca Dyrektora Zespołu Prawnego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego
    4. Bezpieczeństwo danych osobowych w szkole - Paweł Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Społecznej i Współpracy Międzynarodowej w Biurze GIODO
    5. Informacja o VI Konkursie Normalizacja i ja - Paweł Górski, pełnomocnik Prezesa PKN ds. polityki edukacyjnej
  • 1230-1300 Przerwa kawowa
  • II część
    1. Przyszłość w sprofilowanym świecie, jak przygotować się do niej w szkole? - Kamil Śliwowski, Menadżer ds. komunikacji w Fundacji Katalyst Education. Animator i trener specjalizujący się w edukacji medialnej, prawie autorskim oraz bezpieczeństwie w sieci. Autor serwisu o otwartych zasobach edukacyjnych www.otwartezasoby.pl
    2. Szkoła w chmurze - bezpieczeństwo, powszechność i koszty - Michał Grześlak, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Administrator Systemów Informatycznych OEIiZK
    3. Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole - kompetencje rodziców, nauczycieli i uczniów - Grażyna Gregorczyk, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
    4. Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne. Postrzeganie i stosowanie prawa autorskiego przez nauczycieli szkolnych - Izabela Rudnicka, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
  • 1415 Dyskusja, Podsumowanie konferencji, Konkurs z nagrodami
  • 1445 Zakończenie konferencji/Lunch 


Konkurs filmowy Zrób-My-Nasz-Film
pod hasłem
„HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”

6.10.2017

 

Konkurs filmowy Zrób-My-Nasz-Film po hasłem „HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”
Zapraszamy do udziału w konkursie filmowym uczniów szkół podstawowych (także z klas gimnazjalnych, należących do tych szkół) i ponadpodstawowych województwa mazowieckiego.
Konkurs organizowany jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, zwany dalej Organizatorem, z siedzibą:
02-026 Warszawa, ul. Raszyńska 8/10

Komunikaty oraz informacje dotyczące Konkursu będą publikowane na stronie internetowej: https://zrobmynaszfilm.blogspot.com/
Wszelkie pytania dotyczące konkursu należy kierować na adres
e-mail: zrobmy.nasz.film@oeiizk.waw.pl
Konkurs będzie odbywać się w terminie od 24 października 2017 roku (ogłoszenie) do 9 lutego 2018 roku (dostarczenie prac).
W przypadku przesłania pracy pocztą decyduje data stempla pocztowego. Materiał konkursowy przesłany po wyznaczonym terminie nie będzie brany pod uwagę.

ZAKRES TEMATYCZNY KONKURSU
Konkurs obejmuje dwie kategorie filmów, dla uczniów:
  1. szkół podstawowych, pod hasłem „Opowiedz to sam”
  2. szkół ponadpodstawowych, pod hasłem „Historie dalekie i bliskie”
Z natury rzeczy, nasze środowisko to miejsce szczególne, przestrzeń zakorzenienia w określonej tradycji, związana z dzieciństwem i rodzinnymi dziejami, zapamiętana w różnych obrazach i dialogach. Coraz bardziej potrzebujemy korzeni kulturowych, etnicznych, religijnych itp. Szukamy swoich miejsc, w których czujemy się dobrze i z którymi jesteśmy silnie związani.
Organizatorzy oczekują filmów, które powstaną w oparciu o znane i nieznanie historie związane z lokalnymi miejscami i ludźmi znajdującymi się w środowisku bliskim szkole, dzielnicy, miejscowości, regionie małe ojczyzny to źródło naszych historii.
Podstawą przygotowania filmowej opowieści mogą być zarówno historie pochodzące ze środowiska, jak też prywatne opowiedziane za zgodą ich bohaterów. Mogą dotyczyć wybranych miejsc znanych społeczności szkolnej lub zapomnianych przez współczesnych, historii obiektów oraz zdarzeń z przeszłości opowiedziane przez uczniów poprzez film, z odpowiednio dobraną fabułą.
Szczegóły dotyczące Konkursu zostały zapisane w Regulaminie, dostępnym na stronie:


 

Konferencja IT Teachers' Days 2017



17.08.2017

Fundacja Nowoczesna Polska zaprasza na konferencję wszystkich zainteresowanych zastosowaniem nowych technologii w edukacji.

Już teraz zaproszenie na Konferencja ,,IT Teachers' Days 2017", która odbędzie się w dniach 25-26 września 2017 r. w Krakowie. Więcej informacji znajdziecie na naszym blogu oraz na stronie wydarzenia: www.tedit.pl 
Fundacja Nowoczesna Polska jest patronem merytorycznym konferencji.


W programie konferencji przewidziano dwa bloki: wykładowy oraz warsztatowy. Pierwszy z nich będzie dotyczył różnych zagadnień, które mogą okazać się przydatne w zarządzaniu szkołą. Dowiecie się z niego, jak ważny jest zawód nauczyciela, o co chodzi w prawie ochrony własności intelektualnej, a także posłuchacie o zmianach w edukacji. Blok warsztatowy będzie natomiast skoncentrowany na doskonaleniu kompetencji informatycznych. Trenerzy pokażą Wam, jak samodzielnie i bez wysiłku założyć szkolną stronę internetową, oraz nauczą, jak za pomocą robotów przekazać najmłodszym uczniom wiedzę dotyczącą programowania. Nie zabraknie również nowości, które mogą okazać się przełomowe w procesie kształcenia.

Źródłohttp://tedit.pl/


Nowa edycja konkursu
Notatki w internecie" zakończona 

30.07.2017
Konkurs na otwarte zasoby edukacyjne tworzone przez studentów, w tym roku tworzą wideo. AGH od lat promuje twórczość swoich studentów a prace wykorzystuje dalej w kursach i otwartych podręcznikach.
Konkurs “Notatki w Internecie” przeprowadzany jest w 2 kategoriach wiekowych:
(1) uczniowie/uczennice szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dla młodzieży 
(2) studenci/studentki AGH
Pierwsza edycja Konkursu odbyła się w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej, prof. dr hab. inż. Ryszarda Tadeusiewicza. Pierwotnie Konkurs adresowany był jedynie do studentów AGH. Rezultaty ich pracy oceniane był pod względem merytorycznym, dydaktycznym i technicznym. Konkurs cieszył się niesłabnącym powodzeniem, powstało w jego trakcie wiele świetnych prac, dlatego w 2008 roku uruchomiono edycję przeznaczoną dla uczniów, a w 2009 roku edycję także dla nauczycieli i wykładowców akademickich. Od roku 2012 w konkursie mogli uczestniczyć również doktoranci.
W proces ich tworzenia włączeni zostają uczniowie i studenci, a więc ci, którzy najlepiej znają swoje potrzeby edukacyjne. Zaznaczyć należy, iż nad poprawnością merytoryczną prac czuwają zawsze opiekunowie - wykładowcy i nauczyciele prowadzący zajęcia;
Rozwijana jest współpraca między nauczycielami/wykładowcami a uczniami/studentami;
Zwiększa się świadomość stosowania technologii informacyjnych wśród studentów, wykładowców akademickich, uczniów oraz nauczycieli.
Informacje: http://notatki.cel.agh.edu.pl/index.html


Strona konkursu: http://notatki.cel.agh.edu.pl/index.html


Akcja Uzależnionym
behawioralnym mówię Stop!

25.06.2017

To bardzo ciekawy ogólnopolski projekt społeczny skierowanego do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - poszukujący i wskazujący wartość - "bezpieczeństwo i zdrowie".
To akcja, która miała uświadomić rosnące zagrożenie uzależnienieniami behawioralnymi (nałogowe wykonywanie danych czynności,takich jak korzystanie z internetu, kompulsywne zakupy, uczestnictwo w grach hazardowych oraz granie w gry video) wśród młodzieży. 
Zwiększa się świadomość stosowania technologii informacyjnych wśród studentów, wykładowców akademickich, uczniów oraz nauczycieli. 

