sobota, 8 listopada 2014

Warsztaty dla nauczycieli



V Ogólnopolski Konkurs „Normalizacja i ja"   pod hasłem  - Normy gwarantem bezpieczeństwa produktów

 

Polski Komitet Normalizacyjny we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie zapraszają chętnych uczestników Konkursu na:
Warsztaty dla nauczycieli biorących udział w V edycji konkursu „Normalizacja i ja”
Celem zajęć praktycznych będzie przygotowanie do realizacji prac w dwóch kategoriach konkursowych – graficznej i filmowej. Warsztaty skierowane są do tych nauczycieli, którzy będą stanowić wsparcie dla uczniów tworzących swoje prace z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Kategorie:
Praca w kategorii komiks − w dowolnym formacie graficznym.
Przygotowanie projektu pracy i jego realizacja w programach wspierających tworzenie komiksu dostępnych w sieci oraz dostępnych w pakiecie Microsoft Office do realizacji fotokomiksu.
Praca z kategorii „Video" (film nakręcony telefonem komórkowym)
Przygotowanie ujęć filmowych do montażu, montaż filmu, dodawanie dźwięku zapisywanie
(wskazanie zasad ewentualnych publikacji) z wykorzystaniem programów instalowanych oraz dostępnych w sieci.

Warsztaty będą organizowane
3 grudnia 2016 (sobota) w godzinach 9.00 – 15.00
w  siedzibie OEIiZK w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73


 Warsztaty dla nauczycieli przygotowujące do V Ogólnopolskiego Konkursu "Normalizacja i ja" - Normy gwarantem bezpieczeństwa

Warsztaty przeznaczone są dla tych nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy będą opiekować się uczniami wykonującymi prace w Konkursie PKN „Normy gwarantem bezpieczeństwa produktów”.
Podczas szkolenia przedstawione będą możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych do realizacji zaproponowanych w Konkursie kategorii prac.
Zajęcia będą odbywać się w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, przy ulicy Nowogrodzkiej 73,
3 grudnia 2016 roku (sobota), w godzinach 9.00 – 15.00



***********
Zgłoszenia zawierające imię, nazwisko, szkołę, numer telefonu do kontaktu,
należy przesłać na adresy podane poniżej:


Grażyna Gregorczyk - ggregor@oeiizk.waw.pl
Izabela Rudnicka - izrud@oeiizk.waw.pl
***********
Ze względu na wymagania dotyczące prac konkursowych przewidywane jest poruszenie następujących zagadnień:

1.   Przypomnienie zasad prawidłowej edycji tekstu (dla kategorii „Esej”).
2.   Zapoznanie z narzędziami do tworzenia komiksów dostępnymi online w sieci Internet (dla kategorii „Komiks”).
3.   Projektowanie własnej historyjki obrazkowo-tekstowej oraz jej wykonanie z wykorzystaniem elementów graficznych dostępnych w prezentowanych narzędziach.
4.   Podstawowe narzędzia służące budowaniu filmu edukacyjnego − etapy planowania i realizacji (dla kategorii „Video”).
5.   Edycja, montaż  i zapis (lub udostępnienie w sieci) materiału filmowego  –
z wykorzystaniem darmowych programów i aplikacji.
6.   Stworzenie krótkiego przykładu instruktażu filmowego oraz jego zapis lub publikacja w sieci.
7.   Wprowadzenie do zapisu i edycji dźwięku
 

Poniżej opisane narzędzia bę przydatne jako wsparcie nauczyciela i ucznia podczas realizacji zadań konkursowych, w wybranej przez siebie kategorii –
Komiks, Film

Komiksy w zastosowaniach edukacyjnych - Pixton i ToonDoo

3 grudnia 2016 (sobota)
W sieci mamy dostępnych wiele aplikacji do tworzenia komiksów. W poniższym pliku zastało zaprezentowanych kilka prostych programów do tworzenia komiksów oraz przykłady komiksów wykonanych  w tych aplikacjach:
Programy do tworzenia komiksów

W dalszej części opracowania zostały szerzej opisane dwa narzędzia ToonDoo i Pixton.

ToonDoo jest narzędziem online do tworzenia komiksów online i książeczek komiksowych. Aplikacja jest łatwa w użyciu oraz posiada bogatą bibliotekę grafiki i funkcji.Aplikacja jest bardzo przyjazna, ma wiele możliwości tworzenia własnych historii oraz ich publikowania.
W sieci są dostępne różnego rodzaju samouczki, wśród nich jeden z prostszych przykładów zamieszczony w prezentacji SlideShare przez autorkę w ramach programu eTwinning.

ToonDoo - Jak zrobić komiks 
 
Przykłady komiksów  dostępnych  w sieci są bardzo różne - proponowane na tej stronie dotyczą głównie bezpieczeństwa w sieci. 


















Poniżej przygotowany w PDF samouczek wskazujący w kilku prostych krokach jak przyjazna jest droga do stworzenia podstawowego rodzaju komiksu, z wykorzystaniem tej aplikacji:

ToonDoo-tworzymy komiksy online

Pixton  - Dzięki programowi możemy stworzyć komiks i natychmiast go opublikować. Mamy do wyboru dowolne tło akcji, postacie i rekwizyty. Ciekawą funkcją jest możliwość modyfikowania ruchu, gestów
i mimiki bohaterów. Poniżej, 
jeden z prostszych przykładów zamieszczony w prezentacji SlideShare przez autorkę w ramach programu eTwinning:
Pixton - komiksy w sieci
Są dwa sposoby zapisu komiksów w tej aplikacji - w linku i osadzenie kodu embed na stronie. Jeżeli chcemy mieć zapisany komiks w formie graficznej, jest to możliwe odpłatnie lub po zrobieniu zrzutu ekranu z ilustracją historii oraz zapisie w formacie jpg.png. - itp

