V Konferencja "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce oświatowej"
23.10.2018
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie serdecznie zaprasza dyrektorów, nauczycieli szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów prowadzących do udziału w Konferencji, która odbędzie się 20 listopada 2018 roku (wtorek) w godzinach 11.00-15.00, w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
Podczas konferencji podjęty zostanie temat cyfrowego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w aspekcie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem w cywilizacji informacyjno-technologicznej.
Konferencja wpisuje się w realizację kierunków polityki oświatowej państwa oraz odwołuje się do zapisów nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Program Konferencji
10.00-11.00 Rejestracja uczestników – pobranie materiałów
11.00 Otwarcie Konferencji
I część
- Młodzież w Internecie wyzwania i szanse - dr Agnieszka Wrońska – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa
- RODO dla nauczycieli – czy jest się czego bać? - Karolina Iwańska – Fundacja Panoptykon
- „Dzieci w cyfrowym świecie – edukacja i bezpieczeństwo. Wyniki badań i praktyka” - Ewa Domańska, Joanna Dubel – Urząd Komunikacji Elektronicznej
12.30-13.00 Przerwa kawowa
II część
- Cyberprzemoc – zadania szkoły, wychowawcza rola nauczyciela w świetle zapisów podstawy programowej - Małgorzata Rostkowska – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
- Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci – profilaktyka cyberprzemocy - Grażyna Gregorczyk – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
- Kreatywnie i bezpiecznie w sieci – pozytywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych - Izabela Rudnicka – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
- Nowe technologie i bezpieczeństwo - Michał Grześlak – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
14.30 Dyskusja, Podsumowanie konferencji, Losowanie nagród wśród uczestników konferencji
14.45 Zakończenie konferencji
Podczas konferencji każdy z uczestników otrzyma materiały konferencyjne, w tym drugi numer nowego, bardzo interesującego czasopisma OEIiZK W cyfrowej szkole oraz materiały edukacyjne na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie, w tym także dotyczące RODO i ochrony danych osobowych.
Ze względów organizacyjnych należy zgłosić swój udział w konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka
Zapraszamy!
Podczas konferencji każdy z uczestników otrzyma materiały konferencyjne, w tym drugi numer nowego, bardzo interesującego czasopisma OEIiZK W cyfrowej szkole oraz materiały edukacyjne na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie, w tym także dotyczące RODO i ochrony danych osobowych.
VII Ogólnopolska Konferencja Normalizacja w szkole
19.02.2018
16 marca
2018 roku odbędzie się VII Ogólnopolska Konferencja „Normalizacja w
Szkole" pod hasłem: „Normy w ochronie środowiska". Patroni
konferencji to Minister Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Środowiska.
Organizatorami wydarzenia są: Polski Komitet Normalizacyjny oraz Ośrodek
Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Celem
Konferencji jest między innymi:
- upowszechnianie wśród
młodego pokolenia przekonania o roli norm technicznych i normalizacji w
życiu codziennym;
- zwrócenie uwagi uczniów na
różnicę w podejściu do kwestii zastosowania norm;
- zachęcenie nauczycieli do
wprowadzenia tematyki normalizacyjnej i informacji o roli norm do swoich
zajęć lekcyjnych.
Podczas
Konferencji odbędzie się również gala wręczenia nagród laureatom
VI Ogólnopolskiego Konkursu „Normalizacja i ja". Ponadto już po raz
czwarty zostanie nadany honorowy tytuł Promotora Edukacji
Normalizacyjnej.
Do
udziału w konferencji zapraszamy dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli
oraz pracowników organów prowadzących i organów sprawujących nadzór
pedagogiczny z terenu całego kraju.
Udział w
Konferencji jest bezpłatny.
Aby
wziąć w niej udział należy wypełnić Formularz zgłoszeniowy.
Konferencja
odbędzie się 16.03. br. w EuroCentrum Office Complex budynek BETA,
1 piętro, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa
Program
VII Konferencji – pobierz
Plakat
Konferencji – pobierz
Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury
13.02.2018
"O mediach - z pomocą mediów"
Serdecznie
zapraszamy nauczycieli i wychowawców, którzy są zainteresowani wprowadzaniem
elementów edukacji medialnej na swoich zajęciach na Konferencję Edukacja
medialna w placówkach oświaty i kultury, pod hasłem „O mediach – z
pomocą mediów”, która odbędzie się 15 marca 2018 roku (czwartek)
w siedzibie OEIiZK, ul. Nowogrodzka 73, w godzinach 10:00 – 15:00.
Prelegenci
będą w swoich wystąpieniach poruszać problemy związane z potrzebą kształcenia u
młodych ludzi kompetencji medialnych, czyli umiejętności korzystania z mediów i
twórczego ich używania, a także rozumienia i krytycznej oceny przekazów
medialnych.
Podczas
konferencji nastąpi również wręczenie nagród w konkursie „Zrób-My
Nasz-Film” – Historie zapisane w obrazie.
Program
9.00
Rejestracja uczestników
10.00
Rozpoczęcie Konferencji
10.10
– 11.30 – I Sesja
1. „Telewizja
w edukacji medialnej i filmowej” – propozycje metodyczne — Anny Równy
2. „Jak
i po co pracować z młodzieżą oraz filmem i nowymi mediami?” — Paulina
Haratyk
3. „Prawda
i fałsz – czyli jak działa informacja w mediach” — Beata Biel
4. „Nowe
obszary edukacji medialnej — otwarte zasoby edukacyjne a prawo autorskie” –
Izabela Rudnicka
11.30
– 11.45 Przerwa
11.45
– 13.00 II Sesja
5. „Różne
formy medialne — od kultury obrazkowej po edukację filmową” — Dorota Janczak
6. „Film
i nowe media w bibliotece szkolnej”— Agnieszka Halicka
7. „Film
w szkole – dobre praktyki” — Wojciech Nomejko
13.00
– 13.15 Przerwa
13.15
– 15.00 Podsumowanie Konferencji, Wręczanie nagród w Konkursie „Zrób-My
Nasz-Film”
Prosimy
o wcześniejszą rejestrację udziału w Konferencji poprzez formularz
umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka.
GIODO - przypominamy o prawie do prywatności naszych danych
28 stycznia – Dzień Ochrony danych osobowych
Z tej okazji w całej
Europie, odbywają się różne wydarzenia podkreślające wagę ochrony danych
osobowych, jak konferencje, spotkania, warsztaty, konkursy, gry miejskie, apele
oraz różne imprezy towarzyszące, które są okazją do zdobycia wiedzy i wymiany
poglądów. Większość uczniów przygotowuje gazetki i plakaty, które zachwycają
walorami wizualnymi uczestników spotkań i apeli, ale przede wszystkim stanowią
ciekawe źródło wiedzy dostępnej dla uczniów.
Już tradycyjnie Pani Edyta Bielak –
Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skierowała do wszystkich uczniów i nauczycieli,
uczestników VIII edycji programu Twoje dane – Twoja sprawa, list będący
kluczowym elementem obchodów Dnia Ochrony Danych Osobowych
list do uczniów i nauczycieli
list do uczniów i nauczycieli
Dzień Bezpiecznego Internetu
16.12.2017
Dzień Bezpiecznego Internetu będziemy obchodzić w Polsce już po raz 14 — 6 lutego 2018 roku — pod hasłem "Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci".
Z tej okazji Zespół Polskiego Centrum Programu Safer Internet zachęca wszystkie instytucje z całej Polski do podejmowania lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych, kampanii informacyjnych, konkursów) oraz zgłaszania ich za pomocą elektronicznego formularza na stronie DBI.pl - ZGŁOŚ INICJATYWĘ. Wszystkie akcje można zgłaszać do końca lutego 2018 roku.
Lokalni organizatorzy DBI otrzymają pakiet materiałów edukacyjnych i promocyjnych pomocnych w organizacji obchodów (pakiet zostanie przesłany na adres podany podczas rejestracji akcji).
UWAGA: warunkiem otrzymania przesyłki z materiałami jest zarejestrowanie inicjatywy na stronie DBI.pl do 20 lutego 2018 roku.
Jak co roku, przygotowany został konkurs na najciekawszą inicjatywę DBI — aby wziąć w nim udział należy do końca lutego zarejestrować inicjatywę poprzez elektroniczny formularz na stronie DBI.pl, a następnie do końca marca 2018 r. przesłać sprawozdanie ze zorganizowanej akcji (formularz do przesyłania sprawozdań uruchomiony zostanie w lutym 2018 r.). Organizatorzy najciekawszych inicjatyw otrzymają atrakcyjne nagrody ufundowane przez głównego partnera DBI — Fundację Orange. Zapraszamy do zapoznania się z REGULAMINEM KONKURSU.
Zachęcamy do odwiedzenia strony akcji www.dbi.pl, na której znajdą Państwo niezbędne informacje, a także będą mieli możliwość pobrania banneru DBI 2018, który można wykorzystać podczas prowadzonych działań.
"Bezpieczeństwo Informacyjne w szkole i placówce oświatowej"
2.10.2017
IV
Ogólnopolska Konferencja "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce
oświatowej"
OEIiZK
i Polski Komitet Normalizacyjny serdecznie zapraszają dyrektorów, nauczycieli
szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów
prowadzących do udziału w konferencji, która odbędzie się 24 października
2017 roku (wtorek) w godzinach 1000-1500,
w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w
Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
Podczas
konferencji podjęty zostanie temat bezpieczeństwa informacyjnego
i zarządzania bezpieczeństwem informacyjnym, także w wymiarze
bezpieczeństwa nauczyciela, ucznia, rodzica funkcjonujących w cywilizacji
informacyjno-technologicznej.
Ważnym
zagadnieniem poruszanym podczas Konferencji będzie wejście w życie regulacji UE
RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), które kładzie nacisk
na właściwe zabezpieczenie przetwarzanych informacji, także w placówkach
oświatowych.