W celu, jak najlepszego przemówienia do młodzieży i zaciekawienia ich tematem, przygotowano specjalne materiały do przeprowadzenia przez nauczycieli lekcji wychowawczych na temat uzależnienia od INTERNETU, HAZARDU, GIER VIDEO




Autor: maria, maria

Do placówek w całej Polsce wysłane zostały materiały edukacyjne do przeprowadzenia przez nauczycieli czterech lekcji wychowawczych na temat nałogowych zachowań, takich jak: nadmierne korzystanie z internetu, robienie zakupów, granie w gry hazardowe czy gry video. Celem akcji jest uświadomienie młodzieży, że niekontrolowane wykonywanie tych czynności jest tak samo groźne, jak uzależnienie od alkoholu czy narkotyków. 
Projekt realizuje FIRST – Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych, w ramach Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Ta akcja trwa, a kolejne odcinki ciekawych  tematów są dostępne na kanale filmów autorki

Kampania "Chroń dziecko w sieci"

3.03.2017
Nie musi tak być - Możesz ochronić swoje dziecko!

 http://www.dzieckowsieci.pl/

Kampania „Chroń dziecko w sieci” ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.
Kampania organizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawna Fundacja Dzieci Niczyje) oraz NASK w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

Kampania dostępna jest pod adresem: http://www.dzieckowsieci.pl/


Ogólnopolski Projekt Dbam o mój zasięg. Edukacja, badania, działania, efekty

 3.03.2017
Jak  widzimy na stronie Fundacji: Podstawą podejmowanych działań jest profesjonalna diagnoza problemu, działanie we współpracy międzysektorowej, jak również idea partycypacji rozumiana jako włączenie w proces wsparcia tych, którzy sami tego wsparcia. Kolejne najbardziej istotne jest tu dążenie do tego, aby wszelkie podejmowane działania  doprowadzały do poprawy  jakości życia wszystkich członków społeczności lokalnej.




Cały projekt zawiera wiele materiałów i propozycji z których warto skorzystać.Artykuły badania i aktywności  dostępne na zakładkach linków strony: http://dbamomojzasieg.com/dbam-o-moj-zsieg-ogolnopolskie-badania-fonoholizmu/

Pomysł realizacji projektu pt.: Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych przez młodzież szkolną w Polsce.  Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu (dalej: Projekt) zrodził się w środowisku naukowym Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego i dotyczył pilnej potrzeby dokonania profesjonalnej diagnozy w zakresie korzystania z telefonu komórkowego przez młodych Polaków. Już na początku prac nad ideą i koncepcją projektu ustalono, że realizowana diagnoza jest elementem szerszego procesu edukacji społecznej w zakresie odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Głównym celem Projektu jest zwiększenie wiedzy społeczeństwa polskiego w zakresie odpowiedzialnego korzystania z nowych narzędzi komunikacyjnych. Cel ten można osiągnąć poprzez dokonanie diagnozy naukowej, upowszechnienie wyników badań, jak również zaplanowanie profesjonalnego wsparcia dla różnych grup odbiorców borykających się z niekontrolowanym używaniem telefonów komórkowych, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkolnej. 
Pomoce dydaktyczne dotyczące interesujących nas tematów to m.in. infografiki dostępne są pod adresem: 


Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. RAPORT

  20.02.2017
 Fragment  wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
 RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych już do szkoły podstawowej, staje się faktem. Problem korzystania z telefonów komórkowych  ich nadmiernym wpływem na życie  obecnego pokolenia uczniów posiadających smartfony, w ostatnich latach narasta. Mimo obserwacji i wielu sygnałów zarówno ze strony nauczycieli, rodziców i samych zainteresowanych  uczniów) nie potrafimy sobie z tym poradzić w taki sposób, aby pomóc dzieciom i jednoczenie rozwiązać problem na dłużej nie zastępując go innym.Ciekawy materiał na ten temat poparty badaniami znajdziemy na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.Najważniejsze wnioski – szkoła

Uwikłanie w sieć:
Polska szkoła codziennie wykorzystuje różnego rodzaju aplikacje, urządzenia, Internet do komunikacji z uczniami oraz rodzicami uczniów Przede wszystkim służą temu specjalnie zwoływane grupy na portalach społecznościowych, które niejako wymuszają obecność młodych osób w godzinach wieczornych. Niestety badania wykazały również, że nauczyciele wciąż rzadko wykorzystują w sposób interesujący elektroniczne narzędzia komunikacji na lekcji w procesie dydaktycznym młodych osób.



Bardzo istotne -  symptomy uzależnienia:

Ok. 2%–3% przejawia wyraźne symptomy uzależnienia od urządzeń cyfrowych, podłączonych do sieci internetowej. Symptomy te dotyczą zarówno emocji (np. brak poczucia bezpieczeństwa, brak wpływu na dziejące się wydarzenia, niepokój i lęk związany z byciem poza głównym obiegiem informacji – syndrom FOMO), ale i zachowań (np. nie rozstawanie się z własnym telefonem, ciągłe dotykanie go i odblokowywanie ekranu, korzystanie z telefonu o każdej porze dnia i nocy, nałogowe oczekiwanie na kontakt innych) i przekonań (np. nie wyobrażanie sobie dnia bez
używania smartfona).

Część badanej młodzieży wskazuje również na różnego rodzaju skutki, które mogą świadczyć o kompulsywnym używaniu urządzeń mobilnych włączonych w sieć. (np. przemęczenie, obniżony nastrój, niewywiązywanie się z własnych obowiązków, drżenie rąk i agresja związana z niemożnością skorzystania z urządzenia i internetu).

Statystyczne analizy zjawiska fonoholizmu dowiodły, że:

dziewczęta przejawiają wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu niż chłopcy, a różnice między nimi są statystycznie istotne,
uczniowie szkół podstawowych zdecydowanie rzadziej niż ich koledzy i koleżanki z gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przejawiają symptomy nałogowego korzystania z telefonów komórkowych,

ci uczniowie, którzy zadeklarowali, że w ich domach nie istnieją żadne zasady dotyczące korzystania z telefonów komórkowych, oraz wskazali, że ich rodzice nie rozmawiają z nimi na temat szkodliwości niekontrolowanego korzystania z telefonów komórkowych osiągają statystycznie znacząco wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu,

istnieje niska ale istotna korelacja pomiędzy ogólnym wynikiem w skali fonoholizmu a uwikłaniem w problem cyberprzemocy (bycie ofiarą albo sprawcą cyberprzemocy),

istnieje ścisła zależność między wysokim wynikiem uzyskiwanym w skali fonoholizmu a posiadaniem aktywnego konta na portalu społecznościowym. Bezsprzecznie można wysnuć wniosek, że osoby, które są aktywnymi członkami social mediów częściej od pozostałych osób w sposób niekontrolowany i nałogowy sięgają po telefon komórkowy (w dużej mierze narzędzie, jakim jest urządzenie mobilne służy młodzieży właśnie do korzystania z mediów społecznościowych,

wyższy poziom nałogowego korzystania z telefonów komórkowych przejawiają te osoby, które wskazują, iż w życiu nie mają żadnych zainteresowań

Źródło cytatu: strona Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.  Raport poniżej:



Rola Socjal Mediów - jak to działa wobec codzienności szkolnej
w obszarze bezpieczeństwa w sieci

 

 26.02.2017  
Współcześnie nie da się nie zauważyć wielości powszechnie dostępnych i intuicyjnych narzędzi sieciowych, tak popularnych szczególnie wśród nastolatków. Jednak wciąż są one pomijane w szkołach, choć mogą gwarantować nowe możliwości edukacyjne. Uczestnicy styczniowego spotkania z cyklu EDU Generator dowiedzą się, jak wykorzystywać m.in. media społecznościowe czy blogi internetowe do rozwoju własnego oraz uczniów i uczennic.




Nauczyciel vs Social Media
Niezależnie od tego czy nauczyciel ma konto w social media czy nie - jego uczniowie na pewno prędzej czy później tam będą - mówi Paweł Tkaczyk, ekspert zajmujący się nowymi technologiami. Jakie są normy społeczne wyznawane przez młodzież w strefie wirtualnej? Czy wychowawca powinien reagować na zachowania uczniów w social media? Jak się zachować, kiedy widzi że dzieje się coś niepokojącego?