Poniżej przygotowany w formacie PDF opis serwisu i aplikacji Pixton oraz samouczek pokazujący jak
w kilku prostych krokach można przygotować ciekawą historyjkę komiksową
:
Pixton - tworzymy komiksy online

Opis narzędzi używanych w aplikacji Pixton:
Narzędziownik aplikacji Pixton

Poniżej przykłady  prac stworzonych zgodnie z regulaminem konkursu:
 
Przykłady prac stworzonych w aplikacji Pixton 
Przykłady prac stworzonych w aplikacji Toondoo


Filmy w zastosowaniach edukacyjnych - edycja i montaż materiału filmowego
 
3 grudnia 2016 (sobota)

Film pokazuje określone rzeczy, zjawiska czy procesy, a elementy obrazowe w połączeniu z muzyką
i słowem silnie działają na wyobraźnię odbiorców. Film może motywować do badania pewnego fragmentu rzeczywistości, a także zachęcać do szukania nowych form wyrazu dla pracy uczniów. Do technologii, które można wykorzystać w edukacji szkolnej zaliczymy m. in. film. 


Wykorzystanie technologii edukacyjnych w edukacji posiada wiele zalet, z których możemy wymienić:
  • szybkie i ciekawe przekazanie informacji;
  • wizualizacja ważnych zagadnień;
  • wsparcie procesu uczenia się przy wykorzystaniu TIK przez ucznia;
  • uatrakcyjnienie i nowoczesność metod i form pracy z młodzieżą;
  • dostępność edukacyjna dostosowana do warunków i preferencji zainteresowanych;
  • możliwość szybkiej aktualizacji udostępnianej wiedzy i materiałów;
  • szersza oferta edukacyjna włączająca aktywność uczących się;
  • wykorzystanie w edukacji interaktywności i multimedialności przekazu potrzebnych treści.
Poradnik, jak zrobić film jest dostępny w linku widocznym poniżej - w samouczku przygotowania, edycji i samodzielnego montażu filmu z wykorzystaniem z aplikacji Movie Maker Live.
Edycja i montaż filmu

Etapy pracy nad filmem

Każdy film przedstawia jakąś historię, a więc musi mieć początek, rozwinięcie i zakończenie.
etap I - scenariusz
Prace z filmem rozpoczynamy od pisania scenariusza. Poniżej wiedza „w pigułce” o tym, jak można się do takiej pracy zabrać. Pamiętać należy, że gdy film ma mieć 4-5 min, zatem scenariusz nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron.
etap II - zdjęcia
Przechodzimy do etapu praktycznego, czyli zaczynamy etap pracy z kamerą i aparatem. Przed przystąpieniem do robienia zdjęć, warto rozrysować wszystkie sceny ze scenariusza ujęcie po ujęciu, tworząc tzw. storyboard. Zanim wyjaśnimy, jak to zrobić, przypomnijmy sobie krótko podstawowe pojęcia z języka filmu.
etap III – montaż
Montaż filmu to podsumowanie etapów tworzenia. W ostatnim stadium do pracy przystępuje montażysta. Jego zadaniem jest połączenie poszczególnych ujęć w odpowiedni sposób. Ustala on kolejność ujęć i decyduje o tym, jak długo mają trwać poszczególne sekwencje. Ma to istotne znaczenie dla tempa akcji i ogólnej atmosfery ukończenia dzieła.
Na tym etapie następuje montaż ścieżki dźwiękowej. Musi ona być zsynchronizowana z obrazem na ekranie. Znaczna część ścieżki dźwiękowej wymaga dokładnej analizy - efekty dźwiękowe nie zawsze brzmią naturalnie. Po dodaniu czołówki z tytułem i listą osób współtworzących, film jest gotowy.
 
Poradniki dotyczące tworzenia filmu stworzone przez specjalistów programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej,  krok po kroku dostępne są pod adresami:

Dla tych uczestników, którzy będą przygotowywać prace w kategorii "Esej", kilka zasad poprawnej edycji tekstu.




Edukacja dla bezpieczeństwa w cyfrowej szkole  - zapraszamy na warsztaty


Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie przygotował dla uczestników programu „Twoje dane – Twoja sprawa” zajęcia warsztatowe:

Edukacja dla bezpieczeństwa w cyfrowej szkole - Zastosowania TIK w realizacji zagadnień związanych z ochroną danych i prywatnością


Data
Temat warsztatu
2015-11-14
Ochrona danych osobowych w przepisach prawa
W1 - Tworzenie ankiety w formularzach Google, Przykłady ankiet
2015-11-21
W2 - Padlet - wirtualna tablica do przekazywania treści
W3 - LearningApps - platforma do tworzenia ćwiczeń i zadań
2015-11-28
W4 - Wykorzystanie QR-kodów do organizacji gier i konkursów
W5 - Infografika na temat ochrony prywatności i danych osobowych
2015-12-05
W6 - Blogi w zastosowaniach edukacyjnych, jako forma dokumentowania pracy, upowszechniania wiedzy na temat ochrony danych osobowych
2015-12-12
W7 - Komiksy w zastosowaniach edukacyjnych, na przykładzie aplikacji Pixton, ToonDoo
2016-01-09
W8 - Aplikacje do tworzenia prezentacji multimedialnych w Prezi i PowToon
2016-01-16
W9 - Tworzenie animacji na temat ochrony prywatności i danych osobowych




Spotkania będą odbywały się w soboty, w godzinach 10 – 14 w Ośrodku Szkoleniowym OEIiZK w Warszawie, przy ulicy Nowogrodzkiej 73.

Zajęcia stacjonarne będą wsparte materiałami dostępnymi na platformie Moodle, zajęcia będą organizowane w formie sieci współpracy i samokształcenia.

Warsztaty są bezpłatne dla uczestników programu „Twoje dane – Twoja sprawa”.

