sobota, 4 października 2014

Ciekawe publikacje


Broszura: Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią. Co wiemy i co możemy zrobić?

22.12.2017

Broszura dotycząca kontaktu dzieci i młodzieży z pornografią. Skierowana jest do nauczycieli, pedagogów i innych profesjonalistów, pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Można dowiedzieć się z niej: czy kontakt z pornografią szkodzi? Co mówi na temat pornografii prawo? Kto ogląda pornografię, jak często i gdzie? Co możemy zrobić, żeby zapobiegać temu problemowi? Dodatkowo opisane zostały dobre praktyki.


Broszura Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią Co wiemy i co możemy zrobić?


"Wychowanie do życia w cyfrowym świecie" - interesujące publikacje Fundacji Panoptikon
31.03.2017
Dwie publikacje - przewodniki wydane i udostępnione przez Fundację Panoptikon: "Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko" oraz "Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Scenariusze zajęć z uczniami i warsztatów dla rodziców"starają się odpowiedzieć na pytania: 
  • Jak uczyć dzieci i młodzież korzystania z nowych technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny? 
  • Jak angażować rodziców uczniów do działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci? 
Opracowania zostały pomyślane jako inspiracja do podejmowania w szkole tematyki nowych technologii i ich coraz większego wpływu na życie i rozwój młodych ludzi. 

Przewodnik wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć i pomysłami na przeprowadzenie warsztatów dla rodziców, przeznaczony jest dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, wychowawców, bibliotekarzy – generalnie dla osób, które pracują z uczniami w wieku od 6 do 18 lat i chcą w szkole podejmować tematykę świadomego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii; dla tych wszystkich, którym zależy na wychowywaniu do życia w cyfrowym świecie. 



Obie publikacje dostępne są pod adresem:

"Wychowanie do życia w cyfrowym świecie"


Mroczne odmęty Pishingu. Nie daj się złowić!

11.01.2017
Ataki za pomocą specjalnie spreparowanych wiadomości e-mail stały się jednym z najczęstszych i najbardziej uciążliwych zagrożeń. Mimo kampanii edukacyjnych i szeroko zakrojonych programów bezpieczeństwa phishing wciąż jest niezwykle skuteczną bronią przestępców. Jest tak, gdyż wykorzystuje odruchy, którymi kieruje się znakomita większość ludzi. Aby więc ochronić się przed atakiem, trzeba poznać zarówno podstawy ataków e-mailowych, jak i pewnych zasad psychologii i metod manipulacji ludzkim postępowaniem.
Niezwykły przewodnik po mrocznym świecie phishingu. Opisano tu formy tego rodzaju ataków, przedstawiono sposoby rozpoznawania fałszywych wiadomości e-mail czy sklonowanych stron internetowych. Omówiono również socjotechniczne aspekty phishingu, dzięki czemu lepiej zrozumiesz psychologiczne mechanizmy rządzące postępowaniem ofiary. Po lekturze tej książki będziemy wiedzieć, jak udoskonalić firmowy system bezpieczeństwa, aby skutecznie odpierać ataki e-mailowe — nawet te bardzo wyrafinowane!
W tej książce znajdziemy:
opis słynnych włamań dokonanych za pomocą spreparowanych e-maili
analiza celów ataku i korzyści, jakie osiągają atakujący
psychologiczne i socjologiczne podstawy phishingu
analiza przyczyn nieskuteczności firmowych programów budowania świadomości bezpieczeństwa informacji
metody rozpoznawania ataków
metody ochrony systemu informatycznego przed phishingiem
Nie daj się złapać na haczyk! Strzeż swego bezpieczeństwa!

Autorzy tego wydania to:
Christopher Hadnagy jest założycielem spółki Social-Engineer. Od ponad 15 lat zajmuje się kwestiami bezpieczeństwa informacji. Specjalizuje się w badaniu socjotechnicznych metod zdobywania nieuprawnionego dostępu do informacji. Wzięty autor i aktywny uczestnik wielu konferencji.
Michele Fincher jest behawiorystką, badaczką i ekspertką w dziedzinie bezpieczeństwa informacji. Pracowała dla Sił Powietrznych USA, gdzie zajmowała się bezpieczeństwem informacji, włączając w to wykłady w Air Force Academy. Obecnie przyczynia się do sukcesu firmy Social-Engineer.