0:09 Co nauczyciel powinien wiedzieć o social media?
1:06 Nowa norma społeczna "uprzejmość niezaglądania"
2:21 Jakie portale społecznościowe i komunikaty są popularne wśród młodzieży?
2:54 Kiedy nauczyciel powinien reagować na zachowanie ucznia w social media?
4:55 Mój uczeń zachowuje się niepokojąco na Facebooku. Czy powinienem interweniować?
6:21 Czy regulamin szkoły, regulamin ocen z zachowania albo inne oficjalne dokumenty powinny regulować zachowanie uczniów w kanałach social media i mieć wpływ na ocenę z zachowania?

Zmiany w social media są tak szybkie, że popularny wśród młodzieży serwis albo komunikator za dwa miesiące może już niewiele znaczyć. Ważne, że uczniowie w sferze wirtualnej są i będą aktywni, nawet jeśli ich nauczyciele nie będą posiadali konta w serwisie społecznościowym.



Warto wspólnie kreować przestrzeń dialogu z możliwością dzielenia się trudnościami, pytaniami ale również osiągnięciami. W ten sposób powstanie coraz więcej prężnie działających grup nauczycielskich, które będą szkolić się, by w sposób nowatorski przekazać wiedzę swoim uczniom.





Dzień Ochrony Danych Osobowych
 15.01.2017
 Chroń swoją prywatność – unikniesz problemów. Takie jest główne przesłanie obchodzonego od 2006 roku Dnia Ochrony Danych Osobowych dnia 28.01.2017.


Corocznie, 28 stycznia na całym Starym Kontynencie krajowi rzecznicy ochrony danych organizują konferencje, konkursy i wystawy, uświadamiające, jak niebezpieczne skutki przynieść może nieuwaga lub zbytnia niefrasobliwość w udostępnianiu wrażliwych danych.


Dzień Ochrony Danych Osobowych został ustanowiony na 28 stycznia przez Komitet Ministrów Rady Europy. Obchodzony jest w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych. Konwencja ta jest najstarszym aktem prawnym o zasięgu międzynarodowym, który reguluje zagadnienia związane z ochroną danych osobowych.
Dzień Ochrony Danych Osobowych ma zwrócić uwagę wszystkich obywateli państw Europy na kwestie związane z ochroną danych i przyczynić się do podniesienia poziomu wiedzy w tym zakresie. W tym dniu, w całej Europie, odbywają się różnorodne spotkania, konferencje, warsztaty, konkursy i wystawy uświadamiające, jak niebezpieczne skutki przynieść może nieuwaga lub zbytnia niefrasobliwość w udostępnianiu naszych danych osobowych.
Polska włączyła się w organizację Dnia Ochrony Danych Osobowych w roku 2007 roku 
Więcej informacji:
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/dataprotection

17.01.2017
20 lat prawa do ochrony danych osobowych w Polsce 


W 2017 roku mija 20 lat od uchwalenia ustawy o ochronie danych osobowych – aktu prawnego gwarantującego każdemu z nas poszanowanie naszego prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.
USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst pierwotny: Dz. U. 1997 r. Nr 133 poz. 883) stworzyła podwaliny pod nowoczesny, jak na ówczesne czasy, zgodny z unijnymi standardami, system ochrony danych osobowych.
I choć nie była ona doskonała, to każdemu z nas dała prawo do samodzielnego decydowania o tym, które z naszych danych, przez kogo i w jakim celu będą przetwarzane, a na podmioty je gromadzące i wykorzystujące, w tym organy państwa, nałożyła określone obowiązki.
W okresie tych 20-tu lat dokonywano kolejnych korekt przepisów ustawy, mających na celu doprecyzowanie określonych kwestii lub usunięcie problemów dostrzeżonych w codziennym ich stosowaniu.
W tym czasie powstał także urząd Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który stoi na straży naszych praw.
Rok 2017 – na mocy zarządzenia dr Edyty Bielak-Jomaa, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych – ustanowiony został Rokiem Jubileuszu 20-lecia prawa do ochrony danych osobowych w Polsce.
Nadchodzący rok podsumowań dotyczących dotychczasowych doświadczeń i dorobku w sferze ochrony danych osobowych może stać się doskonałym punktem wyjścia do rozważań związanych z przygotowaniem naszego kraju do rozpoczęcia stosowania od 25 maja 2018 r. unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

Dzień Bezpiecznego Internetu 2017 – Konferencja w Warszawie

Konferencja odbędzie się 7 lutego w Multikinie w centrum handlowym Złote Tarasy (sala nr 8) przy ul. Złotej 59 w Warszawie. Udział w konferencji jest bezpłatny. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Uczestnicy otrzymają zaświadczenie udziału w konferencji.

Organizatorzy  proszą zainteresowanych o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie www.dbi.pl


Informacja o zakwalifikowaniu zostanie udzielona do 31 stycznia 2017 r.

Ramowy program konferencji:
09.30-10.00 - Rejestracja
10.00-10.30 - Powitanie i otwarcie konferencji
10.30-10.40 - Inauguracja kampanii społecznej "Chroń dziecko w sieci"
10.40-11.40 - Dyskusja panelowa "Jak uczyć o bezpieczeństwie w sieci?"
11.40-12.50 - Prezentacje projektów dotyczących bezpieczeństwa dzieci w internecie, a także pozytywnego wykorzystywania nowych technologii
12.50-13.30 - Poczęstunek
od 13.30 - Pokaz filmu "Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci" (film dok. USA 2016, reż. Werner Herzog, 1h i 38 min., zobacz zwiastun)
Więcej informacji na stronie www.dbi.pl

ZAPROSZENIE DO KONKURSU


Organizatorzy Obchodów Światowego Dnia Bezpiecznego Internetu zapraszają do udziału w konkursie multimedialnym:
"Razem zmieniamy Internet na lepsze"
Cele:
Zapoznanie z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu,
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w Internecie,
Zapoznanie z internetowymi zasadami dobrego wychowania
REGULAMIN
Technika prac – prezentacja multimedialna.
Każdy uczestnik może złożyć tylko jedną pracę wykonaną indywidualnie.
Każda praca powinna być opisana – imię, nazwisko, klasa.
Termin składania prac do 15.01.2017r.
Rozstrzygnięcie konkursu – luty 2-17r.

7 lutego 2017 roku będzie momentem kulminacyjnym 13. edycji tego wydarzenia w Polsce. Ta niezwykła inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi na rolę każdego użytkownika Internetu w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta.
Podczas obchodów DBI organizatorzy chcą szczególnie podkreślić potencjał Internetu, który dzieci i młodzież mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.
W Polsce DBI od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje (teraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę) oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK). Obie te instytucje zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do organizowania lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych, kampanii informacyjnych, konkursów) oraz zgłaszania ich za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie




Podsumowanie konkursu LipDub 2016
 protokół oceny III edycji konkursu 

Tegoroczny konkurs  dla szkół  gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych  "LipDub - naszą szkołę widzi świat" dobiegł końca. Jury konkursu dokonało oceny prac  - termin oficjalnego podsumowania konkursu - III edycja został ustalony. Spotkanie uczestników konkursu odbyło się 9 listopada 2016 roku (środa) w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.


Zdaniem Jury zadanie konkursowe w tej edycji okazało się dla uczestników dosyć trudne, zarówno ze względu na trudności w przygotowaniu oryginalnych scenariuszy, jak i nadanie przygotowanym teledyskom nowatorskiej formy.

Jury postanowiło docenić zaangażowanie szkół
w przygotowanie prac konkursowych, włożony wysiłek, poświęcony czas i uzyskane kompetencje w zakresie prezentacji własnej twórczości i uznać, że wymienione prace zrealizowały cele Konkursu, którymi byłym.in.: rozwijanie umiejętności wykorzystania narzędzi nowych technologii, w tym filmu do prezentacji własnej twórczości.
Istotne tu było utrwalanie etycznych zachowań w Internecie oraz poszanowania własności intelektualnej. - poprzez szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury.
 