Prosimy zainteresowane osoby o przesłanie informacji, zawierających imię i nazwisko nauczyciela, nazwę placówki, kontakt e-mail oraz symbole warsztatów, w których chciałyby uczestniczyć, na adres: ggregor@oeiizk.waw.pl


Ochrona danych osobowych w szkole - prezentacje

25.10.2015
Poniżej zamieszczone prezentacje mogą być wykorzystane w pracy z Radą Pedagogiczna lub uczniami podczas omawiania zagadnień związanych z ochrona danych osobowych.

Ochrona danych osobowych w szkole, część 1
Prezentacja wyjaśnia skąd się wzięła ochrona danych osobowych, definiuje podstawowe terminy oraz omawia przykładowe sytuacje w szkole, związane z przetwarzaniem danych osobowych.

Ochrona danych osobowych w szkole, część 2
Prezentacja omawia zagadnienia dotyczące prywatności i danych osobowych w cyfrowym świecie. Ukazuje szkołę jako środowisko, które właściwie realizuje zapisy ustawy o ochronie danych osobowych. Przedstawia obowiązki nauczycieli w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa cyfrowego. Przedstawia uczniów - pokolenie sieci, jako klientów współczesnej szkoły.

Ochrona danych osobowych w szkole, część 3
Prezentacja zawiera przykłady wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji tematów związanych z ochrona danych osobowych, opisuje wybrane aplikacje oraz materiały do pracy z uczniami.


Bezpieczeństwo cyfrowe dzieci i młodzieży - kilka uwag i porad dla nauczycieli, rodziców i opiekunów - prezentacje

25.10.2015
Pięć prezentacji, które zawierają materiał dotyczący bezpieczeństwa cyfrowego.

Prezentacja omawia zagrożenia, jakie generują nowe technologie, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu.
Prezentacja omawia działania, jakie dorośli mogą podjąć, aby chronić zasoby komputera, wzmocnić bezpieczeństwo swoje i dzieci korzystających ze sprzętu.
Prezentacja porusza zagadnienia budowania świadomości zagrożeń u dzieci oraz kształtowania bezpiecznych zachowań.
Prezentacja ukazuje jak ważną rolę w edukacji na rzecz cyfrowego bezpieczeństwa odgrywają dorośli.
Prezentacja stara się wyjaśnić, dlaczego nasi uczniowie niezależnie od tego, z jakich internetowych usług czy aplikacji korzystają – zapominają o dbałości o swoje dane osobowe, nierozważnie i chętnie udostępniając swoje dane: imiona, nazwiska, adresy mailowe, wiek lub datę urodzenia, zachowania i zainteresowania, oraz swoje zdjęcia i filmy.

W1 - Zastosowania TIK w realizacji zagadnień związanych z ochroną danych osobowych i prywatnością


Mrozy 30.05.2015
XV Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych


Celem warsztatów było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK do realizacji treści związanych z ochroną danych osobowych i prawem każdego człowieka do prywatności.

Prezentacja na temat zastosowań TIK

Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie wpisuje się w realizację zapisów w podstawie programowej kształcenia ogólnego we wszystkich typach szkół.

Uczestniczący w zajęciach doskonalili swoje umiejętności posługiwania się narzędziami i środkami TIK – WEB 2.0. Do wykorzystania podczas warsztatów zostały wybrane aplikacje bezpłatne, proste i intuicyjne w posługiwaniu się, dostępne „w chmurze”, przydatne w prowadzeniu zajęć metodą odwróconej klasy.

Mogą być z powodzeniem używane do przygotowania materiałów dydaktycznych, zadań i ćwiczeń oraz budowania wśród uczniów zainteresowania i atrakcyjności tematyki bezpiecznych i odpowiedzialnych zachowań w sieci.

1. Ankieta w formularzu Google

Tworzenie ankiety w formularzu Google
Pomoc w usługach Google


Dzięki Formularzom Google można łatwo zaplanować wydarzenia, rozesłać ankiety, napisać quiz dla uczniów lub zebrać dowolne informacje. Formularz można utworzyć na Dysku Google lub z dowolnego istniejącego arkusza kalkulacyjnego, w którym mogą być zapisywane odpowiedzi na pytania z formularza.

a. Szybkie zbieranie i przetwarzanie danych
b. Doskonały przykład mocy obliczeniowej komputera - natychmiastowa odpowiedź
c. Dostępna z dowolnego miejsca
d. Pozwala na diagnozę problemy lub wiedzy uczniów, na zebranie opinii
Adres do przykładowej ankiety
http://goo.gl/forms/IqqZyhXJA5

Odpowiedzi do ankiety
https://docs.google.com/forms/d/10Qk7AJvReHdLlLZlCHKdO6azx1rHjlD9zwMYlHUOW2s/viewanalytics

2. Wirtualna tablica – Padlet

Padlet to nic innego jak wirtualna tablica, służąca do zawieszania na niej różnego rodzaju notatek, komunikatów itp. Obsługa takiej tablicy odbywa się przez stronę WWW, po uprzednim założeniu konta na stronie głównej projektu:

Aktualna instrukcja

Aplikacja Padlet jest bardzo przydatna:
a. kiedy kształtujemy umiejętność wyszukiwania, gromadzenia, a potem przetwarzania, wykorzystania i zastosowania informacji w celu rozwiązania problemu – to jest kluczowa, najważniejsza ludzka kompetencja epoki cyfrowej,
b. w celu przygotowania materiałów do lekcji prowadzonej w modelu odwróconej klasy.

Przykłady wykonane w aplikacji Padlet

Ochrona danych osobowych
http://pl.padlet.com/ggregor/tdts
http://pl.padlet.com/ggregor/cyfrowy



Padlety do ćwiczeń dla poszczególnych grup
http://pl.padlet.com/ggregor/dodo
http://pl.padlet.com/ggregor/dodo1
http://pl.padlet.com/ggregor/dodo2

3. LearningApps

Zdobywamy wiedzę o naszym wizerunku w sieci, o ochronie danych osobowych, o prywatności.
LearningApps.org jest prostą aplikacją, dzięki której można przygotować mnóstwo atrakcyjnych gier i zadań online dla uczniów oraz z uczniami.


