niedziela, 12 października 2014

Kompetencje medialne i informacyjne

Konferencja “Cyfrowe wyzwania” czerwiec 2016

31.03.2016
Konferencja “Cyfrowe wyzwania” jest platformą do rozmowy na ten temat – zarówno badaczy, jak również edukatorów, animatorów kultury, bibliotekarzy, muzealników. W tegorocznej – już trzeciej – edycji konferencji “Cyfrowe wyzwania” pragniemy skupić się na problemach dotyczących relacji między kompetencjami cyfrowymi a uczestnictwem w kulturze. Zapraszamy już 13 czerwca br. […] Konferencja jest skierowana do osób zajmujących się szeroko rozumianym problemem kompetencji cyfrowych: badaczy, animatorów kultury, bibliotekarzy, pracowników instytucji pozarządowych zajmujących się e-kompetencjami. Do udziału w obradach zapraszamy również kadry administracji państwowej: pracowników ministerstw i urzędów centralnych oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Udział w konferencji, zarówno dla prelegentów jak i słuchaczy, jest bezpłatny. Warunkiem uczestnictwa w obradach jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego do 30 kwietnia 2016 r. Informacja o przyjęciu referatu zostanie przesłana do 10 maja 2016 r. Przygotowane na podstawie wystąpień teksty, które pozytywnie przejdą procedurę recenzyjną, zostaną opublikowane w numerze tematycznym kwartalnika „Kultura popularna”.

Materiały do wykorzystywania na zajęciach edukacyjnych projektu "Bezpieczny internet" szkolenia dla nauczycieli, uczniów i rodziców

29.01.2016
Informujemy, że zakończona została realizacja zadania publicznego „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z internetu”.
Jest nam bardzo miło poinformować, że zadaniu publicznym łącznie wzięło udział 174 Trenerów Bezpiecznego Internetu, których zaprosiliśmy spośród uczestników konferencji wojewódzkich. Trenerzy Bezpiecznego Internetu w bardzo krótkim czasie przeszkolili łącznie 8107 osób, w tym: 5152 dzieci i młodzieży, 2115 nauczycieli i 840 rodziców. G
Jednocześnie informujemy, iż na stronie projektu pojawiła się ostateczna wersja Standardu bezpieczeństwa online dla placówek oświatowych, który można pobrać tutaj. Również zgodnie z obietnicami publikujemy gotowe do wydrukowania plakaty, które zawierają procedury reagowania na konkretne sytuacje problemowe. Spakowane plakaty (RAR) są do pobrania tutaj. Na koniec, zamieściliśmy także przykład dokumentacji procedury interwencyjnej zastosowanej w placówce, który oczywiście znajdziecie Państwo w Standardzie bezpieczeństwa online dla placówek oświatowych, jednak tutaj ma on formę edytowalną (MS Word). Plik jest do pobrania tutaj.


 Materiały edukacyjne dostępne na stronie widocznej poniżej:
http://bezpiecznyinternet.edu.pl/
Także opracowane standardy bezpieczeństwa online
http://bezpiecznyinternet.edu.pl/wp-content/uploads/2015/12/Standard_bezpieczenstwa_online_placowek_oswiatowych1.pdf


Mama tata - tablet - czy tylko  nowa kampania?

Warto sprawdzić jak to działa w najbliższym otoczeniu. 

Polecamy zacytowane fragmenty ze strony kampanii wiele materiałów które do pewnego czasu na  stronie kampanii funkcjonuje,  możliwych do realizacji w różnych sytuacjach edukacyjnych.

Kampania „Mama, tata, tablet” prowadzona przez Fundację Dzieci Niczyje powstała z myślą o rodzicach dzieci w wieku od 0 do 6 lat. Akcja przestrzega przed zbyt wczesnym i niekontrolowanym udostępnianiem dzieciom urządzeń elektronicznych, jak tablety czy smartfony. Autorzy kampanii wskazują jednocześnie kiedy i jak udostępniać media elektroniczne z pożytkiem dla rozwoju najmłodszych.


Obok tradycyjnych urządzeń, takich jak telewizor czy komputer, coraz większą popularnością cieszą się w ostatnim czasie urządzenia mobilne: smartfony i tablety.
Pomimo iż odpowiednio dobrane treści internetowe mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój dzieci, to  zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych może być dla nich szkodliwe.