Udział w konkursie wpływał na kształtowanie kultury medialnej w trudnej epoce Web 2.0, jest dla współczesnej młodzieży dużym wyzwaniem, ale możliwym do realizacji.

Celem naszym było także włączenie młodzieży do odpowiedzialnego i mądrego kontynuowania kolejnych etapów projektu wraz z całą społecznością szkolną.

  Dzięki temu, zachęciliśmy młodych ludzi  do aktywizacji twórczego myślenia  i kreatywnych działań rozwijających pasje i umiejętności pracy z TIK, w kierunku pozytywnego sposobu wykorzystania możliwości Internetu.

Zapraszamy na  III Specjalistyczną Konferencję "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce oświatowej"

Polski Komitet Normalizacyjny i OEIiZK serdecznie zapraszają dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników szkół i placówek oświatowych do udziału w konferencji, która odbędzie się w dniu 26 października 2016 roku (środa) w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.

Program Konferencji

    10.00-10.30 Rejestracja uczestników - pobieranie materiałów
    10.30 Otwarcie konferencji: dr inż. Tomasz Schweitzer - Prezes PKN i Marzenna Przesmycka-Baranek - Dyrektor OEIiZK
    Wystąpienia honorowych gości
    Wykład inauguracyjny - Normy a bezpieczeństwo - dr inż. Zygmunt Niechoda, doradca Prezesa PKN
    I część:
        Zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa informacji w szkole i jak można im zapobiec - Dariusz Skrzyński, Kancelaria Adwokacka eduPrawnik.pl, specjalista w zakresie prawa oświatowego
        Ocena stopnia zapewnienia bezpieczeństwa informacji w szkolnych pracowniach informatycznych, klubach i czytelniach komputerowych w oparciu o wymagania normy PN-ISO/IEC 27001 - wyniki badań w projekcie PWUPAE* - dr inż. Magdalena Szeżyńska, CISA i dr inż. Krzysztof Gołofit, Instytut Systemów Elektronicznych WEiTI PW
        Normy a technologie informacyjno-komunikacyjne - Izabela Rudnicka - nauczyciel konsultant w Pracowni Edukacji dla Bezpieczeństwa OEIiZK
        Informacja o V Konkursie Normalizacja i ja - Paweł Górski, pełnomocnik Prezesa PKN ds. polityki edukacyjnej
    12.30-13.00 Przerwa, poczęstunek
    II część:
        Bezpieczna sieć w szkole, na przykładzie Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu - Artur Rudnicki, Wicedyrektor Zespołu Szkół
        Standardy bezpieczeństwa informatycznego na przykładzie Gimnazjum w Nowym Tomyślu, mocne i słabe strony systemu - Dariusz Stachecki, Wicedyrektor Gimnazjum
        Budowanie świadomości użytkowników systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji - Michał Grześlak - Administrator Systemów Informatycznych OEIiZK
    14.45 Konkurs z nagrodami
    15.00 Zakończenie konferencji/lunch

Prosimy o wcześniejszą rejestrację udziału w konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka.

* PWUPAE - "Program Wieloaspektowej Uniwersalnej Profilaktyki Agresji Elektronicznej Adresowany do Szkół Gimnazjalnych" - Kierownik projektu: dr hab. Jacek Pyżalski

Zapraszamy na kolejną już III edycję konkursu "LipDub -
naszą szkołę widzi świat" -
czas trwania od 15.02.2016 do 30.09.2016




LIP DUB - WARSZTATY FILMOWE DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
NINA 4.06.2016

III edycja konkursu „Lipdub — naszą szkołę widzi świat”

Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie po raz trzeci organizuje konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa mazowieckiego.

Lip Dub lub LipDub, to teledysk, w którym amatorzy udają, że wykonują odtwarzany z playbacku utwór i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretację wizualną.
Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej oryginalnego, nowatorskiego teledysku w formie LipDub, będącego promocją szkoty lub placówki oświatowej. Pozostałe cele konkursu, to:
Zachęcenie młodzieży do działań prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać możliwości Internetu, kształtowanie kultury medialnej w epoce Web 2.0.


Kształtowanie właściwych postaw i odpowiedzialności za treści publikowane w sieci.
Kształcenie umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do prezentacji własnej twórczości.
Zachęcenie uczestników konkursu do aktywności twórczej, promocja młodych talentów.

Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i kreatywności uczniów. 
Szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Harmonogram warsztatów Lib Dub, 4 czerwca 2016 r., Narodowy Instytut Audiowizualny, sala Ziemia Obiecana

Program spotkania
11:00-12:00 Wykład, Sala Ziemia Obiecana,

 Co to jest Szkota Teledysków, jak działamy i co robimy, realizowany przez Fundacje Plaster. Pokaz 3 klipów zrealizowanych w poprzednich edycjach Szkoty Teledysków.
12:00-12:30 przerwa poczęstunek w Cafe Gorączka
12:30-13:00 Warsztat scenariuszowy:
Jak napisać, jak się zabrać za pisanie scenariusza do clipów. 


13:30 -14:00 Warsztat reżyserski:
Na czym polega rola reżysera, jakie predyspozycje musi mieć reżyser i jak musi współpracować z ekipą,

14:00-14:30 Warsztat operatorski:
Czym kręcić, jak, podstawowe informacje na co zwrócić uwagę. 


14:30-15:00 Warsztat produkcyjny:
Jak przygotować się na dzień zdjęciowy. Jak zaplanować wszystkie elementy niezbędne do zrealizowania teledysku.

Po każdym warsztacie przeprowadzona zostanie sesja pytań ze strony publiczności i odpowiedzi ze strony zaproszonych ekspertów.   




III edycja konkursu LipDub naszą szkołę widzi świat
Zgłoszenia do 31.03.2016

     Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie po raz trzeci organizuje konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa mazowieckiego.Lip Dub lub LipDub, to teledysk, w którym amatorzy udają, że wykonują odtwarzany z playbacku utwór
i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretację wizualną. 

zgłoś się

   lipdub@oeiizk.waw.pl

   lipdub@oeiizk.waw.pl

III edycja konkursu „Lipdub – naszą szkołę widzi świat”Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej oryginalnego, nowatorskiego teledysku w formie LipDub, będącego promocją szkoły lub placówki oświatowej.

Pozostałe cele konkursu, to:
1. Zachęcenie młodzieży do działań prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać możliwości Internetu, kształtowanie kultury medialnej w epoce Web 2.0 
2. Kształtowanie właściwych postaw i odpowiedzialności za treści publikowane w sieci.
3. Kształcenie umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do prezentacji własnej twórczości.
4. Zachęcenie uczestników konkursu do aktywności twórczej, promocja młodych talentów. 
5. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i kreatywności uczniów.
6. Szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury.
7. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Terminarz konkursu:
Ogłoszenie konkursu - 15 lutego 2016 roku.
Zgłoszenia szkół do konkursu - do 31 marca 2016 roku.
Przesyłanie prac konkursowych do OEIiZK na płycie CDRW - do 30 września 2016 roku.
Ogłoszenie wyników – 19 października 2016 roku
.

 

Dzień Bezpiecznego Internetu 2016 Akcja i konferencja

4.02.2016
                   Cytując  za Saferinternet - 
gospodarzem corocznych obchodów ogólnopolskich
DNIA BEZPIECZNEGO INTERNETU czyli DBI
Polskie Centrum Programu Safer Internet. Poniżej, przekazujemy najistotniejsze informacje.
Wartości, zasady, sposoby, które powtarzane z pewnością utrwalą się nam jako najbardziej istotne elementy bezpieczeństwa w sieci. Wszystkie powiązane z pamięcią o konieczności zachowania sprawdzonych zasad i reguł korzystania z Internetu - jego zasobów i możliwości, w szczególności  - edukacyjnych.
Konferencja - ogólnokrajowe obchody "Dnia bezpiecznego Internetu"
Konferencja odbędzie się 9 lutego w Multikinie w centrum handlowym Złote Tarasy (sala nr 8) przy ul. Złotej 59 w Warszawie. Organizatorem konferencji jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) i Fundacja Dzieci Niczyje (FDN). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.