Można między innymi stworzyć: zadania wielokrotnego wyboru, wykreślanki, puzzle, dobieranie w pary, krzyżówki, uzupełnianie, teksty z lukami i wiele więcej.
Instrukcja programu LearningApps


Instrukcja tworzenia materiałów - odsłoń obrazek


Uczymy się o danych osobowych
http://learningapps.org/display?v=pwtuyq1at

4. Kahoot!
Kahoot! to bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów. Można z powodzeniem wykorzystać urządzenia mobilne swoich uczniów i zaplanować ciekawą lekcję powtórzeniową!


Kahoot do tworzenia quizów: https://getkahoot.com
Kahoot do grania: https://kahoot.it
Polski przewodnik po Kahoot

Jak utworzyć quiz w Kahoot!
Opis aplikacji

Przykłady quizów
Prawo autorskie

https://play.kahoot.it/#/lobby?quizId=598bfb2c-88c7-4fb8-b4a1-43a1163707df

Dane osobowe
https://play.kahoot.it/#/lobby?quizId=b5b50c06-c684-41d4-afa6-fab5bc8b95d7




W2 - Szanuj siebie i innych w sieci – nauka poprzez zabawę z wykorzystaniem darmowych zasobów internetowych


Opisy użytych aplikacji i instrukcje są analogiczne, jak w pierwszej części warsztatów.

Celem warsztatów była: prezentacja, w jaki sposób można przybliżyć uczniom zagadnienia związane z budowaniem i ochroną pozytywnego wizerunku w sieci, poznanie czynników, które wpływają na naszą cyfrową tożsamość, poszerzenie wiedzy na temat poszanowania praw człowieka, w tym szczególnie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.

Zadaniem ćwiczeń wykonywanych przez uczestników podczas zajęć było zwrócenie uwagi na zagrożenia związane z nieostrożnym kreowaniem swojego wizerunku w sieci, poznanie zasad ochrony danych osobowych (w tym także na portalach społecznościowych) oraz pokazanie, że kultura osobista, poszanowanie innych mają wpływ na nasz pozytywny wizerunek wśród internautów, poprawiają skuteczność działań w sieci oraz ułatwiają porozumiewanie się.

Podczas zajęć uczestnicy poznają aplikacje pracujące „w chmurze” do tworzenia zadań i ćwiczeń, interaktywnych quizów przydatnych w prowadzeniu zajęć z uczniami z wykorzystaniem elementów gier (gamifikacji).









Infografiki -  to jest cool! - warsztaty dla nauczycieli

Infografika na temat ochrony prywatności i danych osobowych
przygotowujące do Ogólnopolskiego Konkursu dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Warsztaty organizowane są dla uczestników V edycji programu GIODO "Twoje dane - Twoja sprawa".
Organizatorem warsztatów jest Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Warsztaty odbędą się w piątek, 13 marca 2015 roku, w Ośrodku przy ulicy Raszyńskiej 8/10, początek o godzinie 10.30.
Dla przyjezdnych spoza Warszawy informacja, że Ośrodek znajduje się w odległości dwóch przystanków tramwajowych od Dworca Centralnego, w kierunku Ochoty (przystanek Plac Zawiszy).
(Można sprawdzić w aplikacji: https://mapy.google.pl/).
Planowany jest następujący porządek spotkania:
10.30 – 11.00 - Skuteczna ochrona danych osobowych - Konkurs dla uczniów, informacje wprowadzające
11.00 – 11.10 – Przerwa
11.10 – 13.25 – Warsztaty, część 1: Tworzenie infografiki w aplikacji Piktochart
13.25 – 13.35 – Przerwa
13.35 – 15.50 – Warsztaty, część 2: Tworzenie infografiki w aplikacji Easel.ly
15.50 – Konsultacje
Uczestnicy otrzymają również materiały w postaci drukowanej i elektronicznej.
Chętnych prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres: mgorska@oeiizk.waw.pl, zawierającego imię, nazwisko, nazwę i adres szkoły oraz adres e-mail.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że dla uczestników warsztatów spoza Warszawy istnieje możliwość rezerwacji noclegu w bazie „Gościniec”, w cenie 40 zł/dobę (bez wyżywienia), w okresie od 12 marca, od godz. 1600 do 15 marca 2015 roku, do godz. 1200. Rezerwacji najlepiej dokonać telefonicznie w recepcji hotelu (tel. 22 843 19 83) na hasło „GIODO”.
Adres i informacja na temat lokalizacji dostępna jest na stronie „Gościńca” (http://gosciniec.oeiizk.waw.pl/index.php/pl/).
Serdecznie zapraszamy.

Infografiki -  tematy, zasady, wprowadzenie,warsztaty


9.01.2015
Między plakatem a infografiką (wybór z definicji)

Plakat – rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów:  ogłoszenie, reklama, hasło ujęte
w formę artystyczną
, zwykle powielane, umieszczane w wielu miejscach publicznych;
Istotne, plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. W zależności od tematyki i pełnionych funkcji: plakat polit., społ., reklamowy, teatralny, filmowy, artystyczny.
Druk jednostronny dużego formatu (co najmniej A2), o charakterze propagandowym lub reklamowym (nigdy wyłącznie informacyjnym), służący do umieszczania w stałych, publicznych miejscach (rozklejany, umieszczany w witrynach). Plakat tym różni się od afiszu, że nie jest wykonany ze składu, lecz w całości stanowi formę graficzną.
Zadrukowywany jest z reguły na całej powierzchni papieru i najczęściej posiada bogatą kolorystykę. Elementy graficzne co najmniej dorównują informacji tekstowej, z reguły jednak dominują. Napisy są często przetworzone artystycznie.O ile typowy afisz, jako druk czysto informacyjny, jest zazwyczaj jedynie rodzajem rzemiosła, to forma plakatu jest również jedną z dziedzin sztuki.