Polecamy  raport z badania „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.”
(Millward Brown Poland  dla FDN, 2015)
 Oczywiście więcej  ciekawych materiałów i informacji  dotyczących akcji możemy znaleźć na stronie:
 http://www.mamatatatablet.pl/index.php/kampania/

Internet nie tylko dla młodych. Co piąty Polak w wieku 55+ surfuje w sieci 

Przekazując te informacje, cytujemy za stroną Antyweb - śpiesząc z wiadomościami dotyczącymi wzrostu zainteresowania treściami zamieszczonymi w sieci oraz poszerzeniem grona znajomych i zainteresowań ludzi w wieku tzw. 50+ 

 

O zbyt dużym wzroście nie można mówić w kontekście Facebooka. W 2015 roku co dziesiąty odwiedzający serwis (10,6 %) miał co najmniej 55 lat. Cztery lata wcześniej w tym wieku był co dwunasty użytkownik Facebooka, co dawało około 8,4 %.
Z najnowszego badania Megapanel PBI/Gemius można dowiedzieć się ciekawych rzeczy odnośnie wieku polskich użytkowników internetu.

Co piąty Polak w wieku 55 i więcej surfuje w sieci. Daje to około 2,6 miliona użytkowników sieci w tym wieku. Cztery lata temu internetem zainteresowanych było o ponad jedną trzecią mniej osób z tej grupy wiekowej – 1,7 miliona. Od 2011 o 2015 roku niemal dwukrotnie zwiększył się ponadto średni odsetek osób w wieku 55+ wśród osób korzystających (i odwiedzających) Twittera (z 7,6 % do 14,3 %)

 źródło: http://antyweb.pl/internet-nie-tylko-dla-mlodych-co-piaty-polak-w-wieku-55-surfuje-w-sieci/  
 

Informacja o warsztatach filmowych, która może się przydać -

25-03-2015  Warsztaty scenariuszowe dla uczniów i nauczycieli!

Filmoteka Szkolna – program edukacyjny PISF – oraz festiwal filmowy 21. Wiosna Filmów w Warszawie zapraszają na czwartą edycję warsztatów scenariuszowych dla uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Zajęcia mają na celu promowanie wiedzy na temat sztuki pisania scenariuszy filmowych oraz zawodu scenarzysty.

Wstęp do scenariopisarstwa
Warsztaty to znakomita propozycja dla tych, którzy chcieliby pisać scenariusze, a nie wiedzą od czego zacząć. Uczniowie zainteresowani kręceniem własnych filmów dowiedzą się jak się zabrać do ich tworzenia, ale również będą mieli okazję poznać realia pracy scenarzysty. Natomiast nauczyciele, dla których film to pasja, ale i temat obecny w codziennej pracy, mogą zdobyć nowe informacje i umiejętności.

Zajęcia z praktykami
 Zajęcia to niepowtarzalna okazja poznania podstaw wiedzy o konstrukcji scenariusza i spróbowania własnych sił pod okiem profesjonalnych scenarzystów i wykładowców. Warsztaty prowadzą bowiem praktycy zawodu. W poprzednich latach byli to m.in. Rafael Lewandowski, Maciej Pisuk, Piotr Borkowski, Agnieszka Kruk.

Zgłoś się już dziś
Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 14-15 kwietnia (sesja dla uczniów 10:00-13:00, sesja dla nauczycieli 14:00-16:30) w Akademii Fotografii w Warszawie. Warsztaty są jednodniowe, odbywają się w małych grupach (maksymalnie 15 osób), obowiązuje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia pod adresem filmoteka@pisf.pl przyjmujemy do 9 kwietnia 2015. Nauczyciel może zgłosić max. 4 uczniów.

Warsztaty scenariuszowe Filmoteki Szkolnej dla uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych są częścią programu Strefy Scenarzysty, warsztatowo-wykładowej części festiwalu Wiosna Filmów w Warszawie. Strefa Scenarzysty odbywa się dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Partnerem Strefy Scenarzysty jest Akademia Fotografii.

http://filmotekaszkolna.pl/aktualnosc,1045

Cyfrowa Wyprawka

Wprawdzie już wczesnej wskazywaliśmy na inicjatywę tworzenia miejsca o "bezpiecznym przebywaniu w sieci" i akcje warte uwagi, aktualizowane i tworzone na stronie Cyfrowa wyprawka. Fundacja Panoptykon postanowiła ułatwiając ciekawe prace na ten temat wielu nauczycieli, przygotowała wyjątkową pomoc edukacyjną: grę karcianą „Trzęsienie danych”. Już teraz szkoły i inne instytucje edukacyjne mogą zamówić specjalne pakiety edukacyjne.

 

http://cyfrowa-wyprawka.org/aktualnosci/trzesienie-danych-w-twojej-szkole 

Oferta kierowana jest do osób reprezentujących lub współpracujących z konkretną instytucją edukacyjną, kształcącą młodzież w wieku 15+. Zamówienia można składać do końca grudnia lub do wyczerpania zapasów.