Podczas obchodów DBI warto wskazać na fakt, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta. 
Tu i teraz, każdy z nas musi pamiętać, ze należy zwrócić szczególną uwagę na potencjał sieci, który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak również jako formę twórczej rozrywki. Wtedy będzie procentował - gdy będzie bezpieczny.

 



Podsumowanie konkursu LipDub 2015



Podsumowanie  II edycji konkursu -  
Lip Dub nasza szkołę widzi świat  - listopad 2015

15.11.2015
Konferencja kończąca projekt konkursu, obejmowała podsumowanie m.in.  umiejętności organizowania akcji i właściwej  promocji szkół, w pracy projektowej z wykorzystaniem filmu. Tworzenie w nowej formie jednego ujęcia z zachowaniem reguł gatunku, wartości przekazanych treści, oraz zachowaniem zasad przekazu. Uczestniczący w podsumowaniu konkursu uczniowie, jako  przedstawiciele  i realizatorzy reprezentujący realizowane Lip Duby szkół – wspólnie obejrzeli stworzone przez siebie filmy. Zebranie wszystkich prac w jednym seansie dało szansę na bardziej obiektywne podejście do własnych prac, a obejrzenie innych w kontekście stworzonego przez siebie dzieła -  pomagało poznawać  różne spojrzenia i punkty widzenia na temat, który  był bliski wszystkim uczestnikom.
Z czasem, wizja własnej pracy, stawała się jedynie częścią sposobu myślenia o dziele filmowym rozumianym bardzo szeroko, stanowiło to ciekawe doświadczenie dla uczniów i nauczycieli. Po spotkaniu z innymi uczestnikami, zmieniał się punkt widzenia, bywało że refleksje nad rolą filmu zmieniały się, a  element rywalizacji zastępowało myślenie o radości tworzenia i  wspólnego działania. 

"Podstawowym zadaniem operatora jako twórcy obrazu jest szukanie formy - przekładanie na język obrazu ulotnych myśli, metafor i pojęć.'
Te problemy niewątpliwie krzyżują się z zadaniami reżysera, bo i on z czymś do nas przychodzi, ale te umiejętności, poparte łatwo widocznymi predyspozycjami, mogą przyczynić się do twórczego wzbogacenia dzieła filmowego."


Kolejno omawiane i nagradzane filmy, przyjmowane były z ogromna życzliwością i akceptacją wartości, które prezentowały. Szczególnym elementem podsumowania projektu było spotkanie z człowiekiem którego życie i twórczość  naznaczona i przepełniona była i jest dotąd filmem – Wiesławem Zdortem.Słowa i przykłady działań  - wprowadziły uczestników  w nieznany im obszar  pracy z filmem sprzed lat. Poznali wartości i doznania związane z pracą operatora w praktyce: obrazem, procesem tworzenia, zmianami spojrzenia na dzieło filmowe, w zależności od miejsca, czasów, technologii - a przede wszystkim ludzi, którzy wspólnie nad nim pracują.

Wiesław Zdort - autor  zdjęć, operator filmowy  pracujący z wieloma reżyserami min. Kazimierzem Kutzem, Andrzejem Wajdą, Leonardem Buczkowskim, Pawłem Komorowskim, Januszem  Majewskim,  Januszem Nasfeterem, Januszem Kondratiukiem, Henrykiem Klubą i innymi. W latach późniejszych pracował przy filmach swojej żony, Barbary Sass-Zdort. Pracował jako operator z Kurtem Weberem. Współpracował także z operatorami: Jerzym Lipmanem i Jerzym Wójcikiem przy filmach zaliczanych do nurtu szkoły polskiej.

Od roku 1987 Wiesław Zdort wykładał w Łodzi na swojej macierzystej uczelni (PWSFTviT) na wydziale operatorskim. W 1995 roku został mianowany profesorem sztuki operatorskiej. Jest także autorem zdjęć do kilku spektakli Teatru Telewizji, często pracuje jako reżyser światła przedstawień teatralnych na scenie.
Wiesław Zdort otrzymał dwukrotnie nagrodę na festiwalu w Łagowie - w 1970 roku za zdjęcia do filmu Sól ziemi czarnej Kazimierz Kutza i w 1972 za Słońce wschodzi raz na dzień Henryka Kluby. W 1996 na festiwalu w Gdyni otrzymał nagrodę za zdjęcia do filmu Pokuszenie Barbary Sass. W roku 2005 wraz z Kazimierzem Kutzem otrzymał nagrodę dla polskiego duetu reżyser - operator na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage" w Łodzi. Dwukrotnie (1966, 1970) otrzymał nagrodę państwową I stopnia oraz nagrodę ministra kultury i sztuki III stopnia (1962).
Wywiad z  Wiesławem Zdortem  w serii Akademii Polskiego Filmu dostępny na You Tube  -  Opublikowany 06.08.2013 https://www.youtube.com/watch?v=6lI2frz6vX0

Radość po otrzymaniu nagrody i satysfakcja była ogromna.

[…] Dobrze sfotografować to znaczy w przypadku tego filmu, tak skonstruować przestrzeń, by zmusić ją do ujawnienia sensu opowiadanej historii."
("Postscriptum. Kwartalnik Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ", nr 1-2/2003)

 
Po omówieniu i podsumowaniach, uczniowie i nauczyciele jeszcze rozmawiali, zadawali pytania, dziękowali spotkanemu gościowi - panu Zdortowi, sobie i organizatorom, wzajemnie wymieniali się uwagami, dziękowali za możliwość  realizacji i uczestnictwa w tego rodzaju projekcie. Niektórzy z nich, deklarowali chęć  kontynuacji pracy w kolejnej edycji konkursu.

IR.



  Wyniki II edycji Konkursu "Lipdub - naszą szkołę widzi świat"
protokół do pobrania

Protokol-19-10-2015.pdf
 

Warsztaty Lip Dub zorganizowane dla uczestników konkursu
"LipDub - naszą szkołę widzi świat"
w OEIiZK,
6 maja, 12:00-14:00, Warszawa,
ul. Nowogrodzka 73

11.05.2015
Zajęcia zrealizowane zostały poprzez dwa rodzaje aktywności: teoretyczną i praktyczną. Bardzo krótkie wprowadzenie w temat realizacji filmu, obejmowało najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem filmu wraz z dołączoną prezentacją  Sami tworzymy film

1.    Projekcja kilku filmów z gatunku Lip Dub,  połączona z analizą efektów i warsztatu twórców:
  • Wspólne obejrzenie kilku przykładowych Lip Dubów, próba wstępnej analizy widz-odbiorca treści i formy.
  • Wskazanie mocnych i słabych stron materiału. Co powoduje, że Lip Dub jest ciekawszy/mniej ciekawy – formułowanie wniosków
 2.    Organizacja pracy nad filmem – ustalenie kolejności działań i priorytetów


  • Etapy pracy nad filmem – grupy zadaniowe:
    scenariusz, scenopis lub storyboard, organizacja planu, próby i duble,
    praca montażowa.
Zagadnienia techniczne podczas wykonywania Lip Duba
  • Znaczenie ogniskowej obiektywu przy długich ujęciach.
  • Kilka podstawowych problemów, z którymi można zderzyć się podczas wykonywania Lip Duba, jak poradzić sobie:
          o   ze zmiennym oświetleniem albo oświetlić przestrzeń akcji
          o   z różnymi temperaturami barwowymi w różnych pomieszczeniach
3.    Część praktyczna – zajęcia z kamerą

Wspólne projektowanie inscenizacji  i rejestracji krótkiego fragmentu Lip Duba  (częściowo w miejscu warsztatów oraz na korytarzu).
  