Infografika w szkole - kilka słów wstępu

Nową formą przekazu staje się od kilku lat infografika - odmienną, bo skierowaną na informacje
i objaśnianie - w połączeniu z graficzną ilustracją, dając nowe możliwości komunikatu medialnego, wskazanego i realnego do wykorzystania w  uczeniu się, zwiększając jego wartość edukacyjną.




Infografika – duża porcja informacji w połączeniu z ilustracją graficzną  elementów tematu przekazu (graficzne wyjaśnienie informacji)

Grafika informacyjna (infografika) służy obrazowemu przedstawianiu informacji w możliwie prosty i czytelny sposób.
Z tego względu jest wykorzystywana przy projektowaniu znaków, map terenu, redakcji artykułów prasowych oraz w celach edukacyjnych. Język symboliczny umożliwia porozumienie się specjalistów

z różnych dziedzin, np. informatyków, matematyków, badaczy przyrody i statystyków.
Infografiki towarzyszą nam w życiu codziennym, ilustrując koncepcje, których opisanie słowami byłoby skomplikowane i czasochłonne. W gazetach za ich pomocą przedstawia się prognozę pogody, mapki poglądowe i wykresy statystyczne. Ich przydatność uzależniona jest  od wykorzystywania symboli i znaczenia rozpowszechnione
w społeczeństwie.
Jedna z definicji   określa, że  to kategoria sztuki ilustracyjnej wykorzystująca diagramy, mapki, wykresy itp. w celu uwidocznienia skali i struktury określonych zjawisk. Inni twierdzą, ze infografikę  to  ilustracja dowolnej koncepcji, składającą się z obiektów multimedialnych jako nośników treści, służącą do informowania, prezentowania lub wyjaśniania
Definicja jest w samej nazwie – to
sposób przedstawienia informacji, często liczbowych, który środkami graficznymi pomaga w jej przyswojeniu i daje lepsze wyobrażenie o skali poruszanych zagadnień
. Prostą formą infografiki są np. tabele, kolorem i formą ułatwiające odczytanie i porównywanie sąsiadujących wielkości. Na drugim końcu skali mogą być złożone układy współrzędnych i oryginalne, czasem tworzone na potrzeby konkretnego projektu sposoby prezentacji, coraz częściej również w 3D oraz w formie animacji.


                                           Wykorzystano definicje Wikipedii i Słownika języka polskiego.
Linki do infografiki - do pobrania i wydruku
Infografika warsztaty - PDF


Piktochart jest propozycją, która pomaga w miarę sprawnie stworzyć ładną infografikę. Oferuje zestaw prostych narzędzi i grafik, z których możemy korzystać przy tworzeniu wizualnej formy prezentacji informacji lub treści wymagających utrwalenia. Zanim zaczniemy, możemy używać już posiadanych kont na Facebooku, Google+ lub  założyć  nowe konto rejestrując się na stronie. Każdy  wybrany szablon jesteśmy w stanie modyfikować według potrzeb – wybierając narzędzia i elementy biblioteki graficznej dostępnej w programie.
Easel.ly  to  narzędzie, które daje możliwości indywidualnej pracy nad zaprojektowaną przez siebie infografiką - posiada kilka istotnych zalet, potrzebnych przy jej tworzeniu. Po uprzedniej rejestracji (podobnej do poprzednich), możemy finalizować przemyślany wcześniej projekt. Edycja w programie jest w dużym stopniu zależna od nas, ma podstawowy zakres narzędzi, dając szansę na prosty, ale czytelny obraz komunikatu. Aplikacja działa sprawnie, mimo to, nie należy przesadzać z wielkością i ilością grafik, ponieważ edytor graficzny może ograniczać możliwości przetwarzania. W pakiecie podstawowym, mamy do wyboru kilkanaście motywów. Zanim zaczniemy pracę warto je przejrzeć, przemyśleć pod kątem przydatności do tematu.
 
Infografiki krok po kroku - instrukcja PDF


Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni - materiały pomocnicze

25 stycznia 2015
1. Identyfikacja zagrożeń, na które uczeń może być narażony korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK)
    Zagrożenia - opis
2. Profilaktyka w pracy pedagogicznej
    Profilaktyka - opis
3. Oferta materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie
    Materiały - opis



Tworzenia animacji na temat ochrony prywatności i danych osobowych
13 stycznia 2015 (wtorek)
Animacja, jako krótka promocja działania/programu w wersji zbliżonej do wideo jest  propozycją, którą  możemy wykorzystać przekazując ważne do zapamiętania informacje i treści. Ponieważ nawet krótka animacja może przekazać dużo więcej, niż bogata w informacje strona www,  warto zwrócić uwagę na jej skuteczność w przekazywaniu krótkich komunikatów w procesie uczenia się. Wymusza ona na widzu wykorzystanie nie jednego, a kilku zmysłów.

Muvizu to szansa  na tworzenie filmu animowanego 3D z wykorzystaniem aplikacji w sieci. Muvizu to to także program umożliwiający łatwe tworzenie profesjonalnych animacji. Jest to możliwe wtedy, gdy mamy opracowany scenariusz i plan ujęć własnej  historii. Program pozwala zainteresowanym tego typu działaniami,  stworzyć historię z animowanymi postaciami bohaterów. Muvizu jest dostępny pd adresem www.muvizu.com po ściągnięciu go na komputer, możemy rozpoczynać pracę nad własnym materiałem do filmu.
W sieci jest kilka dostępnych samouczków - najbardziej wyczerpujące są jednak kolejne etapy tworzenia na stronie aplikacji, dostępne w języku angielskim.