 

Cyfrowa Przyszłość

KATALOG KOMPETENCJI MEDIALNYCH I INFORMACYJNYCH

 

 

Wybrane kompetencje

Wychowanie przedszkolne

Ochrona prywatności i wizerunku

-   umie zakomunikować, że się wstydzi i nie chce uczestniczyć w danej sytuacji komunikacyjnej; np. nie chce być nagrywane lub fotografowane, nie chce rozmawiać przez telefon.

Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji

-    umie zakomunikować, że dana treść budzi strach lub poczucie zagrożenia, ale niekoniecznie umie temu zaradzić, np. celowo przełączyć kanał.

Ochrona danych osobowych

-   wie, że nie należy mówić i pisać o sobie i o rodzinie bez potrzeby; np. nie mówi obcym osobom, gdzie mieszka lub jaki samochód mają rodzice.

Wybrane kompetencje szkolne 

 Szkoła podstawowa, klasy 1-3

Wizerunek

-   wie, że nie zawsze i wszędzie należy ujawniać informacje o sobie; np. rozmawiając z nowo poznaną osobą na czacie, nie podaje swojego numeru telefonu ani maila;
-   umie dostrzec różnice między swoim wizerunkiem, zdolnościami i umiejętnościami a cechami postaci w grze; np. grając w grę komputerową, ma świadomość, że po wyjściu z niej nie będzie miał nadal trzech „żyć” jak jego awatar.

Ochrona prywatności i wizerunku

-    wie, że pewnych informacji nie wolno udostępniać obcym; w razie wątpliwości pyta rodziców lub opiekunów;
-    umie odróżnić uwiecznienie od upublicznienia;
-    umie sprzeciwić się innemu dziecku lub dorosłemu w kwestii publikacji swojego utworu lub związanej z wizerunkiem; np. pokazywanie filmu z jego udziałem.

Anonimowość

-    wie, co to znaczy „anonimowość”.

Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji

-    rozumie, co to „sekret”, „tajemnica” i umie jej dochować, również w sytuacji komunikacyjnej;
-    umie selekcjonować treści, które odbiera, np. poprzez wyłączenie telewizora, zmianę filmu, zmianę strony.

Ochrona danych osobowych

-    rozumie ideę ochrony prywatności, ochrony danych osobowych i swoje prawa do takiej ochrony.

Szkoła podstawowa, klasy 4-6

Wizerunek

-    wie, że wizerunek można budować i prezentować na różne sposoby; np. ma świadomość, że osoba siedząca po drugiej stronie monitora podczas czatu, może być zupełnie kimś innym niż ta, za którą się podaje;
-    wie, jakie działania przez media mogą mieć negatywne konsekwencje dla niego lub innych; np. wie, że śmieszny filmik z jego udziałem, wrzucony spontanicznie do sieci, może kiedyś zostać wykorzystany przeciwko niemu lub sprawić komuś przykrość;
-    umie świadomie kreować swój wizerunek w podstawowym zakresie; np. rejestrując się na nowym portalu, umie wybrać, kierując się względami bezpieczeństwa, które informacje o sobie podaje, a których nie.

Ochrona prywatności i wizerunku

-    umie wskazać różnice pomiędzy komunikacją prywatną i publiczną.

Anonimowość

-    wie, że z sieci możemy korzystać anonimowo;
-    umie podać przykład sytuacji, w której anonimowość jest wskazana.

Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji

-    wie, że pewne informacje i rodzaje komunikacji powinny być „tajemnicą” (np. hasło do poczty);
-    wie, że istnieją sposoby zapewnienia tej „tajemnicy” i umie o nie spytać;
-    wie, że zakupy można zrobić w fizycznym sklepie, jak i w sklepie internetowym czy portalu aukcyjnym; potrafi podać przykłady;
-    wie, co to spam i umie rozpoznać bardziej oczywiste jego przykłady.

Nadzór nad siecią

-    wie, co to znaczy „cenzura”;
-    wie, co to znaczy „podsłuchiwać”, również w kontekście technologii i sieci; np. wie, że kiedy pisze do kogoś w internecie, czyta to też jeszcze ktoś inny.

Ochrona danych osobowych

-   wie, że komunikacja elektroniczna wiąże się z gromadzeniem i przechowywaniem informacji o użytkownikach;
-   umie rozpoznać sytuacje wymuszania danych osobowych;
-   umie odmówić podania danych osobowych;
-   umie zakładać konta, korzystając z pseudonimów.


Gimnazjum

Wizerunek

-    umie, w zależności od potrzeb, tworzyć i modyfikować swój wizerunek; np. dołączając do jakiejś grupy w sieci, podaje tylko wybrane informacje o sobie;
-    rozumie szanse i zagrożenia wynikające z budowania własnego wizerunku; np. zwraca dużą uwagę na to, co i gdzie na jego temat pojawia się w internecie. Ma świadomość, że nawet po skasowaniu jakiejś treści, w sieci i tak pozostaje po niej ślad.