Program
Konferencji
- 930-1030Rejestracja
uczestników - pobranie materiałów
- 1030Otwarcie
konferencji, Wystąpienia honorowych gości
- I część:
- Bezpieczeństwo
informacyjne w cyfrowym świecie edukacji - Hanna Batorowska, dr
hab., prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Instytut
Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej
- Przetwarzanie danych
osobowych w placówkach oświatowych w świetle RODO - Ogólnego
Rozporządzenia o ochronie danych -
Marcin Kaszuba, ekspert w zakresie bezpieczeństwa informacji
- Przygotowanie do
wdrożenia RODO - doświadczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Artur
Staśkiewicz, Zastępca Dyrektora Zespołu Prawnego Polskiego Komitetu
Normalizacyjnego
- Bezpieczeństwo danych
osobowych w szkole -
Paweł Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Społecznej i
Współpracy Międzynarodowej w Biurze GIODO
- Informacja o VI
Konkursie Normalizacja i ja - Paweł Górski, pełnomocnik
Prezesa PKN ds. polityki edukacyjnej
- 1230-1300 Przerwa
kawowa
- II część
- Przyszłość w
sprofilowanym świecie, jak przygotować się do niej w szkole? - Kamil Śliwowski,
Menadżer ds. komunikacji w Fundacji Katalyst Education. Animator i trener
specjalizujący się w edukacji medialnej, prawie autorskim oraz
bezpieczeństwie w sieci. Autor serwisu o otwartych zasobach edukacyjnych
www.otwartezasoby.pl
- Szkoła w chmurze -
bezpieczeństwo, powszechność i koszty - Michał Grześlak, Ośrodek Edukacji
Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Administrator
Systemów Informatycznych OEIiZK
- Bezpieczeństwo cyfrowe w
szkole - kompetencje rodziców, nauczycieli i uczniów - Grażyna
Gregorczyk, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie
- Nauczyciele i nowoczesne
praktyki edukacyjne. Postrzeganie i stosowanie prawa autorskiego przez
nauczycieli szkolnych -
Izabela Rudnicka, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie
- 1415 Dyskusja,
Podsumowanie konferencji, Konkurs z nagrodami
- 1445 Zakończenie
konferencji/Lunch
IV
Ogólnopolska Konferencja "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce
oświatowej"
OEIiZK
i Polski Komitet Normalizacyjny serdecznie zapraszają dyrektorów, nauczycieli
szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów
prowadzących do udziału w konferencji, która odbędzie się 24 października
2017 roku (wtorek) w godzinach 1000-1500,
w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w
Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
Podczas
konferencji podjęty zostanie temat bezpieczeństwa informacyjnego
i zarządzania bezpieczeństwem informacyjnym, także w wymiarze
bezpieczeństwa nauczyciela, ucznia, rodzica funkcjonujących w cywilizacji
informacyjno-technologicznej.
Ważnym
zagadnieniem poruszanym podczas Konferencji będzie wejście w życie regulacji UE
RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), które kładzie nacisk
na właściwe zabezpieczenie przetwarzanych informacji, także w placówkach
oświatowych.
Program
Konferencji
- 930-1030Rejestracja uczestników - pobranie materiałów
- 1030Otwarcie konferencji, Wystąpienia honorowych gości
- I część:
- Bezpieczeństwo informacyjne w cyfrowym świecie edukacji - Hanna Batorowska, dr hab., prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej
- Przetwarzanie danych osobowych w placówkach oświatowych w świetle RODO - Ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych - Marcin Kaszuba, ekspert w zakresie bezpieczeństwa informacji
- Przygotowanie do wdrożenia RODO - doświadczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Artur Staśkiewicz, Zastępca Dyrektora Zespołu Prawnego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego
- Bezpieczeństwo danych osobowych w szkole - Paweł Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Społecznej i Współpracy Międzynarodowej w Biurze GIODO
- Informacja o VI Konkursie Normalizacja i ja - Paweł Górski, pełnomocnik Prezesa PKN ds. polityki edukacyjnej
- 1230-1300 Przerwa kawowa
- II część
- Przyszłość w sprofilowanym świecie, jak przygotować się do niej w szkole? - Kamil Śliwowski, Menadżer ds. komunikacji w Fundacji Katalyst Education. Animator i trener specjalizujący się w edukacji medialnej, prawie autorskim oraz bezpieczeństwie w sieci. Autor serwisu o otwartych zasobach edukacyjnych www.otwartezasoby.pl
- Szkoła w chmurze - bezpieczeństwo, powszechność i koszty - Michał Grześlak, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Administrator Systemów Informatycznych OEIiZK
- Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole - kompetencje rodziców, nauczycieli i uczniów - Grażyna Gregorczyk, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
- Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne. Postrzeganie i stosowanie prawa autorskiego przez nauczycieli szkolnych - Izabela Rudnicka, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
- 1415 Dyskusja, Podsumowanie konferencji, Konkurs z nagrodami
- 1445 Zakończenie konferencji/Lunch
Konkurs
filmowy Zrób-My-Nasz-Film
pod hasłem
„HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”
6.10.2017
Konkurs
filmowy Zrób-My-Nasz-Film po hasłem „HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”
Zapraszamy
do udziału w konkursie filmowym uczniów szkół podstawowych (także z klas
gimnazjalnych, należących do tych szkół) i ponadpodstawowych województwa
mazowieckiego.
Konkurs
organizowany jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie, publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, zwany
dalej Organizatorem, z siedzibą:
02-026 Warszawa, ul. Raszyńska 8/10
02-026 Warszawa, ul. Raszyńska 8/10
Komunikaty oraz informacje dotyczące Konkursu będą publikowane na stronie internetowej: https://zrobmynaszfilm.blogspot.com/
Wszelkie
pytania dotyczące konkursu należy kierować na adres
e-mail: zrobmy.nasz.film@oeiizk.waw.pl
e-mail: zrobmy.nasz.film@oeiizk.waw.pl
Konkurs
będzie odbywać się w terminie od 24
października 2017 roku (ogłoszenie)
do 9 lutego 2018 roku (dostarczenie prac).
W
przypadku przesłania pracy pocztą decyduje data stempla pocztowego. Materiał
konkursowy przesłany po wyznaczonym terminie nie będzie brany pod uwagę.
ZAKRES TEMATYCZNY
KONKURSU
Konkurs
obejmuje dwie kategorie filmów, dla uczniów:
- szkół podstawowych, pod hasłem „Opowiedz to sam”
- szkół ponadpodstawowych, pod hasłem „Historie dalekie i bliskie”
Z
natury rzeczy, nasze środowisko to miejsce szczególne, przestrzeń zakorzenienia
w określonej tradycji, związana z dzieciństwem i rodzinnymi dziejami, zapamiętana
w różnych obrazach i dialogach. Coraz bardziej potrzebujemy korzeni kulturowych,
etnicznych, religijnych itp. Szukamy swoich miejsc, w których czujemy się
dobrze i z którymi jesteśmy silnie związani.
Organizatorzy
oczekują filmów, które powstaną w oparciu o znane i nieznanie historie związane
z lokalnymi miejscami i ludźmi znajdującymi się w środowisku bliskim
szkole, dzielnicy, miejscowości, regionie ─ małe ojczyzny to źródło
naszych historii.
Podstawą
przygotowania filmowej opowieści mogą być zarówno historie pochodzące ze środowiska,
jak też prywatne ─ opowiedziane za zgodą ich
bohaterów. Mogą dotyczyć wybranych miejsc znanych społeczności szkolnej lub
zapomnianych przez współczesnych, historii obiektów oraz zdarzeń z przeszłości
─ opowiedziane przez uczniów poprzez
film, z odpowiednio dobraną fabułą.
Szczegóły
dotyczące Konkursu zostały zapisane w Regulaminie, dostępnym na stronie:
Konferencja IT Teachers' Days 2017
17.08.2017
Fundacja Nowoczesna Polska zaprasza na konferencję wszystkich zainteresowanych zastosowaniem nowych technologii w edukacji.
Już teraz zaproszenie na Konferencja ,,IT Teachers' Days 2017", która odbędzie się w dniach 25-26 września 2017 r. w Krakowie. Więcej informacji znajdziecie na naszym blogu oraz na stronie wydarzenia: www.tedit.pl
Fundacja Nowoczesna Polska jest patronem merytorycznym konferencji.
W programie konferencji przewidziano dwa bloki: wykładowy oraz warsztatowy. Pierwszy z nich będzie dotyczył różnych zagadnień, które mogą okazać się przydatne w zarządzaniu szkołą. Dowiecie się z niego, jak ważny jest zawód nauczyciela, o co chodzi w prawie ochrony własności intelektualnej, a także posłuchacie o zmianach w edukacji. Blok warsztatowy będzie natomiast skoncentrowany na doskonaleniu kompetencji informatycznych. Trenerzy pokażą Wam, jak samodzielnie i bez wysiłku założyć szkolną stronę internetową, oraz nauczą, jak za pomocą robotów przekazać najmłodszym uczniom wiedzę dotyczącą programowania. Nie zabraknie również nowości, które mogą okazać się przełomowe w procesie kształcenia.
Notatki w internecie" zakończona
30.07.2017
Konkurs
na otwarte zasoby edukacyjne tworzone przez studentów, w tym roku tworzą wideo.
AGH od lat promuje twórczość swoich studentów a prace wykorzystuje dalej w
kursach i otwartych podręcznikach.
Konkurs
“Notatki w Internecie” przeprowadzany jest w 2 kategoriach wiekowych:
(1) uczniowie/uczennice szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dla młodzieży
(2)
studenci/studentki AGH
Pierwsza
edycja Konkursu odbyła się w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego Rektora Akademii
Górniczo-Hutniczej, prof. dr hab. inż. Ryszarda Tadeusiewicza. Pierwotnie
Konkurs adresowany był jedynie do studentów AGH. Rezultaty ich pracy oceniane
był pod względem merytorycznym, dydaktycznym i technicznym. Konkurs cieszył się
niesłabnącym powodzeniem, powstało w jego trakcie wiele świetnych prac, dlatego
w 2008 roku uruchomiono edycję przeznaczoną dla uczniów, a w 2009 roku edycję
także dla nauczycieli i wykładowców akademickich. Od roku 2012 w konkursie
mogli uczestniczyć również doktoranci.
W
proces ich tworzenia włączeni zostają uczniowie i studenci, a więc ci, którzy
najlepiej znają swoje potrzeby edukacyjne. Zaznaczyć należy, iż nad
poprawnością merytoryczną prac czuwają zawsze opiekunowie - wykładowcy i nauczyciele
prowadzący zajęcia;
Rozwijana
jest współpraca między nauczycielami/wykładowcami a uczniami/studentami;
Zwiększa
się świadomość stosowania technologii informacyjnych wśród studentów,
wykładowców akademickich, uczniów oraz nauczycieli.
Informacje: http://notatki.cel.agh.edu.pl/index.html
Strona konkursu: http://notatki.cel.agh.edu.pl/index.html
Strona konkursu: http://notatki.cel.agh.edu.pl/index.html
Akcja Uzależnionym
behawioralnym mówię Stop!
25.06.2017
To bardzo ciekawy ogólnopolski projekt społeczny skierowanego do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - poszukujący i wskazujący wartość - "bezpieczeństwo i zdrowie".