Wydawnictwo: Helion




Wprawdzie znane, ale nadal ważne dla dzieci i rodziców
„Bezpieczne Interneciaki” to realizowana przez IAB Polska akcja informacyjna dla dzieci i ich rodziców uświadamiająca potencjalne zagrożenia płynące z sieci. W jej ramach w czerwcu br. został przyjęty Kodeks Dobrych Praktyk, którego celem jest zapewnienie skutecznej ochrony małoletnich przed szkodliwymi dla nich treściami, a w listopadzie br. odbyła się konferencja „Ochrona małoletnich w internecie”. Kolejny etap akcji stanowi wydany właśnie raport „Ochrona małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie”. Rozwój dzieci i młodzieży a bezpieczeństwo w internecie”, „Ochrona małoletnich w serwisach VoD”, „Bezpieczne oazy w polskim internecie”, „Dostęp najmłodszych do szkodliwych treści online”.

Zanim zaczniemy stawiać diagnozy - może zbyt dużo

17.03.2016
Bezpieczeństwo najmłodszych w kontakcie z nowymi technologiami


Przedstawiamy fragment artykułu, który nie tyle odpowie na pytania, a jedynie zwróci uwagę na zagadnienia współczesnego życia, które być może zmieniają nasze rozumienie świata, w kontekście nowych technologii towarzyszących nam w życiu.

Tablet i telewizja dla dziecka? Korzystanie z elektroniki i dziecko

Zalecenia American Academy of Pediatrics do tyczące korzystania przez dzieci z mediów elektronicznych:
Należy unikać korzystania z mediów elektronicznych przez dzieci poniżej 2 roku życia. Jeśli rodzice decydują się udostępniać małemu dziecku  media elektroniczne, zaleca:

  • Analizę przez osobę dorosłą programu zanim zostanie udostępniony dziecku
  • Oglądanie programów z dzieckiem (używanie ich, jako okazji do rozmowy)
  • Nie należy umieszczać telewizora w sypialni małego dziecka.
  • Należy unikać narażania małego dziecka na programy telewizyjne dla dorosłych nawet, jeśli dziecko ich aktywnie nie ogląda. To rozprasza zarówno rodzica i dziecko.
  • Zachęcanie dziecka do niezależnej od telewizora zabawy, gdy rodzice nie mogą aktywnie bawić się z dzieckiem (na przykład podczas przygotowywania posiłków).  W takich sytuacjach zamiast włączać telewizor, rodzice powinni umożliwić dziecku samodzielną zabawę, w ich pobliżu. Samodzielna zabawa pozwala dziecku rozwijać twórcze myślenie, uczyć się rozwiązywania problemów i realizacji zadań.
  Izolowanie przed TV a autyzm.

Często spotykam się z problemem dziecka, które pierwsze 2 lata życia spędziło przed telewizorem. W niektórych trudnych diagnostycznie przypadkach „daję dzieciom (i rodzicom) czas” na powrót do prawidłowego rozwoju. W części takich sytuacji okazuje się, że elektronika zaburzyła rozwój dziecka, co mogło być łatwo pomylone z autyzmem. W pozostałych przypadkach dziecko z autyzmem ograniczyło repertuar swoich zainteresowań do „elektroniki”!



Nawet 5 minutowy seans dziecka przed 2 rokiem życia przed telewizorem ma podobny efekt jak godzina spędzona w kinie przez dorosłego człowieka! Znasz to uczucie po wyjściu z sali kinowej? Dezorientacja, spowolnienie w rozpoznaniu miejsca, które dobrze znasz. Ile razy mylisz drogę po wyjściu z kina? Ponadto utrata zdolności planowania, zapominanie zadań ustalonych wcześniej. Dlatego nie oczekuj od dziecka, że oderwane od ekranu zareaguje natychmiast na twoje wołanie czy wykona polecenie.