Filmy instruktażowe w języku angielskim znajdują się pod podanym adresem na stronie aplikacji:
http://www.muvizu.com/Tutorials 
Z
awierają one 25 odcinków wskazujących kolejne etapy tworzenia filmu animowanego oraz możliwości pracy w programie.  Obejmują one wskazywanie kolejnych działań w kolejnych odcinkach samouczka, od Mojego pierwszego filmu, po  zakończenie i zapisanie  całości projektu w pliku filmowym. Narzędzie ma obszerne możliwości, wymagające poznania wielu jego funkcji: tworzenie postaci, włączenia oświetlenia, ruchu, akcji, tworzenia historii, aż po dodawanie lub nagrywanie głosu i reżyserii całości. Widoczny poniżej link, kieruje do jednego z pierwszych odcinków.

https://www.youtube.com/watch?v=DFEs7InXAQ8 


W linku poniżej, krótki samouczek 

Tworzenie filmu animowanego w Muvizu

 Przykład konkursowego filmu Konkurs na komiks lub animację z poprzedniego roku:

http://www.giodo.gov.pl/1520186/id_art/7645/j/pl/

http://www.giodo.gov.pl/1520186/id_art/7645/j/pl/


Film stworzony w programie Muvizu dostępny na stronie Prawo autorskie, ok -  dla uczniów i nauczycieli, autorstwa nauczycieli  OEIiZK w Warszawie 


Aplikacje do tworzenia prezentacji multimedialnych  Prezi i  PowToon


16 grudnia 2014 (wtorek)
Powtoon
pozwala na wprowadzenie do prostej formy animacji, poznania zasad tworzenia i działania tej formy przekazu. W trakcie nawet krótkiego oglądania animacji - korzystamy ze wzroku, słuchu, a w niektórych kreatywnych przypadkach nawet z dotyku. Aplikacje przygotowane na urządzenia mobilne, zakładają wykorzystanie  palców  w materiałach podzielonych na części, dając użytkownikowi możliwości wyboru dalszych losów obrazu.
Prezi – oprogramowanie tworzenia i przedstawiania prezentacji na tzw. wirtualnym płótnie. Prezi wykorzystuje pośrednictwo zoom, który umożliwia użytkownikom powiększanie i pomniejszanie ich prezentacji oraz na wyświetlanie i poruszanie się pomiędzy poszczególnymi jego elementami po osiach w przestrzeni. Prezi jest wykorzystywane m.in. jako narzędzie dla prezentacji. Teksty, zdjęcia, filmy i treści innego rodzaje są umieszczane na płótnie-przestrzeni, z możliwością grupowania w ramkach. Autorzy mogą następnie wyznaczać względną wielkość i wzajemne położenie wszystkich obiektów prezentacji, a także przemieszczać je i zmieniać ich rozmiar. W przypadku linearnych prezentacji można tworzyć ścieżki nawigacji podczas pokazu.
Samouczek do aplikacji, link poniżej:

Tworzenie prezentacji w Prezi

Przykłady prezentacji w Prezi
Prywatność i dane osobowe w cyfrowym świecie
Istota i praktyka danych osobowych
Podstawowe zagadnienia dotyczące danych osobowych
Pow Toon Startup, miejsce i program, dzięki któremu użytkownicy  mogą tworzyć proste animacje poprzez przeglądarkę internetową. Nazwa startup stosowana jest zwykle na określenie nowo powstałych stron opartych na technologii Web 2.0, działających w Internecie. Przykładami projektów tworzonych w ten sposób są m.in.: Facebook, Google itp. Program jest doskonałym miejscem i narzędziem w jednym. Ma także wersje przeznaczone dla celów edukacyjnych. Pozwala tworzyć i udostępniać swoje prace/materiały dydaktyczne wybranym użytkownikom lub wszystkim chętnym w sieci. Poniżej lin do samouczka:

Przykłady animacji  
Bezpiecznie i etycznie w cyfrowej szkole  
https://www.youtube.com/watch?v=0WPf2_gvU3Q
Wizerunek w sieci
https://www.youtube.com/watch?v=w46shNiGD6o
Kultura Web 2.0 i sieci

Instrukcje do Powtoon

Aplikacje Story Bird, Story Jumper do przygotowywania cyfrowych opowiadań i esejów
9 grudnia 2014 (wtorek)

Ciekawe propozycje "uczenia się przez tworzenie" dostępne dla uczniów, to wybrane wśród wielu aplikacje do tworzenia elektronicznych książeczek. Programy najbardziej popularne StoryBird i Story Jumper mają duże możliwości, które nie ograniczają się do samego tworzenia - to także tworzenie we współpracy
W przedstawionych na stronie DODO przykładach przygotowane   ciekawe tematy z wykorzystaniem StoryBird. Traktowane m.in. jako wsparcie ćwiczenia wypowiedzi na wybrany temat lub prezentację zagadnienia/historii w innej, elektronicznej formie znajdują zastosowanie w różnym wieku. Ponadto, proponujemy  linki do  stworzonych przez użytkowników tematów związanych z bezpieczeństwem, które warto poczytać. Poniżej  - przykłady książeczek  wykonanych  w tych aplikacjach:

Story Bird
Bezpieczeństwo po angielsku
http://storybird.com/books/hey-hey-you-you-watch-out-where-you-go-on-the-inte/


Przykłady - bezpieczeństwo - elektroniczne książeczki, cyfrowe opowieści
przygotowane w nowej edycji programu - publikacji złożonej z kilku rozdziałów (pierwsze opowiadanie)


 Inne ciekawe pomysły:

https://storybird.com/books/dziwna-wiadomosc/?token=b2m3s6fu9u
https://storybird.com/books/wamywacz/?token=t23vcmbp6k  
https://storybird.com/books/super-gra/?token=nx7r67wz62  
https://storybird.com/books/wirus/?token=4mkpa97sgg