To akcja, która miała uświadomić rosnące zagrożenie uzależnienieniami behawioralnymi (nałogowe wykonywanie danych czynności,takich jak korzystanie z internetu, kompulsywne zakupy, uczestnictwo w grach hazardowych oraz granie w gry video) wśród młodzieży.
Zwiększa się świadomość stosowania technologii informacyjnych wśród studentów, wykładowców akademickich, uczniów oraz nauczycieli.
W celu, jak najlepszego przemówienia do młodzieży i zaciekawienia ich tematem, przygotowano specjalne materiały do przeprowadzenia przez nauczycieli lekcji wychowawczych na temat uzależnienia od INTERNETU, HAZARDU, GIER VIDEO
Autor: maria, maria
Projekt realizuje FIRST – Fundacja
Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych, w ramach Funduszu
Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa
Zdrowia.
Ta akcja trwa, a kolejne odcinki ciekawych tematów są dostępne na kanale filmów autorki
Ta akcja trwa, a kolejne odcinki ciekawych tematów są dostępne na kanale filmów autorki
Kampania "Chroń dziecko w sieci"
3.03.2017
Nie musi tak być - Możesz ochronić swoje dziecko!
Kampania „Chroń dziecko w sieci” ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.
Kampania organizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawna Fundacja Dzieci Niczyje) oraz NASK w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet.
Ogólnopolski Projekt Dbam o mój
zasięg. Edukacja, badania,
działania, efekty
3.03.2017
Jak widzimy na stronie Fundacji: Podstawą
podejmowanych działań jest profesjonalna diagnoza problemu, działanie we
współpracy międzysektorowej, jak również idea partycypacji rozumiana jako
włączenie w proces wsparcia tych, którzy sami tego wsparcia. Kolejne najbardziej istotne jest tu dążenie
do tego, aby wszelkie podejmowane działania doprowadzały do
poprawy jakości życia wszystkich
członków społeczności lokalnej.
Cały
projekt zawiera wiele materiałów i propozycji z których warto
skorzystać.Artykuły badania i aktywności dostępne na zakładkach linków
strony: http://dbamomojzasieg.com/dbam-o-moj-zsieg-ogolnopolskie-badania-fonoholizmu/
Pomysł realizacji projektu pt.: Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych przez młodzież szkolną w Polsce. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu (dalej: Projekt) zrodził się w środowisku naukowym Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego i dotyczył pilnej potrzeby dokonania profesjonalnej diagnozy w zakresie korzystania z telefonu komórkowego przez młodych Polaków. Już na początku prac nad ideą i koncepcją projektu ustalono, że realizowana diagnoza jest elementem szerszego procesu edukacji społecznej w zakresie odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Głównym celem Projektu jest zwiększenie wiedzy społeczeństwa polskiego w zakresie odpowiedzialnego korzystania z nowych narzędzi komunikacyjnych. Cel ten można osiągnąć poprzez dokonanie diagnozy naukowej, upowszechnienie wyników badań, jak również zaplanowanie profesjonalnego wsparcia dla różnych grup odbiorców borykających się z niekontrolowanym używaniem telefonów komórkowych, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkolnej.
Pomoce dydaktyczne dotyczące interesujących nas tematów to m.in. infografiki dostępne są pod adresem:
20.02.2017
Fragment wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Fragment wniosków z przeprowadzonych badań w szkołach - wśród młodzieży.
RAPORT Z BADAŃ - PONIŻEJ
Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych już do
szkoły podstawowej, staje się faktem. Problem korzystania z telefonów
komórkowych ich nadmiernym wpływem na
życie obecnego pokolenia uczniów
posiadających smartfony, w ostatnich latach narasta. Mimo obserwacji i wielu
sygnałów zarówno ze strony nauczycieli, rodziców i samych zainteresowanych uczniów) nie potrafimy sobie z tym poradzić w
taki sposób, aby pomóc dzieciom i jednoczenie rozwiązać problem na dłużej nie
zastępując go innym.Ciekawy materiał na ten temat poparty badaniami znajdziemy
na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.Najważniejsze
wnioski – szkoła
Uwikłanie w sieć:
Polska
szkoła codziennie wykorzystuje różnego rodzaju aplikacje, urządzenia, Internet
do komunikacji z uczniami oraz rodzicami uczniów Przede wszystkim służą temu
specjalnie zwoływane grupy na portalach społecznościowych, które niejako
wymuszają obecność młodych osób w godzinach wieczornych. Niestety badania
wykazały również, że nauczyciele wciąż rzadko wykorzystują w sposób
interesujący elektroniczne narzędzia komunikacji na lekcji w procesie
dydaktycznym młodych osób.
Bardzo
istotne - symptomy uzależnienia:
▸
Ok. 2%–3% przejawia wyraźne symptomy uzależnienia od urządzeń cyfrowych,
podłączonych do sieci internetowej. Symptomy te dotyczą zarówno emocji (np.
brak poczucia bezpieczeństwa, brak wpływu na dziejące się wydarzenia, niepokój
i lęk związany z byciem poza głównym obiegiem informacji – syndrom FOMO), ale i
zachowań (np. nie rozstawanie się z własnym telefonem, ciągłe dotykanie go i
odblokowywanie ekranu, korzystanie z telefonu o każdej porze dnia i nocy,
nałogowe oczekiwanie na kontakt innych) i przekonań (np. nie wyobrażanie sobie
dnia bez
używania
smartfona).
▸
Część badanej młodzieży wskazuje również na różnego rodzaju skutki, które mogą
świadczyć o kompulsywnym używaniu urządzeń mobilnych włączonych w sieć. (np.
przemęczenie, obniżony nastrój, niewywiązywanie się z własnych obowiązków,
drżenie rąk i agresja związana z niemożnością skorzystania z urządzenia i
internetu).
▸
Statystyczne analizy zjawiska fonoholizmu dowiodły, że:
▸
dziewczęta przejawiają wyższe wyniki w ogólnej skali fonoholizmu niż chłopcy, a
różnice między nimi są statystycznie istotne,
▸
uczniowie szkół podstawowych zdecydowanie rzadziej niż ich koledzy i koleżanki
z gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przejawiają symptomy nałogowego
korzystania z telefonów komórkowych,
▸
ci uczniowie, którzy zadeklarowali, że w ich domach nie istnieją żadne zasady
dotyczące korzystania z telefonów komórkowych, oraz wskazali, że ich rodzice nie
rozmawiają z nimi na temat szkodliwości niekontrolowanego korzystania z
telefonów komórkowych osiągają statystycznie znacząco wyższe wyniki w ogólnej
skali fonoholizmu,
▸
istnieje niska ale istotna korelacja pomiędzy ogólnym wynikiem w skali
fonoholizmu a uwikłaniem w problem cyberprzemocy
(bycie ofiarą albo sprawcą cyberprzemocy),
▸
istnieje ścisła zależność między wysokim wynikiem uzyskiwanym w skali
fonoholizmu a posiadaniem aktywnego konta na portalu społecznościowym.
Bezsprzecznie można wysnuć wniosek, że osoby, które są aktywnymi członkami
social mediów częściej od pozostałych osób w sposób niekontrolowany i nałogowy
sięgają po telefon komórkowy (w dużej mierze narzędzie, jakim jest urządzenie
mobilne służy młodzieży właśnie do korzystania z mediów społecznościowych,
Źródło cytatu: strona Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Raport poniżej:
Rola Socjal Mediów - jak to działa wobec codzienności szkolnej
w obszarze bezpieczeństwa w sieci
26.02.2017
Współcześnie nie da się nie zauważyć wielości
powszechnie dostępnych i intuicyjnych narzędzi sieciowych, tak popularnych
szczególnie wśród nastolatków. Jednak wciąż są one pomijane w szkołach, choć
mogą gwarantować nowe możliwości edukacyjne. Uczestnicy styczniowego spotkania
z cyklu EDU Generator dowiedzą się, jak wykorzystywać m.in. media
społecznościowe czy blogi internetowe do rozwoju własnego oraz uczniów i uczennic.
Nauczyciel vs Social Media
Niezależnie od tego czy nauczyciel ma konto w
social media czy nie - jego uczniowie na pewno prędzej czy później tam będą -
mówi Paweł Tkaczyk, ekspert zajmujący się nowymi technologiami. Jakie są normy
społeczne wyznawane przez młodzież w strefie wirtualnej? Czy wychowawca
powinien reagować na zachowania uczniów w social media? Jak się zachować, kiedy
widzi że dzieje się coś niepokojącego?
0:09 Co nauczyciel powinien wiedzieć o social
media?
1:06 Nowa norma społeczna "uprzejmość
niezaglądania"
2:21 Jakie portale społecznościowe i komunikaty są
popularne wśród młodzieży?
2:54 Kiedy nauczyciel powinien reagować na
zachowanie ucznia w social media?
4:55 Mój uczeń zachowuje się niepokojąco na
Facebooku. Czy powinienem interweniować?
6:21 Czy regulamin szkoły, regulamin ocen z
zachowania albo inne oficjalne dokumenty powinny regulować zachowanie uczniów w
kanałach social media i mieć wpływ na ocenę z zachowania?
Zmiany w social media są tak szybkie, że popularny
wśród młodzieży serwis albo komunikator za dwa miesiące może już niewiele
znaczyć. Ważne, że uczniowie w sferze wirtualnej są i będą aktywni, nawet jeśli
ich nauczyciele nie będą posiadali konta w serwisie społecznościowym.
Warto wspólnie kreować przestrzeń dialogu z
możliwością dzielenia się trudnościami, pytaniami ale również osiągnięciami. W
ten sposób powstanie coraz więcej prężnie działających grup nauczycielskich,
które będą szkolić się, by w sposób nowatorski przekazać wiedzę swoim uczniom.
Dzień Ochrony Danych Osobowych
15.01.2017
Chroń
swoją prywatność – unikniesz problemów. Takie jest główne przesłanie
obchodzonego od 2006 roku Dnia Ochrony Danych Osobowych dnia 28.01.2017.
Corocznie,
28 stycznia na całym Starym Kontynencie krajowi rzecznicy ochrony danych
organizują konferencje, konkursy i wystawy, uświadamiające, jak niebezpieczne
skutki przynieść może nieuwaga lub zbytnia niefrasobliwość w udostępnianiu
wrażliwych danych.
Dzień Ochrony Danych Osobowych został ustanowiony na 28 stycznia przez Komitet Ministrów Rady Europy. Obchodzony jest
w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28
stycznia 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego
przetwarzania danych osobowych. Konwencja
ta jest najstarszym aktem prawnym o zasięgu międzynarodowym, który
reguluje zagadnienia związane z ochroną danych osobowych.