Autyzm, zespół Aspergera, opóźniony rozwój mowy, ADHD czy może za dużo telewizji?
Tekst artykułu na tematy związane z bezpieczeństwem korzystania z nowych technologii w rodzinach pod adresem:
http://psychiatria-dziecieca.pl/blog/tablet-i-telewizja-dla-dziecka-nowe-wytyczne
 



IV Międzynarodowa Konferencja CopyCamp 2015

Relacje IV Międzynarodowej Konferencji CopyCamp 2015

8.01.2016
Czwarta odsłona wydarzenia jest adresowana zarówno do przedstawicieli/ek instytucji kultury i mediów, sektorów kreatywnych, kręgów naukowych, prawniczych, politycznych i pozarządowych, jak i do jak najszerszej grupy osób zainteresowanych społecznymi i ekonomicznymi aspektami prawa autorskiego i pragnących zaprezentować swoje poglądy na międzynarodowym forum. Celem CopyCampu jest umożliwienie podjęcia im dialogu w neutralenj i przyjaznej przestrzeni zachęcającej do swobodnej wymiany myśli i idei.
Dostępne online zdjęcia ze spotkań w linku poniżej:
http://copycamp.pl/info/copycamp-2015-galeria-zdjec/

Dostępne są nagrania z wystąpień prelegentów

Konferencja CopyCamp jest częścią projektu Przyszłość prawa autorskiego, prowadzonego przez Fundację Nowoczesna Polska
Dostępne na stronie http://copycamp.pl/info/copycamp-2015-nagrania-wystapien/

oraz na kanale YouTube
https://www.youtube.com/user/NowoczesnaPolska.

 

Literatura sensacyjna z rozszerzoną rzeczywistością
a tu... m.in. ochrona danych osobowych i ciemna strona Internetu


 "Notebook" - Tomasza Lipko

5.11.2015 

Najpierw słuchamy, potem szukamy i dążymy do realizacji (od zakupu przeczytania, sprawdzenia jak to działa etc, etc),z czasem kończymy rozwiązaniem - odpowiedzią na pytanie - czy to prawda?

Tak rozpoczęły się także  moje poszukiwania jednej z pierwszych pozycji tego gatunku - "nowego" jednak już znanego w szerokim gronie "czytaczy" czyli przez młodsze pokolenie konsumentów kultury literackiej.

 Na początek, zacytuję fragmenty recenzji:
"Notebook" to nowoczesny, wciągający i trzymający w napięciu thriller, który absolutnie na serio podejmuje ważne tematy współczesności, takie jak niezależność mediów, niezawisłość sądów i prokuratury, pełna luk ochrona danych osobowych i ciemna strona Internetu. Jest to także książka przełomowa pod kątem zastosowanej w niej technologii. Autor powieści wkomponował w fabułę i fikcyjny świat kilkanaście materiałów filmowych, które czytelnik będzie mógł w dowolnym momencie obejrzeć na ekranie swojego tabletu albo telefonu komórkowego.  Po raz pierwszy w historii powieści sensacyjnej – nie tylko polskiej, alei światowej – czytelnik będzie mógł tak głęboko zanurzyć się w akcję
i spojrzeć na świat oczami bohaterów.




Najnowsza technologia rozszerzonej rzeczywistości sprawi, że czytanie już nigdy nie będzie takie samo. „Notebook” udowodni ci, że zupełnie obcy człowiek będzie w stanie odtworzyć twoje życie, gdy w jego rękach znajdzie się twój komputer. Przekonaj się na własne oczy jak to działa…
"Notebook" - premiera 2.07.2015.
Próbujemy początkowo pobieżnie, potem dokładniej - potwierdzam, że warto spróbować, tego rodzaju doświadczenia poszerzają perspektywę literatury i filmu. Pozycja warta uwagi - dostępna jest w wersji drukowanej oraz jako e-book zależnie od naszych przyzwyczajeń (w empik'ach w całym kraju). Połączenie wersji papierowej z uzupełnieniem opisanym powyżej jednak najciekawsze - i... co ważne, na naszym rynku pierwsze!

