Raport z badań „Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią”
22.12.2017
Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią - raport z badań
Nałogowe
korzystanie z telefonów komórkowych. RAPORT
22.12.2017
Raport zawiera informacje na temat skali problemu kontaktu dzieci i młodzieży z pornografią oraz związku między tym kontaktem a jego konsekwencjami psychospołecznymi i zdrowotnymi.
Badanie zrealizowano w 2017 roku na ogólnopolskiej losowej reprezentatywnej próbie 3943 uczniów w wieku 11–18 lat. Łącznie badanie przeprowadzono w 90 szkołach na terenie całej Polski.
20.02.2017
Fragment wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Fragment wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Nałogowe
korzystanie z telefonów komórkowych już do szkoły podstawowej, staje się
faktem. Problem korzystania z telefonów komórkowych ich nadmiernym
wpływem na życie obecnego pokolenia uczniów posiadających smartfony,
w ostatnich latach narasta. Mimo obserwacji i wielu sygnałów zarówno ze strony
nauczycieli, rodziców i samych zainteresowanych uczniów) nie
potrafimy sobie z tym poradzić w taki sposób, aby pomóc dzieciom i jednoczenie
rozwiązać problem na dłużej nie zastępując go innym.Ciekawy materiał na ten
temat poparty badaniami znajdziemy na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w
Gdańsku.Najważniejsze wnioski – szkoła
Uwikłanie w sieć:
Polska
szkoła codziennie wykorzystuje różnego rodzaju aplikacje, urządzenia, Internet
do komunikacji z uczniami oraz rodzicami uczniów Przede wszystkim służą temu
specjalnie zwoływane grupy na portalach społecznościowych, które niejako
wymuszają obecność młodych osób w godzinach wieczornych. Niestety badania
wykazały również, że nauczyciele wciąż rzadko wykorzystują w sposób
interesujący elektroniczne narzędzia komunikacji na lekcji w procesie
dydaktycznym młodych osób.
Bardzo
istotne - symptomy uzależnienia:
▸ Ok.
2%–3% przejawia wyraźne symptomy uzależnienia od urządzeń cyfrowych,
podłączonych do sieci internetowej. Symptomy te dotyczą zarówno emocji (np.
brak poczucia bezpieczeństwa, brak wpływu na dziejące się wydarzenia, niepokój
i lęk związany z byciem poza głównym obiegiem informacji – syndrom FOMO), ale i
zachowań (np. nie rozstawanie się z własnym telefonem, ciągłe dotykanie go i
odblokowywanie ekranu, korzystanie z telefonu o każdej porze dnia i nocy,
nałogowe oczekiwanie na kontakt innych) i przekonań (np. nie wyobrażanie sobie
dnia bez
używania
smartfona).
▸ Część
badanej młodzieży wskazuje również na różnego rodzaju skutki, które mogą
świadczyć o kompulsywnym używaniu urządzeń mobilnych włączonych w sieć. (np.
przemęczenie, obniżony nastrój, niewywiązywanie się z własnych obowiązków,
drżenie rąk i agresja związana z niemożnością skorzystania z urządzenia i
internetu).
▸ Statystyczne
analizy zjawiska fonoholizmu dowiodły, że:
▸ dziewczęta
przejawiają wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu niż chłopcy, a różnice
między nimi są statystycznie istotne,
▸ uczniowie
szkół podstawowych zdecydowanie rzadziej niż ich koledzy i koleżanki z
gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przejawiają symptomy nałogowego
korzystania z telefonów komórkowych,
▸ ci
uczniowie, którzy zadeklarowali, że w ich domach nie istnieją żadne zasady
dotyczące korzystania z telefonów komórkowych, oraz wskazali, że ich rodzice
nie rozmawiają z nimi na temat szkodliwości niekontrolowanego korzystania z
telefonów komórkowych osiągają statystycznie znacząco wyższe wyniki w ogólnej
skali fonoholizmu,
▸ istnieje
niska ale istotna korelacja pomiędzy ogólnym wynikiem w skali fonoholizmu a
uwikłaniem w problem cyberprzemocy (bycie ofiarą albo sprawcą
cyberprzemocy),
▸ istnieje
ścisła zależność między wysokim wynikiem uzyskiwanym w skali fonoholizmu a
posiadaniem aktywnego konta na portalu społecznościowym. Bezsprzecznie można
wysnuć wniosek, że osoby, które są aktywnymi członkami social mediów częściej
od pozostałych osób w sposób niekontrolowany i nałogowy sięgają po telefon
komórkowy (w dużej mierze narzędzie, jakim jest urządzenie mobilne służy
młodzieży właśnie do korzystania z mediów społecznościowych,
▸ wyższy
poziom nałogowego korzystania z telefonów komórkowych przejawiają te osoby,
które wskazują, iż w życiu nie mają żadnych zainteresowań
Źródło
cytatu: strona Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Raport poniżej:
Warto przypomnieć ważne raporty
Kompetencje komunikacyjne dzieci
Dokument znany, ale warto do niego wracać i pamiętać "Dzieci sieci" - mashup, o którym nie tylko warto pamiętać, ale często do niego sięgać.
http://mashup.ikm.gda.pl/
Raport z badań
„Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatności przez dzieci i młodzież”
http://www.giodo.gov.pl/1520124/id_art/6914/j/pl
Dostępne od dawna na stronach instytucji i stowarzyszeń zajmujących się tematami ochrony danych nieznane wszystkim, ciekawe materiały mogą w tym pomóc.
Wśród nich, szczególnie warte uwagi i wykorzystania - zarówno w działaniach edukacyjnych na każdym etapie kształcenia, jak też przydatne w samokształceniu.
Raport Polskich Badań Internetu
Prywatność i własny wizerunek w
przestrzeni social media
Raport www.interaktywnie.com: Bezpieczeństwo w
Internecie
Komunikacja marketingowa online z
perspektywy internautów
Związek
Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował badanie, którego celem
było poznanie opinii internautów na temat prywatności w sieci.