Dzień
Ochrony Danych Osobowych ma zwrócić uwagę wszystkich obywateli państw Europy na
kwestie związane z ochroną danych i przyczynić się do podniesienia
poziomu wiedzy w tym zakresie. W tym dniu, w całej Europie,
odbywają się różnorodne spotkania, konferencje, warsztaty, konkursy
i wystawy uświadamiające, jak niebezpieczne skutki przynieść może nieuwaga lub
zbytnia niefrasobliwość w udostępnianiu naszych danych osobowych.
Polska włączyła się w organizację Dnia Ochrony
Danych Osobowych w roku 2007 roku Więcej informacji:
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/dataprotection
17.01.2017
17.01.2017
20
lat prawa do ochrony danych osobowych w Polsce
W 2017 roku mija 20 lat od
uchwalenia ustawy o ochronie danych osobowych – aktu prawnego
gwarantującego każdemu z nas poszanowanie naszego prawa do prywatności
i ochrony danych osobowych.
USTAWA z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst pierwotny: Dz. U. 1997 r.
Nr 133 poz. 883) stworzyła
podwaliny pod nowoczesny, jak na ówczesne czasy, zgodny z unijnymi
standardami, system ochrony danych osobowych.
I choć
nie była ona doskonała, to każdemu z nas dała prawo do samodzielnego
decydowania o tym, które z naszych danych, przez kogo
i w jakim celu będą przetwarzane, a na podmioty je gromadzące
i wykorzystujące, w tym organy państwa, nałożyła określone obowiązki.
W
okresie tych 20-tu lat dokonywano kolejnych korekt przepisów ustawy, mających
na celu doprecyzowanie określonych kwestii lub usunięcie problemów
dostrzeżonych w codziennym ich stosowaniu.
W tym
czasie powstał także urząd Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
który stoi na straży naszych praw.
Rok 2017
– na mocy zarządzenia dr Edyty Bielak-Jomaa, Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych – ustanowiony został Rokiem
Jubileuszu 20-lecia prawa do ochrony danych osobowych w Polsce.
Nadchodzący
rok podsumowań dotyczących dotychczasowych doświadczeń i dorobku
w sferze ochrony danych osobowych może stać się doskonałym punktem wyjścia
do rozważań związanych z przygotowaniem naszego kraju do rozpoczęcia
stosowania od 25 maja 2018 r. unijnego rozporządzenia o ochronie danych
osobowych.
Dzień Bezpiecznego Internetu 2017 – Konferencja w Warszawie
Konferencja
odbędzie się 7 lutego w Multikinie w centrum handlowym Złote Tarasy (sala nr 8)
przy ul. Złotej 59 w Warszawie. Udział w konferencji jest bezpłatny. O udziale
decyduje kolejność zgłoszeń. Uczestnicy otrzymają zaświadczenie udziału w
konferencji.
Organizatorzy
proszą zainteresowanych o wypełnienie
formularza zgłoszeniowego na stronie www.dbi.pl
Informacja o zakwalifikowaniu zostanie udzielona do 31 stycznia 2017 r.
Informacja o zakwalifikowaniu zostanie udzielona do 31 stycznia 2017 r.
Ramowy program konferencji:
09.30-10.00
- Rejestracja
10.00-10.30
- Powitanie i otwarcie konferencji
10.30-10.40
- Inauguracja kampanii społecznej "Chroń dziecko w sieci"
10.40-11.40
- Dyskusja panelowa "Jak uczyć o bezpieczeństwie w sieci?"
11.40-12.50
- Prezentacje projektów dotyczących bezpieczeństwa dzieci w internecie, a także
pozytywnego wykorzystywania nowych technologii
12.50-13.30
- Poczęstunek
od
13.30 - Pokaz filmu "Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci"
(film dok. USA 2016, reż. Werner Herzog, 1h i 38 min., zobacz zwiastun)
Więcej
informacji na stronie www.dbi.pl
ZAPROSZENIE
DO KONKURSU
Organizatorzy Obchodów Światowego Dnia Bezpiecznego Internetu zapraszają do udziału w konkursie multimedialnym:
"Razem zmieniamy Internet
na lepsze"
Cele:
Zapoznanie
z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu,
Zapoznanie
z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w Internecie,
Zapoznanie
z internetowymi zasadami dobrego wychowania
REGULAMIN
Technika
prac – prezentacja multimedialna.
Każdy
uczestnik może złożyć tylko jedną pracę wykonaną indywidualnie.
Każda
praca powinna być opisana – imię, nazwisko, klasa.
Termin
składania prac do 15.01.2017r.
Rozstrzygnięcie
konkursu – luty 2-17r.
7 lutego
2017 roku będzie momentem kulminacyjnym 13. edycji tego wydarzenia w Polsce. Ta
niezwykła inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi na rolę każdego użytkownika
Internetu w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online. Każdy z nas
ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta.
Podczas
obchodów DBI organizatorzy chcą szczególnie podkreślić potencjał Internetu,
który dzieci i młodzież mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z
rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.
W Polsce
DBI od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje (teraz
Fundację Dajemy Dzieciom Siłę) oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową
(NASK). Obie te instytucje zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i
osoby prywatne do organizowania lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa
młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych,
kampanii informacyjnych, konkursów) oraz zgłaszania ich za pośrednictwem
formularza umieszczonego na stronie
Podsumowanie konkursu LipDub 2016
protokół oceny III edycji konkursu
Tegoroczny
konkurs dla szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych "LipDub - naszą szkołę widzi świat" dobiegł końca. Jury konkursu dokonało oceny prac - termin oficjalnego podsumowania konkursu - III edycja został ustalony. Spotkanie uczestników konkursu odbyło się 9 listopada 2016 roku (środa) w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
i ponadgimnazjalnych "LipDub - naszą szkołę widzi świat" dobiegł końca. Jury konkursu dokonało oceny prac - termin oficjalnego podsumowania konkursu - III edycja został ustalony. Spotkanie uczestników konkursu odbyło się 9 listopada 2016 roku (środa) w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
Zdaniem
Jury zadanie konkursowe w tej edycji okazało się dla uczestników dosyć trudne,
zarówno ze względu na trudności w przygotowaniu oryginalnych scenariuszy, jak i
nadanie przygotowanym teledyskom nowatorskiej formy.
Jury
postanowiło docenić zaangażowanie szkół
w przygotowanie prac konkursowych, włożony wysiłek, poświęcony czas i uzyskane kompetencje w zakresie prezentacji własnej twórczości i uznać, że wymienione prace zrealizowały cele Konkursu, którymi byłym.in.: rozwijanie umiejętności wykorzystania narzędzi nowych technologii, w tym filmu do prezentacji własnej twórczości.
Istotne tu było utrwalanie etycznych zachowań w
Internecie oraz poszanowania własności intelektualnej. - poprzez
szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z
legalnych źródeł kultury.w przygotowanie prac konkursowych, włożony wysiłek, poświęcony czas i uzyskane kompetencje w zakresie prezentacji własnej twórczości i uznać, że wymienione prace zrealizowały cele Konkursu, którymi byłym.in.: rozwijanie umiejętności wykorzystania narzędzi nowych technologii, w tym filmu do prezentacji własnej twórczości.
Udział w konkursie wpływał na kształtowanie kultury medialnej w trudnej epoce Web 2.0, jest dla współczesnej młodzieży dużym wyzwaniem, ale możliwym do realizacji.
Celem naszym było także włączenie młodzieży do odpowiedzialnego i mądrego kontynuowania kolejnych etapów projektu wraz z całą społecznością szkolną.
Dzięki temu, zachęciliśmy młodych ludzi do aktywizacji twórczego myślenia i kreatywnych działań rozwijających pasje i umiejętności
pracy z TIK, w kierunku pozytywnego sposobu wykorzystania możliwości Internetu.
Zapraszamy na III Specjalistyczną Konferencję "Bezpieczeństwo informacyjne w szkole i placówce oświatowej"
Polski Komitet Normalizacyjny i OEIiZK serdecznie zapraszają dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników szkół i placówek oświatowych do udziału w konferencji, która odbędzie się w dniu 26 października 2016 roku (środa) w auli Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Nowogrodzka 73.
Program Konferencji
10.00-10.30 Rejestracja uczestników - pobieranie materiałów
10.30 Otwarcie konferencji: dr inż. Tomasz Schweitzer - Prezes PKN i Marzenna Przesmycka-Baranek - Dyrektor OEIiZK
Wystąpienia honorowych gości
Wykład inauguracyjny - Normy a bezpieczeństwo - dr inż. Zygmunt Niechoda, doradca Prezesa PKN
I część:
Zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa informacji w szkole i jak można im zapobiec - Dariusz Skrzyński, Kancelaria Adwokacka eduPrawnik.pl, specjalista w zakresie prawa oświatowego
Ocena stopnia zapewnienia bezpieczeństwa informacji w szkolnych pracowniach informatycznych, klubach i czytelniach komputerowych w oparciu o wymagania normy PN-ISO/IEC 27001 - wyniki badań w projekcie PWUPAE* - dr inż. Magdalena Szeżyńska, CISA i dr inż. Krzysztof Gołofit, Instytut Systemów Elektronicznych WEiTI PW
Normy a technologie informacyjno-komunikacyjne - Izabela Rudnicka - nauczyciel konsultant w Pracowni Edukacji dla Bezpieczeństwa OEIiZK
Informacja o V Konkursie Normalizacja i ja - Paweł Górski, pełnomocnik Prezesa PKN ds. polityki edukacyjnej
12.30-13.00 Przerwa, poczęstunek
II część:
Bezpieczna sieć w szkole, na przykładzie Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu - Artur Rudnicki, Wicedyrektor Zespołu Szkół
Standardy bezpieczeństwa informatycznego na przykładzie Gimnazjum w Nowym Tomyślu, mocne i słabe strony systemu - Dariusz Stachecki, Wicedyrektor Gimnazjum
Budowanie świadomości użytkowników systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji - Michał Grześlak - Administrator Systemów Informatycznych OEIiZK
14.45 Konkurs z nagrodami
15.00 Zakończenie konferencji/lunch
Prosimy o wcześniejszą rejestrację udziału w konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka.