 Notebook - krotki film o książce
Potrzebna aplikacja  dla sprzetu mobilnego m.in. smartfonów - Viuu. Recenzje ze strony wydawnictwa Wydawnictwo Literackie oraz Empiku -  http://www.empik.com/notebook-lipko-tomasz,pl oraz film ze strony YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=KT2ITbyhigI&feature=youtu.be


Numa Numa nr 8


6.06.2015

Program Dziecko w Sieci Fundacji Dzieci Niczyje zachęca do zamawiania najnowszego numeru magazynu dla młodzieży o fenomenach internetu „Numa Numa”

W tym numerze możemy przeczytać artykuły o akcji "Przytul hejtera", ale także o marketingu internetowym, crowdfundingu i sztucznej inteligencji
Magazyn jest bezpłatny, a dla placówek które zgłoszą się najszybciej istnieje możliwość pokrycia kosztów wysyłki.

Zamówienia należy przesyłać poprzez formularz dostępny na stronie:
http://dzieckowsieci.fdn.pl/dziecko-w-sieci-zamawianie-materialow-0
Wszystkie numery magazynu dostępne są pod adresem:
http://numanuma.pl/

Prawo autorskie w działalności trenerskiej

26.01.2015

W ramach projektu TRENER NONSTOP powstała publikacja "Prawo autorskie w działalności trenerskiej", której autorem jest członek Stowarzyszenia STOP Jarosław Greser.


Prawo autorskie to skomplikowana i wielowątkowa dziedzina prawa. Polecana pozycja napisana jest przystępnym językiem, który objaśnia jego podstawowe instytucje, a przy tym jest krótki i zrozumiały.

Niniejsze opracowanie zawiera odpowiedzi na pytania, które pojawiały się najczęściej na różnych szkoleniach prowadzonych przez autora.



Każdy zamieszczony przypadek składa się z:

  • opisu wziętej z życia konkretnej sytuacji problemowej,
  • analizy, która zawiera teoretyczny opis problemu i odpowiedź na pytanie postawione w opisie sprawy,
  • podstawowych przepisów prawnych, które odnoszą się do rozwiązania.

Na końcu opracowania można znaleźć słowniczek najważniejszych pojęć używanych w tekście oraz bibliografię z odesłaniem do najistotniejszych polskich pozycji w dziedzinie prawa autorskiego.


Publikację można pobrać pod adresem:
http://www.stowarzyszeniestop.pl/index.php?id=126



Prawo w sieci - Korzyści czy zagrożenie dla wolności słowa

 

2014-12-30

Problemy „prawa w sieci”
w kontekście wolności słowa stały się przedmiotem publicznej dyskusji w 2009 r. Szczególnie ciekawa była debata na temat granic anonimowości
w Internecie, w odniesieniu do działalności blogerów oraz debata na temat „cenzurowania Internetu”, związana z zamiarem wprowadzenia blokowania niektórych stron internetowych. Być może tocząca się dyskusja doprowadzi do stworzenia całościowego podejścia władz publicznych do zagrożeń dla praw i wolności jednostek wynikających z rozwoju Internetu i nowych technologii."
                                                                                                                               

Ze wstępu dr. Adama Bodnara 

Dostępne w linku poniżej

http://www.hfhr.org.pl/obserwatorium/images/PUBLIKACJA_3%20pdf%20strona.pdf


Elementarz dla całej rodziny

2014-12-12


UPC Polska oraz Insafe, powołany przez Komisję Europejską i działający na rzecz bezpieczeństwa w Internecie, wydali przewodnik „Bezpieczeństwo w sieci – elementarz dla całej rodziny”.

Publikacja jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat oraz ich rodziców. Przewodnik ma pomóc we wspólnym oswajaniu sieci.


Publikacja pokazuje m.in.:
  • jak Internet może integrować rodzinę;
  • zwraca uwagę na główne zagrożenia, które może napotkać dziecko w Internecie;
  • wprowadza całą rodzinę w tematykę Internetu, zapewniając dzieciom edukację połączoną z doskonałą zabawą;
  • dostarcza wiedzę rodzicom, która pozwoli im zostać przewodnikiem po wirtualnym świecie dla młodszych dzieci i partnerem do dyskusji dla młodzieży.
Pobierz Elementarz dla rodziców
http://www.upc.pl/pdf/insafe_dla_rodzicow.pdf


Pobierz Elementarz dla dzieci
http://www.upc.pl/pdf/insafe_dla_dzieci.pdf


Obydwie książki mają taką samą strukturę i analogiczne rozdziały poświęcone bezpieczeństwu, komunikacji, cyberprzemocy i rozrywce w Internecie.Kolejne sekcje tematyczne pozwalają na przyswojenie tych samych informacji w odpowiedni dla adresata, dziecięcego lub dorosłego, sposób.



