wtorek, 23 września 2014

Badania i raporty

Raport z badań „Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią”
22.12.2017
Raport zawiera informacje na temat skali problemu kontaktu dzieci i młodzieży z pornografią oraz związku między tym kontaktem a jego konsekwencjami psychospołecznymi i zdrowotnymi.

Badanie zrealizowano w 2017 roku na ogólnopolskiej losowej reprezentatywnej próbie 3943 uczniów w wieku 11–18  lat. Łącznie badanie przeprowadzono w 90 szkołach na terenie całej Polski.

Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią - raport z badań

Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. RAPORT

  20.02.2017
 Fragment  wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
 RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych już do szkoły podstawowej, staje się faktem. Problem korzystania z telefonów komórkowych  ich nadmiernym wpływem na życie  obecnego pokolenia uczniów posiadających smartfony, w ostatnich latach narasta. Mimo obserwacji i wielu sygnałów zarówno ze strony nauczycieli, rodziców i samych zainteresowanych  uczniów) nie potrafimy sobie z tym poradzić w taki sposób, aby pomóc dzieciom i jednoczenie rozwiązać problem na dłużej nie zastępując go innym.Ciekawy materiał na ten temat poparty badaniami znajdziemy na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.Najważniejsze wnioski – szkoła

Uwikłanie w sieć:

Polska szkoła codziennie wykorzystuje różnego rodzaju aplikacje, urządzenia, Internet do komunikacji z uczniami oraz rodzicami uczniów Przede wszystkim służą temu specjalnie zwoływane grupy na portalach społecznościowych, które niejako wymuszają obecność młodych osób w godzinach wieczornych. Niestety badania wykazały również, że nauczyciele wciąż rzadko wykorzystują w sposób interesujący elektroniczne narzędzia komunikacji na lekcji w procesie dydaktycznym młodych osób.
Bardzo istotne -  symptomy uzależnienia:

 Ok. 2%–3% przejawia wyraźne symptomy uzależnienia od urządzeń cyfrowych, podłączonych do sieci internetowej. Symptomy te dotyczą zarówno emocji (np. brak poczucia bezpieczeństwa, brak wpływu na dziejące się wydarzenia, niepokój i lęk związany z byciem poza głównym obiegiem informacji – syndrom FOMO), ale i zachowań (np. nie rozstawanie się z własnym telefonem, ciągłe dotykanie go i odblokowywanie ekranu, korzystanie z telefonu o każdej porze dnia i nocy, nałogowe oczekiwanie na kontakt innych) i przekonań (np. nie wyobrażanie sobie dnia bez
używania smartfona).


 Część badanej młodzieży wskazuje również na różnego rodzaju skutki, które mogą świadczyć o kompulsywnym używaniu urządzeń mobilnych włączonych w sieć. (np. przemęczenie, obniżony nastrój, niewywiązywanie się z własnych obowiązków, drżenie rąk i agresja związana z niemożnością skorzystania z urządzenia i internetu).

 Statystyczne analizy zjawiska fonoholizmu dowiodły, że:

 dziewczęta przejawiają wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu niż chłopcy, a różnice między nimi są statystycznie istotne,
 uczniowie szkół podstawowych zdecydowanie rzadziej niż ich koledzy i koleżanki z gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przejawiają symptomy nałogowego korzystania z telefonów komórkowych,

 ci uczniowie, którzy zadeklarowali, że w ich domach nie istnieją żadne zasady dotyczące korzystania z telefonów komórkowych, oraz wskazali, że ich rodzice nie rozmawiają z nimi na temat szkodliwości niekontrolowanego korzystania z telefonów komórkowych osiągają statystycznie znacząco wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu,

 istnieje niska ale istotna korelacja pomiędzy ogólnym wynikiem w skali fonoholizmu a uwikłaniem w problem cyberprzemocy (bycie ofiarą albo sprawcą cyberprzemocy),

 istnieje ścisła zależność między wysokim wynikiem uzyskiwanym w skali fonoholizmu a posiadaniem aktywnego konta na portalu społecznościowym. Bezsprzecznie można wysnuć wniosek, że osoby, które są aktywnymi członkami social mediów częściej od pozostałych osób w sposób niekontrolowany i nałogowy sięgają po telefon komórkowy (w dużej mierze narzędzie, jakim jest urządzenie mobilne służy młodzieży właśnie do korzystania z mediów społecznościowych,

 wyższy poziom nałogowego korzystania z telefonów komórkowych przejawiają te osoby, które wskazują, iż w życiu nie mają żadnych zainteresowań

Źródło cytatu: strona Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.  Raport poniżej:




Warto przypomnieć ważne raporty

Kompetencje komunikacyjne dzieci
Dokument znany, ale warto do niego wracać i  pamiętać "Dzieci sieci" - mashup, o którym nie tylko warto pamiętać, ale często do niego sięgać.


http://mashup.ikm.gda.pl/

Raport z badań
„Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatności przez dzieci i młodzież”
 http://www.giodo.gov.pl/1520124/id_art/6914/j/pl

Dostępne od dawna na stronach  instytucji i stowarzyszeń zajmujących się tematami ochrony danych nieznane wszystkim, ciekawe materiały mogą w tym pomóc. 
Wśród nich, szczególnie warte  uwagi  i wykorzystania  - zarówno w działaniach edukacyjnych na każdym etapie kształcenia, jak też przydatne w samokształceniu. 

Raport Polskich Badań Internetu
Prywatność i własny wizerunek w przestrzeni social media



Raport www.interaktywnie.com: Bezpieczeństwo w Internecie

Komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował badanie, którego celem było poznanie opinii internautów na temat prywatności w sieci.