* PWUPAE - "Program Wieloaspektowej Uniwersalnej Profilaktyki Agresji Elektronicznej Adresowany do Szkół Gimnazjalnych" - Kierownik projektu: dr hab. Jacek Pyżalski
Zapraszamy na kolejną już III edycję konkursu "LipDub -
naszą szkołę widzi świat" -
czas trwania od 15.02.2016 do 30.09.2016
LIP DUB - WARSZTATY FILMOWE DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
NINA 4.06.2016
III edycja konkursu „Lipdub — naszą szkołę widzi
świat”
Ośrodek
Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie po raz trzeci
organizuje konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
województwa mazowieckiego.
Celem
konkursu jest wyłonienie najbardziej oryginalnego, nowatorskiego teledysku w formie
LipDub, będącego promocją szkoty lub placówki oświatowej. Pozostałe cele
konkursu, to:
Zachęcenie
młodzieży do działań prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać
możliwości Internetu, kształtowanie kultury medialnej w epoce Web 2.0.
Kształcenie
umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do
prezentacji własnej twórczości.
Zachęcenie
uczestników konkursu do aktywności twórczej, promocja młodych talentów.
Rozwijanie
wrażliwości, wyobraźni i kreatywności uczniów.
Szerzenie
wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych
źródeł kultury. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Harmonogram
warsztatów Lib Dub, 4 czerwca 2016 r., Narodowy Instytut Audiowizualny, sala
Ziemia Obiecana
Program spotkania
11:00-12:00
Wykład, Sala Ziemia Obiecana,
Co to jest Szkota Teledysków, jak działamy i co robimy, realizowany przez Fundacje Plaster. Pokaz 3 klipów zrealizowanych w poprzednich edycjach Szkoty Teledysków.
12:30-13:00 Warsztat scenariuszowy:
Jak napisać, jak się zabrać za pisanie scenariusza do clipów.
13:30 -14:00 Warsztat reżyserski:
Na czym polega rola reżysera, jakie predyspozycje musi mieć reżyser i jak musi współpracować z ekipą,
Jak napisać, jak się zabrać za pisanie scenariusza do clipów.
13:30 -14:00 Warsztat reżyserski:
Na czym polega rola reżysera, jakie predyspozycje musi mieć reżyser i jak musi współpracować z ekipą,
14:00-14:30 Warsztat operatorski:
Czym kręcić, jak, podstawowe informacje na co zwrócić uwagę.
14:30-15:00 Warsztat produkcyjny:
Jak przygotować się na dzień zdjęciowy. Jak zaplanować wszystkie elementy niezbędne do zrealizowania teledysku.
Po każdym warsztacie przeprowadzona zostanie sesja pytań ze strony publiczności i odpowiedzi ze strony zaproszonych ekspertów.
III edycja konkursu LipDub naszą szkołę widzi świat
Zgłoszenia do 31.03.2016
Zgłoszenia do 31.03.2016
i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretację wizualną.
zgłoś się
lipdub@oeiizk.waw.pl
lipdub@oeiizk.waw.pl
III edycja konkursu „Lipdub – naszą szkołę widzi świat”Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej oryginalnego, nowatorskiego teledysku w formie LipDub, będącego promocją szkoły lub placówki oświatowej.
Pozostałe cele konkursu, to:
1. Zachęcenie młodzieży do działań prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać możliwości Internetu, kształtowanie kultury medialnej w epoce Web 2.0
2. Kształtowanie właściwych postaw i odpowiedzialności za treści publikowane w sieci.
3. Kształcenie umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do prezentacji własnej twórczości.
4. Zachęcenie uczestników konkursu do aktywności twórczej, promocja młodych talentów.
5. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i kreatywności uczniów.
6. Szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury.
7. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
1. Zachęcenie młodzieży do działań prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać możliwości Internetu, kształtowanie kultury medialnej w epoce Web 2.0
2. Kształtowanie właściwych postaw i odpowiedzialności za treści publikowane w sieci.
3. Kształcenie umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do prezentacji własnej twórczości.
4. Zachęcenie uczestników konkursu do aktywności twórczej, promocja młodych talentów.
5. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i kreatywności uczniów.
6. Szerzenie wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury.
7. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Terminarz konkursu:
Ogłoszenie konkursu - 15 lutego 2016 roku.
Zgłoszenia szkół do konkursu - do 31 marca 2016 roku.
Przesyłanie prac konkursowych do OEIiZK na płycie CDRW - do 30 września 2016 roku.
Ogłoszenie wyników – 19 października 2016 roku.
Ogłoszenie konkursu - 15 lutego 2016 roku.
Zgłoszenia szkół do konkursu - do 31 marca 2016 roku.
Przesyłanie prac konkursowych do OEIiZK na płycie CDRW - do 30 września 2016 roku.
Ogłoszenie wyników – 19 października 2016 roku.
Dzień Bezpiecznego Internetu 2016 Akcja i konferencja
4.02.2016
Cytując za Saferinternet - gospodarzem corocznych obchodów ogólnopolskich
DNIA BEZPIECZNEGO INTERNETU czyli DBI Polskie Centrum Programu Safer Internet. Poniżej, przekazujemy najistotniejsze informacje.
Wartości, zasady, sposoby, które powtarzane z pewnością utrwalą się nam jako najbardziej istotne elementy bezpieczeństwa w sieci. Wszystkie powiązane z pamięcią o konieczności zachowania sprawdzonych zasad i reguł korzystania z Internetu - jego zasobów i możliwości, w szczególności - edukacyjnych.Cytując za Saferinternet - gospodarzem corocznych obchodów ogólnopolskich
DNIA BEZPIECZNEGO INTERNETU czyli DBI Polskie Centrum Programu Safer Internet. Poniżej, przekazujemy najistotniejsze informacje.
Konferencja - ogólnokrajowe obchody "Dnia bezpiecznego Internetu"
Konferencja odbędzie się 9 lutego w Multikinie w centrum handlowym Złote Tarasy (sala nr 8) przy ul. Złotej 59 w Warszawie. Organizatorem konferencji jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) i Fundacja Dzieci Niczyje (FDN). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.
Podczas obchodów DBI
warto wskazać na fakt, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że
Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi
odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta.
Tu i teraz, każdy z nas
musi pamiętać, ze należy zwrócić szczególną uwagę na potencjał sieci,
który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak
również jako formę twórczej rozrywki. Wtedy będzie procentował - gdy będzie
bezpieczny.
Podsumowanie konkursu LipDub 2015
Podsumowanie
II edycji konkursu -
Lip Dub nasza szkołę widzi świat - listopad 2015
15.11.2015
Konferencja kończąca
projekt konkursu, obejmowała podsumowanie m.in. umiejętności organizowania akcji i właściwej promocji szkół, w pracy projektowej z wykorzystaniem
filmu. Tworzenie w nowej formie jednego ujęcia z zachowaniem reguł gatunku, wartości
przekazanych treści, oraz zachowaniem zasad przekazu. Uczestniczący w podsumowaniu
konkursu uczniowie, jako przedstawiciele
i realizatorzy reprezentujący realizowane Lip Duby szkół – wspólnie obejrzeli
stworzone przez siebie filmy. Zebranie wszystkich prac w jednym seansie dało szansę
na bardziej obiektywne podejście do własnych prac, a obejrzenie innych w kontekście
stworzonego przez siebie dzieła - pomagało
poznawać różne spojrzenia i punkty
widzenia na temat, który był bliski wszystkim
uczestnikom.
Z czasem, wizja własnej
pracy, stawała się jedynie częścią sposobu myślenia o dziele filmowym
rozumianym bardzo szeroko, stanowiło to ciekawe doświadczenie dla uczniów i
nauczycieli. Po spotkaniu z innymi uczestnikami, zmieniał się punkt widzenia,
bywało że refleksje nad rolą filmu zmieniały się, a element rywalizacji zastępowało myślenie o radości
tworzenia i wspólnego działania.
Lip Dub nasza szkołę widzi świat - listopad 2015
Konferencja kończąca projekt konkursu, obejmowała podsumowanie m.in. umiejętności organizowania akcji i właściwej promocji szkół, w pracy projektowej z wykorzystaniem filmu. Tworzenie w nowej formie jednego ujęcia z zachowaniem reguł gatunku, wartości przekazanych treści, oraz zachowaniem zasad przekazu. Uczestniczący w podsumowaniu konkursu uczniowie, jako przedstawiciele i realizatorzy reprezentujący realizowane Lip Duby szkół – wspólnie obejrzeli stworzone przez siebie filmy. Zebranie wszystkich prac w jednym seansie dało szansę na bardziej obiektywne podejście do własnych prac, a obejrzenie innych w kontekście stworzonego przez siebie dzieła - pomagało poznawać różne spojrzenia i punkty widzenia na temat, który był bliski wszystkim uczestnikom.
"Podstawowym
zadaniem operatora jako twórcy obrazu jest szukanie formy - przekładanie na
język obrazu ulotnych myśli, metafor i pojęć.'
Te
problemy niewątpliwie krzyżują się z zadaniami reżysera, bo i on z czymś do nas
przychodzi, ale te umiejętności, poparte łatwo widocznymi predyspozycjami, mogą
przyczynić się do twórczego wzbogacenia dzieła filmowego."
Kolejno omawiane i
nagradzane filmy, przyjmowane były z ogromna życzliwością i akceptacją wartości, które prezentowały. Szczególnym elementem
podsumowania projektu było spotkanie z człowiekiem którego życie i twórczość naznaczona i przepełniona była i jest dotąd filmem
– Wiesławem Zdortem.Słowa i przykłady działań
- wprowadziły uczestników w nieznany im obszar pracy z filmem sprzed lat. Poznali wartości i
doznania związane z pracą operatora w praktyce: obrazem, procesem tworzenia, zmianami spojrzenia na dzieło filmowe,
w zależności od miejsca, czasów, technologii - a przede wszystkim ludzi, którzy
wspólnie nad nim pracują.
Wiesław Zdort - autor
zdjęć, operator filmowy pracujący z wieloma reżyserami min. Kazimierzem
Kutzem, Andrzejem Wajdą, Leonardem
Buczkowskim, Pawłem Komorowskim, Januszem
Majewskim, Januszem Nasfeterem, Januszem Kondratiukiem, Henrykiem
Klubą i innymi. W latach późniejszych pracował przy filmach swojej
żony, Barbary Sass-Zdort. Pracował jako operator z Kurtem Weberem.
Współpracował także z operatorami: Jerzym Lipmanem i Jerzym Wójcikiem przy
filmach zaliczanych do nurtu szkoły polskiej.
Od roku 1987 Wiesław
Zdort wykładał w Łodzi na swojej macierzystej uczelni (PWSFTviT) na wydziale
operatorskim. W 1995 roku został mianowany profesorem sztuki operatorskiej. Jest
także autorem zdjęć do kilku spektakli Teatru Telewizji, często pracuje jako
reżyser światła przedstawień teatralnych na scenie.