Siewie - e-magazyn o bezpieczeństwie online


SieWie ukazuje się regularnie co dwa tygodnie i informuje czytelników o nowościach w serwisie Sieciaki. Ponadto SieWie zawiera stałe rubryki edukacyjne, np. „Rusz dyskiem”, gdzie poruszane są ważne zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie, nowych zagrożeń, trendów i zjawisk. Ponadto, dzięki takim rubrykom, jak „E-słownik”, czy „Technoniusy”, dzieci mają możliwość poszerzyć swoją wiedzę o nowe terminy związane z komputerem i Internetem, oraz zapoznać się z najnowszymi nowinkami w sieci. 

Część rozrywkowa to przede wszystkim dział „Żart – Ciaki” – dowcipy autorstwa czytelników i „Sieciohoroskop” – czyli jedyna wróżba o Internecie.

Magazyn dostępny jest pod adresem:


Poznaj bezpieczny INTERNET - zeszyt ćwiczeń

Zeszyt ćwiczeń „Poznaj bezpieczny Internet” (20 stron; 6,5 MB - plik do ściągnięcia) zawiera wiele propozycji: kolorowanki, łamigłówki, rebusy do samodzielnego rozwiązania przez dziecko oraz całe bogactwo informacji na temat zasad bezpieczeństwa w sieci.

Plik do pobrania pod adresem:




Jak uchronić się przed ...kłopotami z androidem

Słowa „prywatność” i „Android” rzadko można umieścić w jednym zdaniu. Jak powszechnie wiadomo, Google uwielbia odgrywać rolę Wielkiego Brata i monitorować swoich użytkowników na każdym kroku. Wiąże się to z pieniędzmi, płynącymi z umiejętnego zarządzania treściami reklamowymi prezentowanymi klientom. Aby zerwać z tym bądź co bądź uzasadnionym wizerunkiem, twórcy Androida zdecydowali się wprowadzić uprawnienia aplikacji, które dają kontrolę nad coraz większym zapotrzebowaniem na informację firm trzecich.  Próba rozwiązania, przykłady jak próbować to  zmienić, w artykule poniżej:

Jak-uchronic-sie-przed-phishingiem

Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież? Poradnik dla szkół


 „Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież?. Poradnik dla szkół” ,to publikacja skierowana do pedagogów i innych profesjonalistów pracujących w szkołach gimnazjalnych. Zawiera informacje i narzędzie niezbędne do konfrontacji z problemem nadużywania internetu wśród młodzieży. Autorami są zarówno specjaliści z Fundacji Dzieci Niczyje, jak również terapeuci stykający się z tym problemem.Wersja cyfrowa dostępna jest na stronie:


Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów


„Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów”, to książka przygotowana przez ekspertów Polskiego Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundacja Dzieci Niczyje), która zawiera zebraną w jedną publikację wiedzę dotyczącą zróżnicowanych aspektów bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie. Uporządkowane alfabetycznie hasła dotyczą zarówno aplikacji i usług internetowych, jak i poszczególnych zagrożeń takich jak cyberprzemoc, czy nadużywanie internetu.
Wersja cyfrowa dostępna jest na stronie:


AGRESJA ELEKTRONICZNA DZIECI I MŁODZIEŻY

http://dzieckokrzywdzone.fdn.pl/

Polecamy artykuł Jacka Pyżalskiego
Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży

Jacek Pyżalski jest prorektorem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi oraz adiunktem
w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi (członek Zespołu Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy).


http://youtu.be/o77W8WCGDqI

Książka nagrodzona jako
Najlepsza Książka na wiosnę - 2012   

 Książka dostępna w wersji elektronicznej book i ibuk