Podział uczestników na podgrupy zadaniowe - uczniów przyjmujących określone obowiązki:
  • przygotowujących plany,
  • ekipy zdjęciowej,
  • grających wybrane role,
  • statystów itp.
Podsumowanie  warsztatów -  oglądanie i analiza wykonanej próbki
  • określanie potrzeb,
  • formowanie wniosków.





 Prowadzący zajęcia praktyczne: Maciek Prykowski,
reżyser filmowy, absolwent  Warszawskiej Szkoły Filmowej w Warszawie
 


Lip Dub i wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi

Przypomnijmy zapisy w Regulaminie Konkursu:
  1. Praca konkursowa nie może naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób trzecich. Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować zachowań niezgodnych z prawem lub godzących w zasady dobrego wychowania i kultury osobistej.
  2. Utwór muzyczny wykorzystany w pracy konkursowej:
    1. może być własny i samodzielnie nagrany przez uczniów;
    2. wykorzystany za zgodą instytucji lub autora (-ów), którzy posiadają do niego autorskie prawa majątkowe;
    3. pozyskany z otwartych i darmowych zasobów muzycznych;
    4. udostępniony na zasadzie wolnych licencji (np. Creative Commons).

Większość utworów popularnych wykonawców, które znajdziemy w Internecie (w tym również na portalu YouTube) jest objętych prawem autorskim na zasadach „wszelkie prawa zastrzeżone”. Oznacza to, że możemy je wprawdzie odtwarzać i słuchać, ale tylko dla własnego użytku, np. w domu.
Nawet jeśli posiadamy oryginalną, zakupioną przez nas płytę z piosenkami ulubionego artysty, nie możemy jej użyć do pracy, którą udostępnimy w sieci. Bowiem, jeżeli prezentację, film, wideo, pokaz zdjęć, fotocast, i inne publikujemy na blogu lub w innym miejscu w sieci, oznacza to „rozpowszechnianie” tego utworu, a do tego nie mamy prawa.
Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:
1)    Jamendo - jest to serwis, zawierający zasoby muzyki artystów z całego świata.
Zamieszczony link kieruje do opisu, jak korzystać z serwisu Jamendo i szukać utworów na wolnych licencjach: http://blogiceo.nq.pl/szkola2zero/files/2012/05/jamendo_opis.doc
2)    MusOpen – jest to kolekcja plików audio utworów klasycznych; wszystkie utwory są w domenie publicznej, czyli można z nich korzystać bez ograniczeń.
Adres serwisu: https://musopen.org/
3)    OpenMusicArchive – wszystkie utwory na licencji: CC BY-SA (uznanie autorstwa na tych samych warunkach), czyli możemy korzystać pod warunkiem, że podamy autora i udostępnimy innym na tej samej licencji (w opisie naszej pracy podamy autora i typ licencji CC BY-SA).

1)    Youtube.com również udostępnia muzykę na wolnych licencjach Creative Commons. Kiedy wgramy pokaz zdjęć lub filmik na Youtube, serwis sam podpowiada, żeby podmienić muzykę, jeśli wykryje „naruszenie praw” (przesyła nam zwykle maila z informacją, że wykorzystana przez nas muzyka jest własnością firmy fonograficznej).
2)    Otwarte zasoby: http://otwartezasoby.pl/, w serwisie znajdują się bazy muzyki i dźwięków, które można za darmo wykorzystać w filmie, reklamie, czy wideoklipie.
W uzupełnieniu:
  • więcej przykładów otwartych zasobów znajduje się pod adresem:
lub
  • search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),


  • przewodnik, jak korzystać z twórczości w Internecie:
„Nie bądź piratem dziel się ze światem”, dostępny pod adresem:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf

 
utwory na licencjach Creative Commons

Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone”.

Creative Commons, infografika z licencjami, autorstwa Piotr Chuchla

Informacje na temat praw do podkładu muzycznego zawarte w artykułach:

Artykuł: „Lipdub a prawa autorskie do podkładu”, zamieszczony na stronie legalnakultura.pl, jest to odpowiedź na pytanie skierowane do prawnika:
Artykuł: „LipDub Politechniki Wrocławskiej w Internecie”, poruszający kwestię pozyskania praw do coveru utworu
Cover a prawa autorskie Aleksandra Sewerynik prawomuzyki.sewerynik.pl





29.01.2015 - 30.09.2015

"LipDub - naszą szkołę widzi świat" - to ciekawa promocja  szkoły
Konkurs dla szkół 
organizowany przez OEIiZK w Warszawie, 
czas trwania od 2 lutego 2015 - do 30 września 2015


Konkurs organizowany jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie, 
publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli z siedzibą w Warszawie.



Lip Dub lub LipDub, tą nazwą określa się zarówno technikę tworzenia wideoklipów, jak i produkt, czyli teledysk, w którym amatorzy udają, że wykonują jakiś wybrany, odtwarzany z playbacku utwór,
i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretacją wizualną.
Lip Dub często przedstawia osobę lub grupę osób przemieszczających się w przestrzeni miejskiej lub salach, pomieszczeniach jakiegoś budynku, np. szkoły, czy uczelni.
Podstawowym założeniem Lip Duba jest to, aby prowadzenie kamery odbywało się w jednym ujęciu, czyli bez cięć. Mimo, że czas trwania nagrania zwykle nie przekracza kilku minut, może to być bardzo trudne w realizacji. Jest to spowodowane tym, że w nagraniu zwykle uczestniczy znaczna liczba osób oraz, że scenariusz zakłada często przemieszczanie się w określonej przestrzeni.

Cele, jakie mogą być realizowane poprzez Lip Dub są szerokie – zaczynając od autoprezentacji własnej osoby, przez kreowanie wizerunku instytucji (coraz częściej także szeroko rozumianej szkoły), aż po realizację projektów społecznych angażujących nawet po kilka tysięcy osób.

Lip Dub, to skrót od angielskiego terminu lip dubbing, który pochodzi od dwóch określeń z branży filmowej: lip synchronization, czyli dopasowywanie dźwięku do ruchu warg oraz dubbing – podkładanie ścieżki dźwiękowej z lokalną wersją językową. Oznacza to również polepszanie jakości filmu lub dokonywanie nagrań audio poprzez dogrywanie w studiu dialogów do już udźwiękowionego materiału.
Lip Duby oprócz tego, że dostarczają dobrej zabawy są także doskonałą formą promocji.



W ostatnim czasie także w Polsce LipDuby zyskały niezwykłą popularność i oglądalność w serwisach internetowych typu YouTube. 

Kilkanaście LipDubów prezentujemy w zakładce Przykłady zastosowania formy LIpDub

Komunikaty oraz informacje dotyczące Konkursu publikowane będą na stronie internetowej http://lipdub.oeiizk.waw.pl/
Wszelkie pytania dotyczące konkursu należy kierować na adres e-mail: lipdub@oeiizk.waw.pl

Czas trwania Konkursu:
Konkurs rozpoczyna się 2 lutego 2015 roku, a termin dostarczenia prac do Organizatora na adres podany w punkcie 1 Postanowień ogólnych, upływa w nieprzekraczalnym terminie 30 września 2015 roku.
W przypadku przesłania pracy pocztą decyduje data stempla pocztowego.
Materiał konkursowy przesłany po wyznaczonym terminie nie będzie brany pod uwagę podczas oceny prac.
Dla chętnych do udziału  w projekcie, więcej informacji na stronie Konkursu http://lipdub.oeiizk.waw.pl/

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE




INFOGRAFIKA PDF DO POBRANIA

INFOGRAFIKA JPG DO POBRANIA




16.01.2015

Konferencja metodyczna „Między Dniem Ochrony Danych Osobowych
a Dniem Bezpiecznego Internetu” - OEIiZK  Warszawa, 4.02.2015