Wiesław Zdort
otrzymał dwukrotnie nagrodę na festiwalu w Łagowie - w 1970 roku za zdjęcia do
filmu Sól ziemi czarnej Kazimierz
Kutza i w 1972 za Słońce wschodzi raz na
dzień Henryka Kluby. W 1996 na festiwalu w Gdyni otrzymał nagrodę za
zdjęcia do filmu Pokuszenie Barbary
Sass. W roku 2005 wraz z Kazimierzem
Kutzem otrzymał nagrodę dla polskiego duetu reżyser - operator na
Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage"
w Łodzi. Dwukrotnie (1966, 1970) otrzymał nagrodę państwową I stopnia oraz
nagrodę ministra kultury i sztuki III stopnia (1962).
Wywiad z Wiesławem Zdortem w serii Akademii Polskiego Filmu dostępny na
You Tube - Opublikowany 06.08.2013 https://www.youtube.com/watch?v=6lI2frz6vX0
Od roku 1987 Wiesław Zdort wykładał w Łodzi na swojej macierzystej uczelni (PWSFTviT) na wydziale operatorskim. W 1995 roku został mianowany profesorem sztuki operatorskiej. Jest także autorem zdjęć do kilku spektakli Teatru Telewizji, często pracuje jako reżyser światła przedstawień teatralnych na scenie.
Radość po otrzymaniu nagrody i satysfakcja była ogromna.
[…] Dobrze sfotografować to znaczy w
przypadku tego filmu, tak skonstruować przestrzeń, by zmusić ją do ujawnienia sensu opowiadanej
historii."
("Postscriptum. Kwartalnik
Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ", nr 1-2/2003)
[…] Dobrze sfotografować to znaczy w przypadku tego filmu, tak skonstruować przestrzeń, by zmusić ją do ujawnienia sensu opowiadanej historii."
Po omówieniu i podsumowaniach,
uczniowie i nauczyciele jeszcze rozmawiali, zadawali pytania, dziękowali spotkanemu gościowi - panu Zdortowi, sobie i organizatorom,
wzajemnie wymieniali się uwagami, dziękowali za możliwość realizacji i uczestnictwa w tego rodzaju
projekcie. Niektórzy z nich, deklarowali chęć
kontynuacji pracy w kolejnej edycji konkursu.
IR.
Wyniki II edycji Konkursu "Lipdub - naszą szkołę widzi świat"
protokół do pobrania
Protokol-19-10-2015.pdfWarsztaty Lip Dub zorganizowane dla uczestników konkursu
"LipDub - naszą szkołę widzi świat"
w OEIiZK, 6 maja, 12:00-14:00, Warszawa,
ul. Nowogrodzka 73
11.05.2015
Zajęcia zrealizowane zostały poprzez dwa rodzaje aktywności: teoretyczną i praktyczną. Bardzo krótkie wprowadzenie w temat realizacji filmu, obejmowało najważniejsze
zagadnienia związane z tworzeniem filmu wraz z dołączoną prezentacją Sami tworzymy film
1. Projekcja kilku filmów z gatunku
Lip Dub, połączona z analizą efektów i
warsztatu twórców:
- Wspólne obejrzenie kilku przykładowych Lip Dubów, próba wstępnej analizy widz-odbiorca treści i formy.
- Wskazanie mocnych i słabych stron materiału. Co powoduje, że Lip Dub jest ciekawszy/mniej ciekawy – formułowanie wniosków
2. Organizacja pracy nad filmem –
ustalenie kolejności działań i priorytetów
- Etapy pracy nad filmem – grupy zadaniowe:
scenariusz, scenopis lub storyboard, organizacja planu, próby i duble,
praca montażowa.
- Znaczenie ogniskowej obiektywu przy długich ujęciach.
- Kilka podstawowych problemów, z którymi można zderzyć się podczas wykonywania Lip Duba, jak poradzić sobie:
o
ze zmiennym oświetleniem albo
oświetlić przestrzeń akcji
o
z różnymi temperaturami barwowymi
w różnych pomieszczeniach
3.
Część
praktyczna – zajęcia z kamerą
Wspólne projektowanie inscenizacji i rejestracji krótkiego fragmentu Lip Duba (częściowo w miejscu warsztatów oraz na korytarzu).
Podział uczestników na podgrupy
zadaniowe - uczniów przyjmujących określone obowiązki:
- przygotowujących plany,
- ekipy zdjęciowej,
- grających wybrane role,
- statystów itp.
- określanie potrzeb,
- formowanie wniosków.
Prowadzący zajęcia praktyczne: Maciek Prykowski,
reżyser filmowy, absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej w Warszawie
Lip Dub i wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi
Przypomnijmy
zapisy w Regulaminie Konkursu:
- Praca konkursowa nie może naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób trzecich. Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować zachowań niezgodnych z prawem lub godzących w zasady dobrego wychowania i kultury osobistej.
- Utwór muzyczny wykorzystany w pracy konkursowej:
- może być własny i samodzielnie nagrany przez uczniów;
- wykorzystany za zgodą instytucji lub autora (-ów), którzy posiadają do niego autorskie prawa majątkowe;
- pozyskany z otwartych i darmowych zasobów muzycznych;
- udostępniony na zasadzie wolnych licencji (np. Creative Commons).
Większość
utworów popularnych wykonawców, które znajdziemy w Internecie (w tym również na
portalu YouTube) jest objętych prawem autorskim na zasadach „wszelkie prawa
zastrzeżone”. Oznacza to, że
możemy je wprawdzie odtwarzać i słuchać, ale tylko dla własnego użytku, np. w
domu.
Nawet
jeśli posiadamy oryginalną, zakupioną przez nas płytę z piosenkami ulubionego artysty,
nie możemy jej użyć do pracy, którą udostępnimy w sieci. Bowiem, jeżeli
prezentację, film, wideo, pokaz zdjęć, fotocast, i inne publikujemy na blogu
lub w innym miejscu w sieci, oznacza to „rozpowszechnianie” tego utworu, a
do tego nie mamy prawa.
Dlatego
właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na
otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:
1) Jamendo - jest to serwis, zawierający
zasoby muzyki artystów z całego świata.
Adres
serwisu: https://www.jamendo.com/pl/welcome
Zamieszczony
link kieruje do opisu, jak korzystać z serwisu Jamendo i szukać utworów na wolnych
licencjach: http://blogiceo.nq.pl/szkola2zero/files/2012/05/jamendo_opis.doc
2) MusOpen – jest to kolekcja plików audio utworów
klasycznych; wszystkie utwory są w domenie publicznej, czyli można z nich korzystać
bez ograniczeń.
Adres
serwisu: https://musopen.org/
3) OpenMusicArchive
– wszystkie utwory na licencji: CC BY-SA (uznanie autorstwa na tych samych warunkach),
czyli możemy korzystać pod warunkiem, że podamy autora i udostępnimy innym
na tej samej licencji (w opisie naszej pracy podamy autora i typ licencji CC
BY-SA).
Adres
serwisu: http://www.openmusicarchive.org/
1) Youtube.com również udostępnia muzykę na
wolnych licencjach Creative Commons. Kiedy wgramy pokaz zdjęć lub filmik na Youtube,
serwis sam podpowiada, żeby podmienić muzykę, jeśli wykryje „naruszenie praw” (przesyła
nam zwykle maila z informacją, że wykorzystana przez nas muzyka jest
własnością firmy fonograficznej).
2) Otwarte zasoby: http://otwartezasoby.pl/,
w serwisie znajdują się bazy muzyki i dźwięków, które można za darmo
wykorzystać w filmie, reklamie, czy wideoklipie.
W
uzupełnieniu:
- więcej przykładów otwartych zasobów znajduje się pod adresem:
lub
- search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),
- przewodnik, jak korzystać z twórczości w Internecie:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf
utwory na licencjach
Creative Commons
Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
Licencje
Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie
dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone”
zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone”.
Creative Commons, infografika z licencjami, autorstwa Piotr Chuchla
Plakat: Jaką licencje wybrać?
Informacje na temat praw do podkładu muzycznego zawarte w artykułach:
Artykuł:
„Lipdub a prawa autorskie do podkładu”, zamieszczony na stronie
legalnakultura.pl, jest to odpowiedź na pytanie skierowane do prawnika:
Artykuł:
„LipDub Politechniki Wrocławskiej w Internecie”, poruszający kwestię pozyskania
praw do coveru utworu
http://www.mmwroclaw.pl/332573/2010/8/18/lipdub-politechniki-wroclawskiej-w-internecie?category=news
Cover a
prawa autorskie Aleksandra Sewerynik prawomuzyki.sewerynik.pl
29.01.2015 - 30.09.2015
"LipDub - naszą szkołę widzi świat" - to ciekawa promocja szkołyKonkurs dla szkół organizowany przez OEIiZK w Warszawie, czas trwania od 2 lutego 2015 - do 30 września 2015
Konkurs organizowany jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie, publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli z siedzibą w Warszawie.
Lip Dub lub
LipDub, tą nazwą określa się zarówno technikę tworzenia wideoklipów, jak i
produkt, czyli teledysk, w którym amatorzy udają, że wykonują jakiś wybrany,
odtwarzany z playbacku utwór,
i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretacją wizualną.
i wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i interpretacją wizualną.
Lip Dub często
przedstawia osobę lub grupę osób przemieszczających się w przestrzeni miejskiej
lub salach, pomieszczeniach jakiegoś budynku, np. szkoły, czy uczelni.
Podstawowym
założeniem Lip Duba jest to, aby prowadzenie kamery odbywało się w jednym
ujęciu, czyli bez cięć. Mimo, że czas trwania nagrania zwykle nie przekracza
kilku minut, może to być bardzo trudne w realizacji. Jest to spowodowane tym,
że w nagraniu zwykle uczestniczy znaczna liczba osób oraz, że scenariusz
zakłada często przemieszczanie się w określonej przestrzeni.
Cele, jakie mogą być realizowane poprzez Lip Dub są szerokie – zaczynając od autoprezentacji własnej osoby, przez kreowanie wizerunku instytucji (coraz częściej także szeroko rozumianej szkoły), aż po realizację projektów społecznych angażujących nawet po kilka tysięcy osób.
Lip Dub, to
skrót od angielskiego terminu lip dubbing, który pochodzi od dwóch określeń z
branży filmowej: lip synchronization, czyli dopasowywanie dźwięku do ruchu warg
oraz dubbing – podkładanie ścieżki dźwiękowej z lokalną wersją językową.