Inna forma książeczki elektronicznej poniżej w Story Jumper.
Story Jumper
Bezpieczna szkoła – Jestem bezpieczny w Internecie
http://www.storyjumper.com/book/index/14562432/Bezpieczna-Szko%C5%82a

Book titled 'Bezpieczna Szkoła'
Read this free book made on StoryJumper
W przygotowanych linkach poniżej dostępne są instrukcje do tworzenia książeczek w StoryBird  
Program do tworzenia książeczek StoryBird  
Obok, w następnym linku wejście do instrukcji Story Jumper 
Program do tworzenia książeczek w Story Jumper


Komiksy w zastosowaniach edukacyjnych, na przykładzie aplikacji Pixton i ToonDoo
2 grudnia 2014 (wtorek)
W sieci mamy dostępnych wiele aplikacji do tworzenia komiksów. W poniższym pliku zastało zaprezentowanych kilka prostych programów do tworzenia komiksów oraz przykłady komiksów wykonanych  w tych aplikacjach:
Programy do tworzenia komiksów

W dalszej części opracowania zostały szerzej opisane dwa narzędzia ToonDoo i Pixton.

ToonDoo jest narzędziem online do tworzenia komiksów online i książeczek komiksowych. Aplikacja jest łatwa w użyciu oraz posiada bogatą bibliotekę grafiki i funkcji.Aplikacja jest bardzo przyjazna, ma wiele możliwości tworzenia własnych historii oraz ich publikowania. Możemy tworzyć ciekawe tematy związane z bezpieczeństwem w sieci lub inne związane z projektami szkolnymi. 
W sieci są dostępne różnego rodzaju samouczki, wśród nich jeden z prostszych przykładów zamieszczony w prezentacji SlideShare przez autorkę w ramach programu eTwinning.
ToonDoo - Jak zrobić komiks 
Przykłady komiksów  dostępnych  w sieci są bardzo różne - proponowane na tej stronie dotyczą głównie bezpieczeństwa w sieci. 


Poniżej przygotowany w PDF samouczek wskazujący w kilku prostych krokach jak przyjazna jest droga do stworzenia podstawowego rodzaju komiksu, z wykorzystaniem tej aplikacji:
ToonDoo-tworzymy komiksy online

Pixton  - Dzięki programowi możemy stworzyć komiks i natychmiast go opublikować. Mamy do wyboru dowolne tło akcji, postacie i rekwizyty. Ciekawą funkcją jest możliwość modyfikowania ruchu, gestów i mimiki bohaterów. Poniżej, jeden z prostszych przykładów zamieszczony w prezentacji SlideShare przez autorkę w ramach programu eTwinning:
Pixton - komiksy w sieci
Są dwa sposoby zapisu komiksów w tej aplikacji - w linku i osadzenie kodu embed na stronie. Jeżeli chcemy mieć zapisany komiks w formie graficznej, jest to możliwe odpłatnie lub po zrobieniu zrzutu ekranu z ilustracją historii oraz zapisie w formacie jpg.png. - itp

Poniżej przygotowany w formacie PDF opis serwisu i aplikacji Pixton oraz samouczek pokazujący jak w kilku prostych krokach można przygotować ciekawą historyjkę komiksową:
Pixton - tworzymy komiksy online

Opis narzędzi używanych w aplikacji Pixton:
Narzędziownik aplikacji Pixton




Edukacja dla bezpieczeństwa w cyfrowej szkole
Zastosowania TIK w realizacji zagadnień związanych z ochroną danych i prywatnością

Plan warsztatów i otwartych konsultacji w ramach programu „Twoje dane – Twoja sprawa”
w I semestrze roku szkolnego 2014/15
Data
Temat
4 listopada 2014
          wtorek
Blogi w zastosowaniach edukacyjnych, jako forma dokumentowania pracy, upowszechniania wiedzy na temat ochrony danych osobowych
18 listopada 2014
          wtorek
LearningApps - platforma do tworzenia ćwiczeń i zadań

         19 listopada 2014
          środa


Otwarte konsultacje dla dyrektorów placówek oświatowych i zainteresowanych nauczycieli na temat: Ochrona danych osobowych w szkole
25 listopada 2014
wtorek
Wykorzystanie QR-kodów do organizacji gier i konkursów
2 grudnia 2014
wtorek
Komiksy w zastosowaniach edukacyjnych, na przykładzie aplikacji Pixton, ToonDoo
9 grudnia 2014
wtorek
Aplikacje Story Bird, Story Jumper do przygotowywania cyfrowych opowiadań i esejów
16 grudnia 2014
wtorek
Aplikacje do tworzenia prezentacji multimedialnych w Prezi i PowToon

           8 stycznia 2015
czwartek


Otwarte konsultacje dla dyrektorów placówek oświatowych i zainteresowanych nauczycieli na temat: Prawo autorskie w szkole
Ze względów organizacyjnych oraz sugestie zainteresowanych osób, uprzejmie informujemy, że otwarte konsultacje odbędą się w innym terminie,
o czym poinformujemy z odpowiednim wyprzedzeniem.
13 stycznia 2015
wtorek
Tworzenia animacji na temat ochrony prywatności i danych osobowych

Zajęcia we wtorki odbywają się w godzinach: 15.00 – 18.45, w Ośrodku przy ulicy Nowogrodzkiej 73.
Otwarte konsultacje prowadzone są od godziny 11.00 do wyczerpania tematu (do odpowiedzi na wszystkie pytania), zwykle do godz. 15.00, w Ośrodku przy ulicy Nowogrodzkiej 73.

Kontakt:
Grażyna Gregorczyk
Izabela Rudnicka 
izrud@oeiizk.waw.pl

Wykorzystanie QR-kodów do organizacji gier i konkursów
25 listopada 2014 (wtorek)


QR Code (ang. Quick Response, QR: szybka odpowiedź) – alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave1994 roku.