4 lutego 2015 roku (środa) w auli OEIiZK ul. Nowogrodzka 73 w godzinach 14.30 – 18.30, dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Serdecznie zapraszamy na konferencję metodyczną pt.: „Między Dniem Ochrony Danych Osobowych a Dniem Bezpiecznego Internetu”, która odbędzie się 4 lutego 2015 roku (środa) w auli OEIiZK ul. Nowogrodzka 73 w godzinach 14.30 – 18.30, dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Przewidywany porządek zebrania:
14.30 Rejestracja uczestników – pobranie materiałów w holu przed aulą
15.00 Powitanie uczestników
15.15 Zagrożenia online: klasyfikacja i rozpowszechnienie wśród dzieci 9-16 lat.
Dane z paneuropejskich badań EU Kids Online – dr Lucyna Kirwil, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
15.45 Bezpieczne dzieci to wyedukowani nauczyciele i rodzice – Grażyna Gregorczyk
16.15 Myślę, więc nie ślę – Łukasz Wojtasik, koordynator programu Dziecko w Sieci
16.35 Słów kilka o bezpieczeństwie w szkolnej sieci i nie tylko... – Michał Grześlak
16.55 Zaproszenie do skorzystania z oferty OEIiZK
17.05 Przerwa, przejście na warsztaty
17.15 Warsztaty:

   1. WebQuesty o bezpieczeństwie – Małgorzata Rostkowska
   2. Edukacja dla bezpieczeństwa w cyfrowej szkole – Grażyna Gregorczyk
   3. Bezpieczeństwo – jak o tym mówić, aby nie zanudzić – Michał Grześlak
   4. Gra fabularna: Uratuj swoje miasto. Realizacja tematyki związanej z ochroną
       danych osobowych – Karolina Szczepańska, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 30.


18.00 Quiz i losowanie nagród w auli
18.30 Zakończenie konferencji

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc należy zgłosić swój udział w konferencji i warsztatach poprzez formularz (przycisk powyżej).
 Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymają egzemplarz kwartalnika MERITUM 4 (35) 2014, wydany przez OEIiZK i MSCDN, pt.: Promocja szkoły w Mediach.


Rozszerzona Rzeczywistość  w edukacji - konferencja

7.01.2015

Rozszerzona Rzeczywistość  w edukacji – Ogólnopolska Konferencja  - 16.01.2015
Zaproszenie na pierwszą ogólnopolską bezpłatną Konferencję w całości poświęconą technologii Rozszerzonej Rzeczywistości w edukacji (EduAR). Podając za informacją na stronie  konferencji: http://edu-ar.pl/

http://edu-ar.pl/wp-content/uploads/2014/11/future-of-elearning-PL.jpg

W Polsce od wielu lat obserwowana jest dysproporcja w popularności przedmiotów humanistycznych nad ścisłymi. Zakładając, że istotnym środkiem do zapewnienia efektywnej edukacji w obszarze nauk ścisłych jest eksperyment, sięgnęliśmy i zbadaliśmy rozwiązanie jakim jest użycie Rozszerzonej Rzeczywistości
w nauczaniu. Technologia EduAR
pozwala
na stworzenie szkolnego laboratorium AR, w którym możliwe jest wielokrotne przeprowadzanie eksperymentów w rzeczywistości wirtualnej bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak koszty odczynników, czy utrzymania laboratoriów oraz bez ryzyka wypadku. Rozszerzona Rzeczywistość ma potencjał dydaktyczny i dostarcza nauczycielom zupełnie nowych narzędzi
i możliwości interakcji z uczniem. Chcemy zaprezentować Państwu wyniki naszych badań, podzielić się refleksjami, a także doświadczeniem. Każdy uczestnik będzie miał możliwość
:
osobiście zapoznać się z technologią EduAR i dowiedzieć się jak eksperymentować w technologii rozszerzonej rzeczywistości (bezpłatne warsztaty);
dowiedzieć się: jak zwiększyć zaangażowanie uczniów w naukę przedmiotów ścisłych, jakie są cyfrowe kompetencje nauczycieli w gimnazjach, czy polskie szkoły są gotowe na wprowadzenie nowoczesnych technologii? Czy nauka oparta o Rozszerzoną Rzeczywistość jest skuteczna, bezpieczna, potrzebna?

Źródło informacji, m.in: Jak to działa? Rozszerzona Rzeczywistość(Augmented Reality) i inne zapowiedzi na stronie: http://edu-ar.pl/okonferencji/


Uwaga! 

Informacja na temat otwartych konsultacji dla dyrektorów placówek oświatowych i zainteresowanych nauczycieli na temat: Prawo autorskie w szkole, które miały się odbyć
8 stycznia 2015 roku.

Ze względów organizacyjnych oraz sugestie zainteresowanych osób, uprzejmie informujemy, że otwarte konsultacje odbędą się w innym terminie, o czym powiadomimy z odpowiednim wyprzedzeniem.

*********************************************************************************


W związku z realizacją programu GIODO "Twoje dane - Twoja sprawa", zwracamy się
z prośbą o wypełnienie krótkiej, anonimowej ankiety. 


Celem ankiety jest określenie form wsparcia, jakich Ośrodek Edukacji Informatycznej
i Zastosowań Komputerów w Warszawie, może Wam udzielić.

Za wypełnienie ankiety bardzo dziękujemy!
Grażyna Gregorczyk
Izabela Rudnicka



 WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA


6.01.2015


„WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA…!” to wieloetapowa, trwająca do czerwca 2015 roku kampania społeczna, poświęcona problemowi uzależnienia od komputera i Internetu wśród młodzieży. Projekt jest kontynuacją ubiegłorocznej akcji pod nazwą „Wyloguj się do życia”, która uświadamiała, że zagrożenie uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży staje się istotnym problemem społecznym.
Zadaniem startującej w tym roku kampanii jest pokazanie ryzyka, jakie niesie ze sobą nadmierne i niekontrolowane korzystanie z sieci, przy jednoczesnym zachęceniu młodzieży do szukania alternatyw poza światem wirtualnym oraz łączenia jednego z drugim w konstruktywny i mądry sposób.

Pytania i Odpowiedzi -  pomoc i warsztaty dla rodziców



Dlaczego kampania poruszająca problem uzależnienia od komputera i sieci jest
   w części przeprowadzana właśnie w Internecie?



2 Jak wyglądał proces wyboru ambasadorów do kampanii?


3 Jak mogę zaangażować się w kampanię i wspierać jej działania?


4 Jak rozpoznać uzależnienie? Jakie są jego symptomy?


5 Jakie są etapy uzależnienia?


O Konkursie

Konkurs na najlepszy pomysł aktywności poza siecią (start-up) zaadresowany jest do młodzieży gimnazjalnej i młodszych licealistów w całej Polsce, do których wysłane będzie zaproszenie do wzięcia udziału w akcji pod hasłem „Jak to się u Was robi?”. Dodatkową nagrodą w konkursie dla zwycięzcy, oprócz sfinansowania pomysłu, będzie dzień zdjęciowy z profesjonalną ekipą filmową i możliwość wspólnego przygotowania spotu reklamowego na temat opracowanego start-upu. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na początek przyszłego roku.

 Kampania „WYLOGUJ SIĘ ŻYCIA… a robi się to TAK!”