Oznacza to również polepszanie jakości filmu lub dokonywanie nagrań audio poprzez
dogrywanie w studiu dialogów do już udźwiękowionego materiału.
Lip Duby oprócz tego, że dostarczają dobrej zabawy
są także doskonałą formą promocji.
W ostatnim czasie także w Polsce LipDuby zyskały niezwykłą popularność i oglądalność w serwisach internetowych typu YouTube.
Komunikaty oraz
informacje dotyczące Konkursu publikowane będą na stronie internetowej
http://lipdub.oeiizk.waw.pl/
Wszelkie pytania
dotyczące konkursu należy kierować na adres e-mail: lipdub@oeiizk.waw.pl
Czas trwania
Konkursu:
Konkurs
rozpoczyna się 2 lutego 2015 roku, a termin dostarczenia prac do Organizatora
na adres podany w punkcie 1 Postanowień ogólnych, upływa w nieprzekraczalnym
terminie 30 września 2015 roku.
Informacje na stronie http://lipdub.oeiizk.waw.pl/regulamin.html
W przypadku
przesłania pracy pocztą decyduje data stempla pocztowego.
Materiał
konkursowy przesłany po wyznaczonym terminie nie będzie brany pod uwagę podczas
oceny prac.
Dla chętnych do udziału w projekcie, więcej informacji na stronie Konkursu http://lipdub.oeiizk.waw.pl/
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
INFOGRAFIKA JPG DO POBRANIA
16.01.2015
Konferencja
metodyczna „Między Dniem Ochrony Danych Osobowych
a Dniem Bezpiecznego Internetu” - OEIiZK Warszawa, 4.02.2015
a Dniem Bezpiecznego Internetu” - OEIiZK Warszawa, 4.02.2015
4 lutego 2015 roku
(środa) w auli OEIiZK ul. Nowogrodzka 73 w godzinach 14.30 – 18.30, dla
nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Serdecznie zapraszamy
na konferencję metodyczną pt.: „Między Dniem Ochrony Danych Osobowych a Dniem
Bezpiecznego Internetu”, która odbędzie się 4 lutego 2015 roku (środa) w auli
OEIiZK ul. Nowogrodzka 73 w godzinach 14.30 – 18.30, dla nauczycieli szkół
podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Przewidywany porządek
zebrania:
14.30 Rejestracja
uczestników – pobranie materiałów w holu przed aulą
15.00 Powitanie
uczestników
15.15 Zagrożenia
online: klasyfikacja i rozpowszechnienie wśród dzieci 9-16 lat.
Dane z
paneuropejskich badań EU Kids Online – dr Lucyna Kirwil, Szkoła Wyższa
Psychologii Społecznej
15.45 Bezpieczne
dzieci to wyedukowani nauczyciele i rodzice – Grażyna Gregorczyk
16.15 Myślę, więc nie
ślę – Łukasz Wojtasik, koordynator programu Dziecko w Sieci
16.35 Słów kilka o
bezpieczeństwie w szkolnej sieci i nie tylko... – Michał Grześlak
16.55 Zaproszenie do
skorzystania z oferty OEIiZK
17.05 Przerwa,
przejście na warsztaty
17.15 Warsztaty:
1. WebQuesty o
bezpieczeństwie – Małgorzata Rostkowska
2. Edukacja dla
bezpieczeństwa w cyfrowej szkole – Grażyna Gregorczyk
3. Bezpieczeństwo –
jak o tym mówić, aby nie zanudzić – Michał Grześlak
4. Gra fabularna:
Uratuj swoje miasto. Realizacja tematyki związanej z ochroną
danych osobowych – Karolina Szczepańska, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 30.
danych osobowych – Karolina Szczepańska, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 30.
18.00 Quiz i losowanie nagród w auli
18.30 Zakończenie
konferencji
Ze względu na
ograniczoną liczbę miejsc należy zgłosić swój udział w konferencji i
warsztatach poprzez formularz (przycisk powyżej).
Wszyscy uczestnicy
konferencji otrzymają egzemplarz kwartalnika MERITUM 4 (35) 2014, wydany przez
OEIiZK i MSCDN, pt.: Promocja szkoły w Mediach.
Rozszerzona Rzeczywistość w edukacji - konferencja
7.01.2015
W Polsce od wielu lat obserwowana jest dysproporcja w popularności przedmiotów humanistycznych nad ścisłymi. Zakładając, że istotnym środkiem do zapewnienia efektywnej edukacji w obszarze nauk ścisłych jest eksperyment, sięgnęliśmy i zbadaliśmy rozwiązanie jakim jest użycie Rozszerzonej Rzeczywistości
w nauczaniu. Technologia EduAR pozwala na stworzenie szkolnego laboratorium AR, w którym możliwe jest wielokrotne przeprowadzanie eksperymentów w rzeczywistości wirtualnej bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak koszty odczynników, czy utrzymania laboratoriów oraz bez ryzyka wypadku. Rozszerzona Rzeczywistość ma potencjał dydaktyczny i dostarcza nauczycielom zupełnie nowych narzędzi
i możliwości interakcji z uczniem. Chcemy zaprezentować Państwu wyniki naszych badań, podzielić się refleksjami, a także doświadczeniem. Każdy uczestnik będzie miał możliwość:
Źródło informacji, m.in: Jak to działa? Rozszerzona Rzeczywistość(Augmented Reality) i inne zapowiedzi na stronie: http://edu-ar.pl/okonferencji/
Uwaga!
Rozszerzona
Rzeczywistość w edukacji – Ogólnopolska Konferencja
- 16.01.2015
Zaproszenie
na pierwszą ogólnopolską bezpłatną Konferencję w całości poświęconą technologii
Rozszerzonej Rzeczywistości w edukacji (EduAR). Podając za informacją na stronie konferencji: http://edu-ar.pl/
W Polsce od wielu lat obserwowana jest dysproporcja w popularności przedmiotów humanistycznych nad ścisłymi. Zakładając, że istotnym środkiem do zapewnienia efektywnej edukacji w obszarze nauk ścisłych jest eksperyment, sięgnęliśmy i zbadaliśmy rozwiązanie jakim jest użycie Rozszerzonej Rzeczywistości
w nauczaniu. Technologia EduAR pozwala na stworzenie szkolnego laboratorium AR, w którym możliwe jest wielokrotne przeprowadzanie eksperymentów w rzeczywistości wirtualnej bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak koszty odczynników, czy utrzymania laboratoriów oraz bez ryzyka wypadku. Rozszerzona Rzeczywistość ma potencjał dydaktyczny i dostarcza nauczycielom zupełnie nowych narzędzi
i możliwości interakcji z uczniem. Chcemy zaprezentować Państwu wyniki naszych badań, podzielić się refleksjami, a także doświadczeniem. Każdy uczestnik będzie miał możliwość:
- osobiście zapoznać się z technologią EduAR
i dowiedzieć się jak eksperymentować w technologii rozszerzonej rzeczywistości
(bezpłatne warsztaty);
- dowiedzieć się: jak zwiększyć
zaangażowanie uczniów w naukę przedmiotów ścisłych, jakie są cyfrowe
kompetencje nauczycieli w gimnazjach, czy polskie szkoły są gotowe na
wprowadzenie nowoczesnych technologii? Czy nauka oparta o Rozszerzoną
Rzeczywistość jest skuteczna, bezpieczna, potrzebna?
Źródło informacji, m.in: Jak to działa? Rozszerzona Rzeczywistość(Augmented Reality) i inne zapowiedzi na stronie: http://edu-ar.pl/okonferencji/
Uwaga!
Informacja na temat otwartych konsultacji dla dyrektorów placówek oświatowych i zainteresowanych nauczycieli na temat: Prawo autorskie w szkole, które miały się odbyć
8 stycznia 2015 roku.
8 stycznia 2015 roku.
Ze względów organizacyjnych oraz sugestie zainteresowanych osób, uprzejmie informujemy, że otwarte konsultacje odbędą się w innym terminie, o czym powiadomimy z odpowiednim wyprzedzeniem.
*********************************************************************************
*********************************************************************************
W związku z realizacją programu GIODO "Twoje dane - Twoja sprawa", zwracamy się
z prośbą o wypełnienie krótkiej, anonimowej ankiety.
Celem ankiety jest określenie form wsparcia, jakich Ośrodek Edukacji Informatycznej
i Zastosowań Komputerów w Warszawie, może Wam udzielić.
Za wypełnienie ankiety bardzo dziękujemy!
Grażyna Gregorczyk
Izabela Rudnicka
„WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA…!” to wieloetapowa, trwająca
do czerwca 2015 roku kampania społeczna, poświęcona problemowi
uzależnienia od komputera i Internetu wśród młodzieży. Projekt jest
kontynuacją ubiegłorocznej akcji pod nazwą „Wyloguj się do życia”, która
uświadamiała, że zagrożenie uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży
staje się istotnym problemem społecznym.
Zadaniem startującej w tym roku kampanii jest pokazanie ryzyka, jakie niesie ze sobą nadmierne i niekontrolowane korzystanie z sieci, przy jednoczesnym zachęceniu młodzieży do szukania alternatyw poza światem wirtualnym oraz łączenia jednego z drugim w konstruktywny i mądry sposób.
WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA
6.01.2015
Zadaniem startującej w tym roku kampanii jest pokazanie ryzyka, jakie niesie ze sobą nadmierne i niekontrolowane korzystanie z sieci, przy jednoczesnym zachęceniu młodzieży do szukania alternatyw poza światem wirtualnym oraz łączenia jednego z drugim w konstruktywny i mądry sposób.
Pytania i Odpowiedzi - pomoc i warsztaty dla rodziców
w części przeprowadzana właśnie w Internecie?
2 Jak wyglądał proces wyboru ambasadorów do
kampanii?
3 Jak mogę zaangażować się w kampanię i wspierać
jej działania?
4 Jak rozpoznać uzależnienie? Jakie są jego
symptomy?
5 Jakie są etapy uzależnienia?
O Konkursie
Konkurs na najlepszy pomysł aktywności poza siecią (start-up) zaadresowany jest do młodzieży gimnazjalnej i młodszych licealistów w całej Polsce, do których wysłane będzie zaproszenie do wzięcia udziału w akcji pod hasłem „Jak to się u Was robi?”. Dodatkową nagrodą w konkursie dla zwycięzcy, oprócz sfinansowania pomysłu, będzie dzień zdjęciowy z profesjonalną ekipą filmową i możliwość wspólnego przygotowania spotu reklamowego na temat opracowanego start-upu. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na początek przyszłego roku.Kampania „WYLOGUJ SIĘ ŻYCIA… a robi się to TAK!”