Jest to kod modularny i stałowymiarowy. Umożliwia kodowanie znaków Kanji/Kana, stąd jest popularny w Japonii. Dodatkowo pozwala na zakodowanie znaków należących do alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego lub cyrylicy, jak również innych symboli określonych przez użytkownika.
Źródło: Wikipedia
Materiały pomocnicze:
LearningApps - aplikacja tworzenia i poszukiwania ćwiczeń interaktywnych

18 listopada 2014 (wtorek)  –  kolejne warsztaty  -   godz.15.00 – 18.45 
   
LearningApps to bezpłatna platforma z przygotowanymi szablonami do tworzenia online różnych ćwiczeń, prostych gier dydaktycznych i innych pomocy do wykorzystania w procesie dydaktycznym. Wykonane aplikacje można udostępniać innym osobom, można je osadzać na stronach WWW, blogach i wielokrotnie modyfikować.
Adres platformy: http://learningapps.org/




Materiały do ćwiczeń w przygotowanych samouczkach - przydatne podczas zajęć i po zajęciach - można pobrać z linków poniżej:
LearningApps - opis programu_tworzenie aplikacji

Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem narzędzi platformy:

LearningApps – Przykłady stworzonych aplikacji
Odsłoń obrazek - Które to dane osobowe?
Link:
Link do wersji pełnoekranowej:
Mapa myśli - Nasze dane osobowe – sposoby ich wykorzystania
Link:
Link do wersji pełnoekranowej:
Krzyżówka - Prywatność w sieci
Link:
Link do wersji pełnoekranowej:
Dopasowywanie podpisów do obrazka - Rebusy
Link:
Link do wersji pełnoekranowej:
Test jednokrotnego wyboru – Naruszenie praw autorskich
Link:
Link do wersji pełnoekranowej:

Blogi w zastosowaniach edukacyjnych, jako forma dokumentowania pracy i upowszechniania wiedzy na temat ochrony danych osobowych

4.11.2014 - pierwsze warsztaty
Blog - nazwa pochodzi z języka angielskiego od słowa web log - dziennik sieciowy. Jest to pewien rodzaj strony internetowej, która składa się z odrębnych oraz uporządkowanych chronologicznie wpisów, zwanych postami. Porządku na tej specyficznej stronie internetowej pilnuje jej właściciel,
a zarazem twórca.
Obecnie blogi są niezwykle popularne w Internecie, bowiem tworzą je nawet osoby, które na co dzień nie mają nic wspólnego z tworzeniem stron internetowych, czy programowaniem w języku HTML.
Blogi dają nam naprawdę ogromne możliwości wyrażania swych myśli i poglądów.
Autorzy blogów najczęściej tworzą jedną wielką wspólnotę, bowiem nie tylko zajmują się tworzeniem swych prac, ale także czytają inne blogi. Dodatkowo zostawiają na nich komentarze, a bardzo często także umieszczają i linki, które po otworzeniu mają podobną tematykę jak wpisy blogowe.
Wszelkie istniejące w sieci internetowej blogi określamy terminem blogosfery.

Opracowanie, zawierające wprowadzenie na temat blogów

Wyróżniamy wiele typów blogów:
Ze względu na ich charakter i poruszane w nich tematy:
  • osobiste,
  • specjalistyczne.
Ze względu na liczbę autorów:

  • blogi indywidualne – pisane przez jedną osobę,
  • blogi kolektywne – pisane przez kilka osób.
Ze względu na rodzaj zawartych w nich treści:

  • blog tekstowy – pamiętniki, książki,
  • videoblog –  materiał wideo,
  • fotoblog – zdjęcia,
  • audioblog – nagrania dźwiękowe,
  • linklog – odnośniki.
Kategorie blogów:
  1. blogi osobiste - pisane w nich treści dotyczą życia osobistego autora. Pisane są przeważnie w celu podzielenia się własnymi przeżyciami, pomysłami oraz doświadczeniami,
  2. blogi zawodowe - pisane w nich treści dotyczą tematów zawodowych. Pisane są przeważnie w celach upowszechniania tematyki i doświadczeń zawodowych lub naukowych,
  3. blogi opisujące świat - pisane w nich treści dotyczą tematów ważnych dla środowiska, okolicy, kraju czy świata. Mogą zawierać tematy powiązane z zainteresowaniami autora. Pisane są przeważnie w celu wyrażania własnej opinii,
  4. blogi hobbystyczne - pisane w nich treści dotyczą zainteresowań i hobby. Pisane są przeważnie w celu wyrażenia i podzielenia się własną twórczością lub zainteresowaniami,
  5. blogi relacyjne - pisane są w celu pozyskiwania nowych znajomych, nawiązywania nowych kontaktów, jak również do utrzymywania dotychczasowych kontaktów z przyjaciółmi i znajomymi.   

Utworzenie bloga jest stosunkowo proste, dlatego zachęcamy Was do dokumentowania w tej formie swojej pracy w programie "Twoje dana - Twoja sprawa".

Opis tworzenia bloga/strony z wykorzystaniem platformy Blogger w postaci video, znajdą Państwo w tym blogu, w zakładce Poradniki, samouczki.

Linki do blogów na temat ochrony danych osobowych:

Ochronadanych osobowych w biznesie i internecie

Ochrona Danych OsobowychBlog informacyjno – edukacyjny Michała Geilke oraz Tomasza Cygana


Tworzenie bloga/strony z wykorzystaniem platformy Blogger
Dla zainteresowanych stworzeniem własnego miejsca w sieci, miejsca publikowania efektów  pracy uczniów czy opracowanych pomocy dydaktycznych - dobrym rozwiązaniem jest stworzenie bloga/strony www. Jak to zrobić, dowiemy się z instrukcji zamieszczonych poniżej:

 Zakładanie bloga




Dodawanie postów i załączników - zarządzanie  postami




Zmiana projektu i wyglądu blogu

 



Infografika