Informacyjne źródło, strona kampanii:http://wylogujsie.org/



Nieznane i znane miejsca w sieci - Infografiki


Zanim rozpoczniemy następny rok warto poczytać i zapamiętać kilka szczegółów wartych uwagi.


 http://panoptykon.org/sites/panoptykon.org/files/niedyskretny_profil.png

 

Bezpieczne Inerneciaki

 9.12.2014

IAB Polska (IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) –  realizuje projekt „Bezpieczne Interneciaki”


Pojęcie bezpiecznego Internetu pojawia się w kontekście każdej aktywności jego użytkownika. Jak wykazało badanie IAB Polska „Prywatność w sieci” z czerwca 2013 r., prawie wszyscy internauci uważają internet za przestrzeń publiczną, a więc taką, w której ma prawo funkcjonować każdy, bez względu na wiek, pochodzenie, znajomość nowych technologii itp. Dostępność tego medium jest coraz bardziej powszechna. O ile Internet niesie wiele niekwestionowanych korzyści, o tyle stwarzać może tyle samo zagrożeń. [...]
Naprzeciw tym i wielu innym pytaniom i wątpliwościom, wychodzi realizowany przez IAB Polska projekt „Bezpieczne interneciaki”. Celem projektu jest zorganizowanie akcji informacyjnej dla dzieci i ich rodziców uświadamiającej potencjalne zagrożenia płynące z sieci w tym między innymi o:
  • nielegalnych i niebezpiecznych treściach dotyczących wykorzystywania seksualnego, pornografii, przemocy,
  • uwodzeniu przez Internet nieletnich,
  • cyberprzemocy, czyli nękaniu w sieci poprzez udostępnianie w internecie zdjęć, obraźliwych wpisów, nagrań przedstawiających dziecko lub nastolatka w złym świetle,
  • naruszeniu prywatności poprzez kradzież adresów, haseł, numerów kart, albo ich nieświadome udostępnienie obcym,
  • nieświadomym uczestniczeniu dzieci w działaniach niezgodnych z prawem,
  • niebezpiecznych postawach (hazard, anoreksja, stosowanie używek, zaangażowanie w działalności sekt)
Źródło W: [ fragment informacji-więcej na stronie http://iab.org.pl/aktualnosci/iab-polska-realizuje-projekt-bezpieczne-interneciaki/]
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
(IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) – stowarzyszenie działające w Polsce od 2000 roku


Na podanej wyżej stronie internetowej można zapoznać się z tekstami ekspertów:

I. Dlaczego chronimy dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu?

Na pytanie Dlaczego chronimy dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu? - odpowiada ekspert, dr Lucyna Kirwil, adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, zajmująca się psychologią mediów i psychologią agresji.
 Dzieci, korzystając z Internetu, mogą być narażone na kontakt z treściami niestosownymi dla ich wieku. Niestosowne treści to nieuzasadniona przemoc, ekstremalna agresja, drastyczne obrazy skutków agresji oraz pornografia i sceny seksu połączonego z przemocą. W Internecie dzieci mogą zetknąć się także z innymi treściami, które mogą zagrażać ich społecznemu, emocjonalnemu i moralnemu rozwojowi. W badaniach EU Kids Online dzieci w wieku od 9 do 16 lat spontanicznie podały 10 rodzajów treści online, które budzą ich niepokój. Aż 56% z 9636 dzieci podało, że w Internecie najbardziej zagrażają im pornografia i seks (22%), agresja i przemoc (22%) oraz inne treści dotyczące narkotyków, nienawiści, rasizmu, samobójstw i samookaleczeń (12%).

II. Internetowe zagrożenia dzieci i młodzieży
Większość rodziców jest świadoma, że Internet nie zawsze jest dla ich dzieci miejscem bezpiecznym. Jeśli jednak chodzi o szczegółową wiedzę na temat zagrożeń online, nie jest ona powszechna. Przekazy medialne prezentują często sprzeczne informacje – raz Internet przedstawiany jest jako wspaniałe osiągnięcie cywilizacyjne dające młodym nieograniczone możliwości, innym razem widzimy obraz wirtualnej przestrzeni pełnej najgorszych zagrożeń: pedofilii, przemocy, samobójstw itp. Nic dziwnego, że niejeden rodzic czuje się zagubiony, nie wie co ma robić i w rezultacie nie robi nic. Dodatkowo spotykamy się często ze stwierdzeniem, że współczesne dzieci lepiej „znają się na Internecie” niż ich rodzice i to właściwie one powinny rodziców uczyć.
Szymon Wójcik, Koordynator projektu Saferinternet.pl, Fundacja Dzieci Niczyje

III. Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w Internecie?
Internet stał się narzędziem tak powszechnym, że dzieci i młodzież wychowana już w nieograniczonym dostępie do treści internetowych nie uznaje równoległości światów rzeczywistego i wirtualnego, stapiając go w jednolity świat. Dlatego ważne jest, aby zapewnić najmłodszym użytkownikom bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu czy aplikacji mobilnych.
Martyna Różycka, Dyżurnet.pl

Klub Bezpiecznego Puchatka

Ogólnopolski Test Wiedzy o Bezpieczeństwie – to jedyna akcja w Polsce, która na tak szeroką skalę sprawdza wiedzę dzieci w zakresie bezpieczeństwa. Od 24 do 28 listopada na stronie internetowej "Klubu Bezpiecznego Puchatka" - umieszczony jest test, dzięki któremu dzieci z klas I będą mogły utrwalić zdobyte wiadomości oraz zweryfikować swoją wiedzę. 


 
Poniżej fragment ze strony klubu, są propozycje dla nauczycieli. Przypominamy wszystkim Nauczycielom klas I, aby w ramach uczestnictwa w „Klubie Bezpiecznego Puchatka” przeprowadzili Test, sprawdzający wiedzę dzieci o bezpieczeństwie. więcej wiadomości na stronie. Są tam niezwykle ciekawe materiały dla uczniów - rodziców i nauczycieli.

 Rusza konkurs „Otwarci na świat – internet w naszym domu”

Internet zmienił Wasze życie? Podzielcie się z nami swoimi wrażeniami! Do udziału w konkursie zapraszamy dzieci w wieku 8-12 lat z rodzin, które otrzymały komputer i dostęp do internetu dzięki udziałowi w projekcie realizowanym w ramach Działania 8.3 PO IG. 
Dzieci mogą nadsyłać prace graficzne wykonane dowolną techniką komputerową, które pokażą, co internet zmienił w ich życiu lub życiu ich rodziny. Dla 12 najlepszych prac przewidujemy nagrody-niespodzianki. Plik graficzny należy przesłać do 1 grudnia 2014 roku na adres e-mail: mariusz.dabrowski@mac.gov.pl lub przemyslaw.kalinowski@mac.gov.pl.
Więcej informacji znajduje się w załączonym poniżej regulaminie konkursu na stronie poniżej.

https://mac.gov.pl/aktualnosci/rusza-konkurs-otwarci-na-swiat-internet-w-naszym-domu


 Kodeks oświaty w praktyce - jak chronić dane osobowe



10.11.2014


Zapraszamy do korzystania z materiałów i komentarzy zamieszczanych na stronach oficjalnych instytucji,  a także poradników prawnych tworzonych na użytek  instytucji oświatowych i nauczycieli. Poniżej fragment informacji wstępnej dotyczącej ochrony danych osobowych. Analiza wybranych przykładów działań szkoły jest popierana odpowiednia interpretacja w konkretnych przypadkach - w zależności od potrzeb i zastosowań. W poniższym omówieniu przybliżono zagadnienia związane z ochroną danych osobowych, których zgłębienie wydaje się nieodzowne dla osób funkcjonujących w sferze oświaty. Lepsze poznanie odpowiednich regulacji może się okazać przydatne zwłaszcza obecnie, w przededniu premiery nowego Systemu Informacji Oświatowej.
"Choć problematyka ochrony danych osobowych została dość kompleksowo uregulowana w u.o.d.o., ocena zgodności ich przetwarzania z prawem wymaga niekiedy znajomości przepisów innych aktów prawnych. Ma to związek choćby z omawianą już przesłanką dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, zgodnie z którą dopuszcza się przetwarzanie, jeżeli jest ono niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa".

Informacja cytowana za stroną Kodeks oświaty w praktyce
http://www.bibliotekako.pl/news.aid,1505,Jak_chronic_dane_osobowe_w_szkole.html



Europejska reforma ochrony prywatności

10.11.2014



Ochrona danych osobowych jest w Unii Europejskiej prawem podstawowym. Już teraz poziom ochrony prywatności w Europie jest najwyższy na świecie. Za sprawą reformy, którą Komisja Europejska zaproponowała dokładnie dwa lata temu, w styczniu 2012 r., zasady te mogą stać się wzorcem do naśladowania dla reszty świata. Powinny one służyć ochronie obywateli, którzy chcą, aby usługi internetowe były godne zaufania. 





https://mac.gov.pl/aktualnosci/wspolny-apel-komisarz-reding-i-ministra-trzaskowskiego-w-dniu-ochrony-danych-osobowych