Informacyjne źródło, strona kampanii:http://wylogujsie.org/
Nieznane i znane miejsca w sieci - Infografiki
Zanim rozpoczniemy następny rok warto poczytać i zapamiętać kilka szczegółów wartych uwagi.
9.12.2014
IAB Polska (IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) – realizuje projekt „Bezpieczne Interneciaki”
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska (IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) – stowarzyszenie działające w Polsce od 2000 roku
Na podanej wyżej stronie internetowej można zapoznać się z tekstami ekspertów:
I. Dlaczego chronimy dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu?
Klub Bezpiecznego Puchatka
Dzieci mogą nadsyłać prace graficzne wykonane dowolną techniką komputerową, które pokażą, co internet zmienił w ich życiu lub życiu ich rodziny. Dla 12 najlepszych prac przewidujemy nagrody-niespodzianki. Plik graficzny należy przesłać do 1 grudnia 2014 roku na adres e-mail: mariusz.dabrowski@mac.gov.pl lub przemyslaw.kalinowski@mac.gov.pl.
Więcej informacji znajduje się w załączonym poniżej regulaminie konkursu na stronie poniżej.
https://mac.gov.pl/aktualnosci/rusza-konkurs-otwarci-na-swiat-internet-w-naszym-domu
Informacja cytowana za stroną Kodeks oświaty w praktyce
http://www.bibliotekako.pl/news.aid,1505,Jak_chronic_dane_osobowe_w_szkole.html
Ochrona danych osobowych jest w Unii Europejskiej prawem podstawowym. Już teraz poziom ochrony prywatności w Europie jest najwyższy na świecie. Za sprawą reformy, którą Komisja Europejska zaproponowała dokładnie dwa lata temu, w styczniu 2012 r., zasady te mogą stać się wzorcem do naśladowania dla reszty świata. Powinny one służyć ochronie obywateli, którzy chcą, aby usługi internetowe były godne zaufania.
http://panoptykon.org/sites/panoptykon.org/files/niedyskretny_profil.png
Bezpieczne Inerneciaki
9.12.2014
IAB Polska (IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) – realizuje projekt „Bezpieczne Interneciaki”
Pojęcie bezpiecznego Internetu pojawia się w kontekście każdej
aktywności jego użytkownika. Jak wykazało badanie IAB Polska „Prywatność
w sieci” z czerwca 2013 r., prawie wszyscy internauci uważają internet
za przestrzeń publiczną, a więc taką, w której ma prawo funkcjonować
każdy, bez względu na wiek, pochodzenie, znajomość nowych technologii
itp. Dostępność tego medium jest coraz bardziej powszechna. O ile
Internet niesie wiele niekwestionowanych korzyści, o tyle stwarzać może
tyle samo zagrożeń. [...]
Naprzeciw tym i wielu innym pytaniom i wątpliwościom, wychodzi
realizowany przez IAB Polska projekt „Bezpieczne interneciaki”. Celem
projektu jest zorganizowanie akcji informacyjnej dla dzieci i ich
rodziców uświadamiającej potencjalne zagrożenia płynące z sieci w tym
między innymi o:
- nielegalnych i niebezpiecznych treściach dotyczących wykorzystywania seksualnego, pornografii, przemocy,
- uwodzeniu przez Internet nieletnich,
- cyberprzemocy, czyli nękaniu w sieci poprzez udostępnianie w internecie zdjęć, obraźliwych wpisów, nagrań przedstawiających dziecko lub nastolatka w złym świetle,
- naruszeniu prywatności poprzez kradzież adresów, haseł, numerów kart, albo ich nieświadome udostępnienie obcym,
- nieświadomym uczestniczeniu dzieci w działaniach niezgodnych z prawem,
- niebezpiecznych postawach (hazard, anoreksja, stosowanie używek, zaangażowanie w działalności sekt)
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska (IAB, ang. Interactive Advertising Bureau) – stowarzyszenie działające w Polsce od 2000 roku
I. Dlaczego chronimy dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu?
Na pytanie Dlaczego
chronimy dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu? - odpowiada ekspert, dr Lucyna Kirwil, adiunkt w Szkole
Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, zajmująca się psychologią mediów i
psychologią agresji.
Dzieci, korzystając
z Internetu, mogą być narażone na
kontakt z treściami niestosownymi dla ich wieku. Niestosowne treści to nieuzasadniona przemoc, ekstremalna
agresja, drastyczne obrazy skutków agresji oraz pornografia i sceny seksu
połączonego z przemocą. W Internecie dzieci mogą zetknąć się także z innymi
treściami, które mogą zagrażać ich społecznemu, emocjonalnemu i moralnemu rozwojowi.
W badaniach EU Kids Online dzieci w wieku od 9 do 16 lat spontanicznie podały
10 rodzajów treści online, które budzą ich niepokój. Aż 56% z 9636 dzieci
podało, że w Internecie najbardziej zagrażają im pornografia i seks (22%),
agresja i przemoc (22%) oraz inne treści dotyczące narkotyków, nienawiści,
rasizmu, samobójstw i samookaleczeń (12%).
II. Internetowe
zagrożenia dzieci i młodzieży
Większość rodziców jest świadoma, że Internet nie zawsze jest
dla ich dzieci miejscem bezpiecznym. Jeśli jednak chodzi o szczegółową wiedzę
na temat zagrożeń online, nie jest ona powszechna. Przekazy medialne prezentują
często sprzeczne informacje – raz Internet przedstawiany jest jako wspaniałe
osiągnięcie cywilizacyjne dające młodym nieograniczone możliwości, innym razem
widzimy obraz wirtualnej przestrzeni pełnej najgorszych zagrożeń: pedofilii,
przemocy, samobójstw itp. Nic dziwnego, że niejeden rodzic czuje się zagubiony,
nie wie co ma robić i w rezultacie nie robi nic. Dodatkowo spotykamy się często
ze stwierdzeniem, że współczesne dzieci lepiej „znają się na Internecie” niż
ich rodzice i to właściwie one powinny rodziców uczyć.
Szymon
Wójcik, Koordynator projektu Saferinternet.pl, Fundacja Dzieci Niczyje
III. Jak zadbać o
bezpieczeństwo dzieci w Internecie?
Internet stał się narzędziem tak powszechnym, że dzieci i
młodzież wychowana już w nieograniczonym dostępie do treści internetowych nie
uznaje równoległości światów rzeczywistego i wirtualnego, stapiając go w
jednolity świat. Dlatego ważne jest, aby zapewnić najmłodszym użytkownikom
bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu czy aplikacji mobilnych.
Martyna Różycka, Dyżurnet.pl
Klub Bezpiecznego Puchatka
Ogólnopolski
Test Wiedzy o Bezpieczeństwie – to jedyna akcja w Polsce, która na tak szeroką
skalę sprawdza wiedzę dzieci w zakresie bezpieczeństwa. Od 24 do 28 listopada
na stronie internetowej "Klubu Bezpiecznego Puchatka" -
umieszczony jest test, dzięki któremu dzieci z klas I będą mogły utrwalić zdobyte
wiadomości oraz zweryfikować swoją wiedzę.
Poniżej fragment ze strony klubu, są propozycje dla nauczycieli. Przypominamy
wszystkim Nauczycielom klas
I, aby w ramach uczestnictwa w „Klubie Bezpiecznego Puchatka”
przeprowadzili Test, sprawdzający wiedzę dzieci o bezpieczeństwie.
więcej wiadomości na stronie. Są tam niezwykle ciekawe materiały dla
uczniów - rodziców i nauczycieli.
Rusza konkurs „Otwarci na świat – internet w naszym domu”
Internet zmienił Wasze życie? Podzielcie się z nami swoimi wrażeniami! Do udziału w konkursie zapraszamy dzieci w wieku 8-12 lat z rodzin, które otrzymały komputer i dostęp do internetu dzięki udziałowi w projekcie realizowanym w ramach Działania 8.3 PO IG.Dzieci mogą nadsyłać prace graficzne wykonane dowolną techniką komputerową, które pokażą, co internet zmienił w ich życiu lub życiu ich rodziny. Dla 12 najlepszych prac przewidujemy nagrody-niespodzianki. Plik graficzny należy przesłać do 1 grudnia 2014 roku na adres e-mail: mariusz.dabrowski@mac.gov.pl lub przemyslaw.kalinowski@mac.gov.pl.
Więcej informacji znajduje się w załączonym poniżej regulaminie konkursu na stronie poniżej.
https://mac.gov.pl/aktualnosci/rusza-konkurs-otwarci-na-swiat-internet-w-naszym-domu
Kodeks oświaty w praktyce - jak chronić dane osobowe
10.11.2014
Zapraszamy do korzystania z materiałów
i komentarzy zamieszczanych na stronach oficjalnych instytucji, a także poradników prawnych tworzonych na użytek
instytucji oświatowych i nauczycieli. Poniżej
fragment informacji wstępnej dotyczącej ochrony danych osobowych. Analiza wybranych przykładów działań szkoły jest popierana odpowiednia interpretacja w konkretnych przypadkach - w zależności od potrzeb i zastosowań. W poniższym omówieniu przybliżono zagadnienia związane z
ochroną danych osobowych, których zgłębienie wydaje się nieodzowne dla osób
funkcjonujących w sferze oświaty. Lepsze poznanie odpowiednich regulacji może
się okazać przydatne zwłaszcza obecnie, w przededniu premiery nowego Systemu
Informacji Oświatowej.
"Choć problematyka ochrony danych osobowych została dość kompleksowo
uregulowana w u.o.d.o., ocena zgodności ich przetwarzania z prawem
wymaga niekiedy znajomości przepisów innych aktów prawnych. Ma
to związek choćby z omawianą już przesłanką dopuszczalności
przetwarzania danych osobowych, zgodnie z którą dopuszcza się
przetwarzanie, jeżeli jest ono niezbędne do zrealizowania uprawnienia
lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa".
Informacja cytowana za stroną Kodeks oświaty w praktyce
http://www.bibliotekako.pl/news.aid,1505,Jak_chronic_dane_osobowe_w_szkole.html
Europejska reforma ochrony prywatności
10.11.2014
Ochrona danych osobowych jest w Unii Europejskiej prawem podstawowym. Już teraz poziom ochrony prywatności w Europie jest najwyższy na świecie. Za sprawą reformy, którą Komisja Europejska zaproponowała dokładnie dwa lata temu, w styczniu 2012 r., zasady te mogą stać się wzorcem do naśladowania dla reszty świata. Powinny one służyć ochronie obywateli, którzy chcą, aby usługi internetowe były godne zaufania.