Ochrona prywatności i wizerunku

-    umie zdecydować, czy w danej sytuacji komunikacja powinna być prywatna czy publiczna.

Anonimowość

-    wie, że są specjalne narzędzia do zwiększania anonimowości w sieci i umie o nie spytać;
-    wie, że anonimowość w sieci może być pozorna i że często możliwe jest ustalenie autora danej informacji nawet jeżeli używał pseudonimu;
-    wie, że jeżeli ujawni w treści komunikacji dane identyfikujące, sam fakt komunikowania się anonimowo (np. przy użyciu odpowiednich narzędzi) nie wystarczy do zachowania anonimowości.

Ochrona danych osobowych

-    umie podać przykłady gromadzenia i przechowywania informacji o użytkownikach; np. billingi, dane geolokalizacyjne, emaile, wiadomości, wpisy na forach i w mediach społecznościowych;
-    umie w praktyce chronić prywatność swoją i innych;
-    wie o istnieniu obowiązków informacyjnych administratorów danych, np. wie, że może uzyskać informację na temat swoich danych przechowywanych przez właściciela serwisu internetowego;
-    wie, czego dotyczy ustawa o ochronie danych osobowych;
-    umie opisać obowiązki dostawców usług w zakresie ochrony danych osobowych;
-    umie opisać problemy związane z ochroną danych; np. bazy danych, wycieki, łączenie danych z różnych zasobów, dane wrażliwe.

 

Szkoła ponadgimnazjalna

Wizerunek

-    wie, jakie są elementy składowe wizerunku i umie je interpretować; np. zdaje sobie sprawę, że wizerunek medialny osób publicznych wykorzystuje język i mowę ciała do realizacji zakładanych celów (np. pozyskania poparcia wyborców);
-    umie świadomie tworzyć swój wizerunek w zależności od kontekstu; np. wpisując komentarze na portalach społecznościowych, zdaje sobie sprawę, że są one elementem jego tożsamości w oczach innych, w tym również przyszłych pracodawców;
-    rozumie konsekwencje i potrzebę świadomego budowania własnego wizerunku; np. nie pozwala przypadkowo fotografować swojej osoby podczas imprez.

Ochrona prywatności i wizerunku

-    umie poprawnie zidentyfikować, czy dane narzędzia (np. czat na portalach społecznościowych) faktycznie oferują komunikację prywatną, czy tylko jej złudzenie;
-   umie posłużyć się narzędziami zwiększającymi prywatność, np. rozszerzenia przeglądarek, ustawienia prywatności;
-    wie, do czego służą regulaminy na stronach, z których korzysta.

Anonimowość

-    umie posłużyć się narzędziami zwiększającymi anonimowość; np. TOR, anonimowe proxy, dystrybucja Linuksa TAILS.

Nadzór nad siecią

-    wie, że mogą być różne cele wprowadzania nadzoru i umie je wymienić; np. ochrona dzieci w internecie; uzyskiwanie dodatkowych przychodów przez daną korporację ze sprzedaży prywatnych danych użytkowników;
-    wie, że nadzór może być legalny lub bezprawny; że może być prowadzony przez organy państwowe (np. policję) i osoby prywatne czy korporacje;
-    wie, że istnieją metody obejścia / utrudnienia nadzoru, nie tylko techniczne; np. potrafi wymienić takie metody jak świadome umieszczanie informacji fałszywych lub stosowanie szyfrowania nie tylko do treści wrażliwych, ale również banalnych, celem utrudnienia identyfikacji, kiedy zachodzi ważna / wrażliwa komunikacja.

Uzależnienia i higiena korzystania z mediów

-    umie świadomie kształtować swoje nawyki związane z korzystaniem z technologii;
-    umie zaobserwować oznaki uzależnienia u siebie i u innych;
-    umie przewidzieć konsekwencje działań w sieci, które mogą spowodować groźne sytuacje także poza nią; np. nie podaje publicznie informacji o planowanej dłuższej nieobecności w domu na portalu społecznościowym, na którym podany jest również adres zamieszkania;
-    umie rozpoznać stalking (nękanie) i wie, jak się przed nim bronić;
-    umie zarządzać wizerunkiem on-line; świadomie podejmuje decyzję, na ile wizerunek on-line odzwierciedla jego prawdziwą tożsamość; np. nie publikuje danych umożliwiających odkrycie jego tożsamości.

Ochrona danych osobowych

-     wie, czym jest polityka prywatności;
-     umie opisać treść ustawy o ochronie danych osobowych;
-     rozumie pojęcia przetwarzania danych osobowych i administratora danych;
-     wie, co to są dane wrażliwe;

-     wie, co to jest GIODO i jakie są jego zadania.